Arcona 50
Anmärkningsvärd seglingsupplevelse, stabil samt extremt lätt att hantera och segla. Arcona 50 utmärker sig inte bara i Sverige med omnejd, utan världen över trots extremt hög konkurrens i det specifika marknadssegmentet. En lyxig cruiser med smarta lösningar, både på och under däck, som manövreras med fingertoppskänsla.
Vill du se fler fotografier från både seglingen och interiören? Klicka på fotografiet ovan och bläddra med pilarna på höger och vänster sida.
När vi testseglade Arcona 385 för ett par, tre år sedan gled diskussionen in på framtiden. Det välrenommerade varvet hade under relativt kort tid genomgått stora förändringar. Det var inget fel på portföljen med 465:an i kolfiber som flaggskepp följt av 435, 410, 385 och 345; men vad var nästa steg? Vi blev inte helt överraskade när det slogs på stora trumman och planerna på en lyxig femtiofotare basunerades ut. Det fanns dock detaljer som gjorde oss fundersamma, men frågetecknen rätades snabbt ut, inte minst när samarbetet med designbyrån Jeppesen & Pons annonserades (där överraskade Arcona desto mer) liksom förvärvet av anläggningen i Uddevalla som gav varvet full kontroll över byggprocessen.
Du som har följt Arcona Yachts genom åren vet att både nyheter och förändringar på något magiskt sätt bakats in i det redan existerande grundkonceptet. Det gäller dock inte Arcona 50. Den båten kommer med en helt ny attityd och utstrålning. Utseendet är lika kraftfullt som elegant, med tilltagen rigg, vidöppen sittbrunn inramad av dels den låga överbyggnaden, dels det stilrena däcket. Superyachtvibbarna är påtagliga.
Konstruktion
Båten är konstruerad enligt Arconas vedertagna traditioner. Skrov och däck är vacuumlaminerade med vinylester och sandwichlaminat (multiaxiell glasfiberväv) samt divinycell som kärnmaterial. Roder, motorbädd, kölfäste och skrovgenomföringar är alla monolitiska laminat. Den galvaniserade stålkonstruktionen, bultad till laminerade balkar i skrovet samt förbunden till vantinfästningarna via biaxiala laminat, tar upp alla dynamiska belastningar från rigg, mast och köl vilket gör båten styv. Det bör tilläggas att skott och durkar är tillverkade i komposit respektive honeycomb, vidare är skåp, dörrar och luckor tillverkade i extremt lätt kompositmaterial. På så sätt har man lyckats banta bort närmare 1 ton från totalvikten.
Design
När vi snackade med Niels Jeppesen för lite drygt ett år sedan berättade han att utgångspunkten var ett blankt papper. Form, linjer, layout, utrustning, interiör, alla system ombord som el och vatten et c är designade från grunden. Vi misstänker att diskussionerna gått varma mellan Chichester och Uddevalla.
Däcket är så avskalat och stilrent det kan bli. Längst fram på fördäck finns en rejäl segelstuv (utrustad med stege) med kättingboxen på styrbord sida och vattenslang strax bredvid för enkel rengöring (rena rama drömmen). Vänder man blicken akterut breder flexiteaken ut sig, inte en lina på däck så långt ögat kan nå. Skenan för den självslående focken kommer som standard. Önskas överlappande fock lägger man till extra skenor.
Sittbrunnen är rymlig och inbjudande. Linorna löper dolda under däck hela vägen till rorsman och de två vinscharna (varav en är elektrisk), allt rent och snyggt integrerat enligt bästa superyachtmanér. Till och med storskotstravaren är försänkt i däcket. Bakom badplattformen gömmer sig det generöst tilltagna jollegaraget som man även kommer åt från sittbrunnen. Lösningen med de två fällbara sittbrunnsborden hör kanske inte till min favorit, samtidigt förstår jag att de mer vardagliga behoven också behöver tillfredsställas. I andra ändan av det spektumet hittar jag den droppformade flaggstångsprofilen i kolfiber som får mig att dra på smilbanden desto mer.
Interiör
Interiören är rymlig och ljus. Det U-formade pentryt är välutrustat och funktionellt (det finns också en köksö-version). Salongen känns modern och avslappnad, men också hemtrevlig. Det sista attributet härrör bland annat från en av båtens signaturdetaljer; det i huvudskottet inbyggda hyllsystemet, i kombination med den väl genomtänkta belysningen. I övrigt består möblemanget i huvudsak av en U-soffa med bord och pall på babord sida, samt en längsgående soffa och navigationsbord mitt emot. Det är i princip ståhöjd överallt.
Ägarhytten badar i ljus tack vara dubbla däcksluckor och portlights. Den är möblerad med en centerkoj utrustad med en smidig lyft- och dragfunktion som öppnar upp till ett i sammanhanget massivt förvaringsutrymme. Därtill finns det gott om skåp och lådor för personliga tillhörigheter. De bakre hytterna har två sängar som går att sammanfoga till en större. I mittensektionen har man placerat system för generator och motor med segeldrev. Det finns två badrum varav det ena i direkt anslutning till ägarhytten. Finishen är exceptionell, trots att detta är båt nummer ett.
Under gång
Vi testseglar Arcona 50 en kylig sensommarkväll på vattnet utanför varvet i Uddevalla. Det bjuds på byiga förhållanden med närmare 10 m/s i medel, platt vatten och bitvis krabb sjö. Båten är utrustad med dubbla bogpropellrar (infällbara) vilket underlättar manövreringen, inte minst med tanke på dubbelroder. Vi lämnar bryggan bakom oss och går för motor med ansträngningslösa 6-7 knop.
Sättningen av storsegel (rullbom) och fock (även den på rulle) är bara en knapptryckning bort, rena rama fröjden för dig som gillar shorthanded. De flesta trimfunktioner kan även de justeras med knappar från rorsmansposition. Det tar en liten stund att göra sig hemmastadd (knappsegling är inget jag gör till vardags), men väl där är det lätt att bli kär. Och skulle nostalgin mot all förmodan smyga sig på finns det både vinschhandtag och skot att dra i.
Den breda aktern är inte bara praktisk och snygg att vila ögonen på, den skapar också kraft framåt. Vi gör lätt 7 knop på kryssen med 42-45° vindvinkel. Känslan i rodret passar mig perfekt; lätt mot neutral, med precis tillräcklig återkoppling. Trim och manövrar rullar på. Vi jobbar aktivt med storskotet i den byiga vinden, samtidigt som vi justerar akterstaget uppspänning för inte gräva ner railen när vinden är starkare. Så småningom tar vi ett rev vilket resulterar i riktigt fin balans mellan tryck och fart. Vi experimenterar också med olika vindvinklar för att provocera fram någon form av situation utan att lyckas. Jag upplever båten extremt trygg och säker. Detsamma gäller på undanvinden. Vi är nöjda med farten även där (kring 10 knop), även om jakten på sweet-spot för VMG kräver mer experimenterande än vi hade möjlighet till den här gången.
Sammanfattningsvis
Arcona Yachts tar med sin nya femtiofotare klivit in i superyachtsegmentet. Båten har alla ingredienser man kan förvänta sig; stora ytor, breda passager, stilren layout, smäcker överbyggnad, generös sittbrunn, dingegarage, knappar och rullbom för att inte nämna målad rigg och segelstuv. Allt paketerad i en hyfsat hanterbar storlek. Kvaliteten är hög och finishen exceptionell. Inredningen är lyxig. Seglingsupplevelsen lever även den upp till arconavarvets renommé vad gäller prestanda. Arcona 50 är både snabb och välseglande. Det överraskar föga att priset ligger i tiomiljonersklassen (se nedan). Dyrt eller billigt? Oavsett vad du tycker bör man ta hänsyn till andrahandsvärdet som är bland de högsta i branschen (förutsatt att man tar hand om sin båt).
Test: Danny Inkyov
Fritt översatt: Anna-Lena Elled
Specifikationer
Design: Jeppesen & Pons
RCD Category: A-Ocean
Längd (inklusive peke): 15,80 m
Skrov: 14,99 m
Vattenlinje: 13,98 m
Bredd: 4,60 m
Djupgående: 2.95m/2,5m/2,2m
Deplacement: 13900 kg
Ballast: 5200kg/5800kg/6100kg
Höjd exclusive VHF-antenn: 24,07 m
Motor: Yanmar 4JH80CR/Sail Drive SD60
Bränsle: 385 l
Vatten: 375 l
Septiktankar: 52 + 52 l
Varmvatten: 40 l
Storsegel: 86 kvm
Självslående fock: 56 kvm
Fock (110%): 65 kvm
Asymmetrisk spinnaker: 222 kvm
Grundpriset exklusive moms är 9 975 000 SEK. Båten vi testade kostar 14 100 000 SEK (exklusive moms). De enskilt största uppgraderingskostnaderna är rullbom från Mainfurl, Fischer Panda 8 KW generator samt ett avancerat elsystem från Mastervolt med bland annat 690Ah/24V lithiumbatteri med allt vad det innebär av laddare, invertrar med mera.