Value Boats Farr 30

VALUE BOATS är en artikelserie där vi lyfter fram segelbåtar på begagnatmarknaden och nu har turen kommit till Farr 30. Till vår hjälp har Martin Strandberg.


Artikeln publicerades i #3 2012.

Farr 30 International One Design, även känd som Mumm 30, är en strikt entyps offshore racer konstruerad 1995 av Bruce Farr. Hon har förhållandevis hög rigg, djup köl och lätt deplacement som gör att hon kan köra ifrån betydligt större båtar. Det är ingen båt man semesterseglar i om man inte är ett stort fan av ytterst enkla förhållanden och campingliv.

Klassen är kanske mest känd för att ha varit utvald entypsklass för den stora franska tävlingen ”Tour de France à la Voile” mellan 1999 och 2010. Världsmästerskapet alternerar och går vartannat år i USA och vartannat år i Europa. Svenska Farr 30 tävlar i Magic Cup och årets stora utmaning blir VM i Båstad senare i sommar.

I Skandinavien har klassen vuxit snabbt på senare år då båtar finns tillgängliga för mycket konkurrenskraftiga priser. En av entusiasterna är Martin Strandberg.

– Jag tyckte båten var läcker från början och nu, när vi är 15 som kappseglar aktivt, är det enda kappseglingsalternativet för mig i Sverige just nu. Den är riktigt grym, utmanande och kul att segla i de flesta förhållanden och funkar för både ban- och havskappsegling, menar Martin.

Farr 30 seglas med en besättningsvikt på max 525 kg vilket gör att de flesta besättningar hamnar på 6 eller 7 seglare. Båten är trailerbar och numera även ekonomiskt konkurrenskraftig för skandinaviska team.

– Har man tur kan man göra riktiga kap men normalt är att man får en bra båt för cirak 350 000 kr, menar Martin.

Vad skall man tänka på när man köper en begagnad Farr 30?

– I och med att båten är anpassad för Tour de France är den välbyggd och tål jättemycket stryk. Samtidigt skall man komma ihåg att det är ett racingskrov utan några överdimensioner. Man skall titta på infästningar i däcket så att det inte finns sprickor vid mantågsstöttor och kolla extra runt vinschar. Ett par exemplar har t ex haft problem med att det har kommit in vatten under vinscharna i laminatet som blir mjukt, avslutar Martin.

Kuriosa

Maxfart kryss: 6-8 knop.

Maxfart undanvind: Här är det bara vinden som begränsar. Martin har varit uppe i 22 knop men menar att det går att segla fortare i rätt förhållande.

Vill du veta mer? Gå in på farr30.se och www.sailmagiccup.com.

Vill du veta mer om begagnade och nya båtar? Surfa in på www.sailguide.com.

Text och bild SEARCH Magazine

Specifikationer

Längd 9,43 m

Vattenlinje 8,4 m

Bredd 3,89 m

Bom 3,07 m

Djupgående 2,10 m

Skrovvikt 2063 kg

Ballast 950 kg

Besättning Max 525 kg

Storsegel 35 kvm

Fock 21 kvm

Spinnaker 100 kvm

PRENUMERERA

Top