Value Boats 36.7

VALUE BOATS är en artikelserie där vi lyfter fram segelbåtar på begagnatmarknaden och nu har turen kommit till First 36.7. Till vår hjälp har Magnus Hanson.

 

Artikeln publicerades i #4 2012.

Funderar du på att köpa segelbåt? Nytt eller begagnat? Det finns naturligtvis både för- och nackdelar. Du får ofta ”mer båt för pengarna” om du köper begagnat, mer utrustning och större segelgarderob. Det kräver dock mer av dig som köpare. Du bör naturligtvis noggrant undersöka båttypen och göra en ordentlig besiktning innan köp för att undvika obehagliga och kostsamma överraskningar. I förra numret (#3 2012) tittade vi närmare på X-99 och Farr30. Nu har turen kommit till First 36.7 och för att få lite extra kött på benen kontaktade vi Magnus Hanson som tillsammans med flickvännen Maria köpte ett exemplar från 2001 som de snart seglat i fem härliga säsonger.


First 36.7 ritades i början av 2000 och producerades av Beneteau i Frankrike. Det finns ingen nyproduktion av båten då den ersattes av First 35 2009.
Magnus och Maria har haft sin båt sedan 2008.
– Det är vår semesterplattform och helggetaway. Den används bara till performance cruising och 80% av tiden med enbart två personer ombord. Övrig tid seglar vi med vänner, inte nödvändigtvis segelkunniga sådana.
Ett av huvudkriterierna när de köpte båten var att den skulle segla bra.
 – Den är lättdriven och styv. Vi seglar med ett vanligt kevlar storsegel och en kevlar genua 3 som pensionerats från kappseglingsgarderoben och får på så sätt en elasticitet som gör att vi går bra från 5 till 20 knop vind på bara två personer.  Vi hänger med bra och det är sällan vi blir frånseglade.

De ville också ha en båt i den här storleken, dels för lite stadga och trygghet vid längre sträckor på öppet hav, dels för komfort.

– Vi valde den här båten för att få en 36-fotare som seglar snabbt men har 3 kabiner. Vi uppskattar att man kan ha vänner ombord och att var och en har sitt egna lilla krypin samtidigt som salongen är fri från väskor. Nackdelen med 3 kabiner är att förpiken blir lite av en kompromiss.
Just Magnus och Marias båt är optimerad för short handed.

– Vi valde att köpa en båt med rorkult. Seglar man längre sträcker, t ex till Anholt, betyder det att en person kan vila nere i salongen medan den andra styr och når både stor- och genuaskot med rodret i hand. Annars behövde vi inte ändra så mycket.


Det är inte helt ovanligt att First 36.7 dyker upp i kappseglingssammanhang och ofta med goda resultat.

– Känslan är att SRS-talet 1,281 som båten har idag är rättvist och att chanserna är goda om man sköter sig. I vårt fall ingick ett race pack, ett tillval vid köp av ny båt, vilket innebär att avlastare och vinschar är dimensionen större, plus att man har en flytande skena för spinnakerbommen på masten och lite annat.


Årsbudget är inte alltför betungande så länge man cruisingseglar och inte behöver investera i nya segel. Om man räknar med båtplats på 6000-12 000:-, försäkring runt 4 000:-, vinterförvaring på 5000-20 000:- (beroende på om man vill stå inne eller ute), ett par tusenlappar i båtfärg och en tank diesel hamnar man på mellan 20 000-40 000:-. På frågan om de är nöjda med båten instämmer både Magnus och Maria med ett tveklöst ja.

”Båten ger det bästa av två världar; den går fort på alla bogar men ändå bra att bo i. Bra balans mellan prestanda och boendekomfort.” - Magnus Hanson

First 36.7 är snabb, det såg vi nu senast på VM i ORC International i Helsingfors där Team Arken Zoo med Patrik Forsgren / KSSS slutade på tredje plats.


Text och foto SEARCH Magazine i samarbete med www.sailguide.com.

PRENUMERERA

Top