Karlskrona
UPPTÄCK SVERIGE - KARLSKRONA
VÄRLDSARVET SOM BYGGDES FÖR SEGLANDE BÅTAR
Blekinge skärgård är den första eller sista kontakten en seglare på långfärd får med Östersjöns skärgårdslandskap. Skärgården har 1650 öar som är ganska oexploaterade av sommarstugebebyggelse men samtidigt innehåller många högklassiga sevärdheter med världsarvet Karlskrona i centrum.
Vill du se fler bilder? Klicka på översta bilden för att öppna biblioteket! Artikeln publicerades i Search Magazine #6 2016.
Ändå hastar många seglare förbi. Det är inte svårt att förstå orsaken. Skärgården var länge militärt skyddsområde och utländska seglare som har varit vana att segla förbi fortsätter ofta på samma sätt. Redan i yttersta inloppet till Karlskrona och dess vidsträckta redd syns flerhundraåriga befästningar.
Innanför Karlskronaskärgårdens yttre band av stora öar öppnar sig vidsträckta fjärdar med många fina tilläggningsplatser. Foto Visit Karlskrona
I Karlskrona finns mycket fina seglartraditioner men staden är trots att den sedan 1998 är ett av Unescos världsarv lite bortglömd, långt från de svenska storstäderna som allt som oftast tror sig vara centrum för allt, till exempel segling.
Hur många seglare utanför Blekinge vet att Karlskrona har världens äldsta kappseglande båtar? De tillhör Carlskrona Båteskader som sommartid håller kappseglingar varje vecka. Det har föreningen gjort sedan 1867. Mer om eskadern på våra klassikersidor.
Kastellet God Natt påminner om fångarna på fortet. Foto Visit Karlskrona
Det stora inloppet till skärgården är sedan 1700-talet spärrat till fyra femtedelar. Även fritidsseglare måste respektera spärren för djupet är bara någon meter. På babordsidan ser man en äkta fästning med kanoner och allt. Det är Drottningskärs kastell, nu restaurang och väl bevarad sevärdhet från 1700-talet. Granne är Aspö Båtklubbs fina hamn med välutrustat servicehus och gästplatser skapad med bidrag från EU.
På styrbordsidan bakom gräsvallar skymtas Kungsholms fort med antenner som inte alls är antika, ön är ännu delvis militärt område med tillträde förbjudet men innanför murarna möter en underbar trädgård med exotiska träd och buskar. Men den mest magnifika sevärdheten är den cirkelrunda hamnen innanför murarna. Ön får besökas i sällskap med turistbyråns guide och även andra än svenska medborgare är välkomna.
Koloniområdet på Brändaholm har fått representera Sverige på vykort. Foto Visit Karlskrona
TVÅ FIENTLIGA FLOTTOR FÖRSÖKTE ANGRIPA KARLSKRONA
Sedan Drottningskär och Kungsholmen byggdes har två fientliga flottor försökt angripa Karlskrona, men ingen av dem lyckades passera fästningarna. Det första försöket stod Rysslands tsarinnan Katarina II för under kriget 1788- 1790. Hennes flotta låg strax utanför Drottningskär med order att förstöra Karlskrona. Men flottans kapten vågade inte kryssa genom sundet. När han återvände och förklarade detta för tsarinnan Katarina II blev hon rasande och kallade i sin dagbok Drottningskärs kastell för den grå lusen som förstörde hennes planer.
Det andra misslyckandet stod ingen mindre än Englands berömde sjöhjälte Lord Nelson för. År 1801 skickades han till Östersjön med uppdrag att förhindra det neutrala Danmark att överlämna sin flotta åt Napoleons Frankrike. Den engelska flottan gick till attack mot Köpenhamn den 2 april 1801. Stora delar av danska flottan förstördes. Nästa mål för Nelson var den svenska flottans bas i Karlskrona. Den brittiska flottan hamnade i samma läge som den ryska och Lord Nelson hade svårt att avgöra om han skulle våga försöka kryssa genom sundet.
Det blev väldigt dimmigt när Nelsons flotta låg där och väntade och en barkass skickades ut för att loda djupet. Av någon anledning var fästningskommendanten på Drottningskär mycket orolig den kvällen över att kanonernas krut skulle ha blivit fuktigt. Han beordrade en provskjutning. Den föll så väl ut att skottet sånär träffat den lilla barkassen som skrämt gav sig tillbaka. När den återvänt hade dess befälhavare meddelat Lord Nelson att fästningen kunde avfyra kanoner och på något märkligt sätt se i dimman och träffa rätt. Detta skrämde engelsmännen från sundet och även de återvände snopet hem igen.
GÄSTHAMNAR I STOR VARIATION
Innanför spärren öppnar sig ett par vidsträckta fjärdar. På avstånd ser seglaren Karlskronas siluett med den karakteristiska varvskranen som mest framträdande byggnad. Närmare syns kastellet God Natt, som påminner om – just det, Fångarna på fortet! Tänk om vi kunde få angöra God Natt i natt! Det är sent på säsongen och solen är redan på väg ner när vi i den lätta brisen fortsätter färden mot nordost för att söka natthamn, inte i centrum utan på ön Säljö, en nyanlagd gästhamn med restaurang, café och servicehus. Vi är den enda båten där eftersom säsongen är slut, men kvällen bjuder på en strålande solnedgång över Karlskronas fjärdar. Det är ännu varmt i luften. På Säljö, helt nära hamnen, fanns också en av Sveriges hemligaste bergrum men det är en annan historia. Nästa morgon har vi en kort kryss mot stadsmarinan i Karlskrona så vi tar först ett svep förbi örlogshamnen, nyfikna på om några fartyg finns inne. Det är betydligt fler än vi väntat. På avstånd skymtar vi en militär helikopter som håller på med någon slags övning och vi ser en av flottans mest avancerade fartyg, korvetten Härnösand förvinna utåt. Stadsmarinan ligger bara några hundra meter från centrum och är en helt nybyggd, välutrustad, fullserviceanläggning. Nackdelen är att den kan vara trafikstörd från land eftersom Karlskronas enda infart ligger helt nära.
Det finns ett tiotal gästhamnar i Karlskrona- skärgården. En av de nytillkomna är Säljö.
För den som både vill ha välutrustad hamn inom i vart fall cykelavstånd till Karlskrona och ändå skärgårdskänsla finns Karlskrona Segelsällskaps hamn Dragsö Utkik. Ett tredje annorlunda alternativ är Garpahamnen på Hasslö som är fiskehamn snarare än gästhamn, men där finns café, dusch, färskvatten och buss till Karlskrona. Hilmas Fisk ligger mitt i hamnen. Fisken fångas med ägarens egen trålare KA 49 Kingston. Matsedeln är enkel och rättfram; färsk fisk, räkmackor, sillamacka, sallader och kaffe.
Det finns ett tiotal gästhamnar av olika snitt och standard i Karlskronas Skärgård från Utklippan, Utlängan, Torhamn och Sandhamn i öster till Hasslö i väster. Det är egentligen bara tre inlopp till Karlskronabassängen som är segelbara. I öster seglar vi in från passagen norr om Utlängan eller en prickfylld rutt genom grunda vatten in från Långörens gamla lotsstation med fyren Hommenabben. Lotsstationen var bemannad i 240 år och stängdes 1960. Den västra passagen in i Karlskronabassängen går norr om Hasslö och kräver broöppning.
VÄRLDSARVET SOM BYGGDES FÖR SEGLANDE BÅTAR
År 1998 blev Karlskrona upptaget på Unescos världsarvslista vilket innebär att staden anses vara av enastående universellt värde. Skälet är att örlogsstaden byggdes för just detta ändamål och är komplett välbevarad och i bruk. Samtidigt finns det nog få naturliga hamnar som kan mäta sig med Karlskronas och som dessutom har ett naturligt försvarsband av öar.
Staden grundades 1680 av Karl XI som bas för svenska flottan och arkitekt och byggherre var Erik Dahlberg, som nog är den främste fästningsbyggare som Sverige någonsin haft.
Han var välutbidad arkitekt, matematiker och militär. Han kunde bygga helt från början för Karlskrona fanns inte tidigare. Målet var att den svenska flottan skulle få en isfri hamn varifrån landet kunde bekämpa ryssar och danskar. Det var Sveriges stormaktstid, en orolig period i historien och det pågick nästan ständigt krig. Fyra år tidigare stod Slaget vid Lund, den blodigaste sammandrabbningen någonsin mellan Sverige och Danmark.
Seglaren möter i Karlskrona en stad byggd på 33 öar. Det är svårt att föreställa sig en plats med starkare marin prägel. Karlskrona har allt; gamla lotsstationer, historiska byggnader, en aktiv flottbas, omfattande befästningar, vacker skärgård och nära till öppet hav. Staden är byggd för seglande fartyg, slupar och barkasser och det är än idag svenska marinens huvudbas. Det innebär att det modernaste vi har av ubåtar och korvetter är både användare och granne med Polhemsdockan från 1724. Örlogsvarvet är numera åter stängt för besökare. Där pågår hemliga ubåtsprojekt hos Kockums, nu ägt av Saab.
Marinmuseet på Stumholmen har fått en spektakulär ubåtshall. Besökaren kan gå in i ubåten Neptun som verkar modern fast den togs i tjänst redan 1980. Med ett nytt hypermodernt sonarsystem och avancerad datorteknik var Neptun då en ubåt i absolut toppklass. Under kalla kriget hamnade hon mitt i ett politiskt och militärt nervspel när den sovjetiska ubåten U 137 tisdagskvällen den 27 oktober 1981 gick på grund vid Torumskär i Gåsefjärden. Hela världens ögon riktades mot Karlskronas skärgård och den sovjetiska ubåten blev nyhetsstoff av hetaste slag. Neptun hade en aktiv roll; efteråt har hennes dåvarande fartygschef sagt att hans ubåt hindrade ett sovjetiskt bogserfartyg från att ta sig in på svenskt vatten och dra loss U 137.
TORRDOCKA BYGGD FÖR 300 ÅR SEDAN
Örlogshamnen är öppen för besökare och där finns Polhemsdockan som är ytterligare en av Karlskronas stora sevärdheter för den båtintresserade. Den 9 september 1724 dockades flottans största fartyg, Konung Karl, in i den nybyggda torrdockan.
Efter åtta års arbete var det spektakulära projektet fullbordat. Fortfarande, nästan 300 år efter invigningen, torrsätts flottans fartyg i dockan. Berättelsen om Polhemsdockan är dramatisk och handlar om lysande ingenjörskonst. För att få dockan tät krävdes en rad tekniska innovationer och för att tömma dockan användes pumpar som drevs av hundratals man. Under en period på 1700-talet användes ett stort vindkraftverk för att driva pumparna.
Den andra stora sevärdheten vid Örlogshamnen är repslagarbanan som är en av Karlskronas äldsta bevarade byggnader och Sveriges längsta träbyggnad, hela 300 meter lång. Banan uppfördes redan 1692–93 och var i drift ända fram till 1960-talet. I byggnaden slogs alla typer av tågvirke för flottans seglande fartyg i över 250 år, allt från märling till tross. Det sägs att en spinnande repslagare under sin yrkesbana gick motsvarande två varv runt jorden baklänges.
STORMAKTSAMBITIONER
Sida vid sida med det monumentala och befästa Karlskrona finns stadsdelar som domineras av vacker trähusbebyggelse vid vattnet i kulörta färger. Koloniträdgårdarna på ön Brändaholm är ett motiv som fått representera hela Sverige på vykort.
Men Karlskrona som helhet är inte gulligt. Stadsplanen med kastell, andra befästningar, militära byggnader och även tre kyrkor med mått som påminner om katedraler, avspeglar den svenska stormaktens ambitioner.
Stortorget är ett av Europas största. Trefaldighetskyrkan söder om Stortorget var från början den tyska församlingens kyrka och anses vara den romerska barockens främsta monument i Sverige. Fredrikskyrkan vid Stortorget är minst lika pampig och Amiralitetskyrkan från 1685 är Sveriges största träkyrka. Utanför Amiralitetskyrkan frös korpral Mats Rosenbom ihjäl en vinternatt 1717, läser vi i turistinformationen. Korpralen står nu staty utanför kyrkan och är både fattigbössa och ett kärt turistmål. Rosenbom kom från Åland och var en av de första som bosatte sig i Karlskrona. Men korpral var han alls icke. Högbåtsman, enlig Selma Lagerlöf. Vi håller på dig Selma, klart Rosenbom var seglare!
I NÄRHETEN - KRISTIANOPEL
SVENSK GÄSTHAMN MED DANSK CHARM
Kristianopel mellan Kalmar och Karlskrona har en av landets mest charmerande gästhamnar mitt i byn. Efter en trång insegling förtöjer den lyckligt lottade seglaren direkt vid hamnplanen. Bara några steg längre upp börjar bygatan med underbara rosor och låg trähusbebyggelse. Handelsbod finns helt nära. Delar av byn och hela campingplatsen ligger innanför den gamla ringmuren från tidigt 1600-tal.
Sträckan mellan Kalmar och Karlskrona skärgård saknar naturhamnar och seglaren är hänvisad till gästhamnar. På fastlandssidan finns den gamla skuthamnen Ekenäs som är pytteliten och charmig. Bergkvara fick efter skutornas tid en renässans som industrihamn och känns kanske just därför lite övergiven.
Kristianopels historia som dansk gränsstad till Sverige präglar orten. Sista gången som Kristianopel krigshärjades var år 1677 och det var också då som staden slutligen blev svensk. En knapp mil inne i landet ligger Brömsebro där en fred som var början till slutet för den danska stormakten slöts 1645. Här finns inget speciellt att se förutom utmärkta Blomlöfs Rökeri som verkligen gör en konst av att röka och bereda fisk. Ta gärna en tur dit på hyrcykel eller låt Hamnkrogen servera fisken från samma rökeri. Vid hamnen ligger dessutom caféet Sött och Salt som liksom Kristianopels Gästgiveri får höga betyg i sociala medier.
Kyrkan ser ut som kyrkorna i Danmark med sin trappstensgavel och den bevarade ringmuren med rosorna ger orten en kontinental prägel. När vi besöker Kristianopel en strålande höstdag känns också klimatet extra milt och sydligt.
Det finns bara ett fel med destination Kristianopel och det berör bara seglare på väg söderut; det är den ständiga sydvästliga vinden och ofta krabba sjön. Så länge man ser Öland med fält i olika kulörer av grönt och rapsgult är det vackra syner som möter, men sen följer slag och åter slag längs en långgrund kust utan många landmärken.
I NÄRHETEN - KUNGSHOLMEN
CIRKELRUND HAMN SVERIGES VACKRASTE
Sveriges vackraste hamn finns utanför Karlskrona. Den ligger innanför fästningsmurarna på ön Kungsholmen. Hamnen är cirkelrund och venetianskt inspirerad enligt Fortifikationsverket. Kungsholms fort har sedan 1700-talet varit en del av marinbasens försvar. Tyvärr får inte seglare angöra ön i egen båt men ett besök på Kungsholmen är ändå ett måste. Ön är militärt område och guidade turer går från Fisktorget i Karlskrona. På vägen ut tar turistbåten en sväng mot Dragsö och passerar då en del av Karlskronas vackra äldre bostadsbebyggelse, däribland de vykortsfina kolonistugorna på Brändaholm.
Kungsholms fort var ett av låsen till Karlskrona och försvarade flotta, hamn och varv. Fortet har varit längst oavbrutet bemannat i världen, men det har aldrig avlossats något skott mot inkräktare. När redaktionen besökte ön en strålande septemberdag låg ett par stridsbåtar vid kajen utanför de vackra vildvinsbevuxna murarna. En styrka ur det marina hemvärnet utrustad med imponerande handeldvapen var ytterligare ett påtagligt bevis för att ön är en del av det moderna försvaret.
Den som står vid kajkanten inne i hamnen kan också njuta av akustiken, som är exceptionell. Foto Visit Karlskrona
Ön är så spännande att den med sina befästa murar och vackra gamla byggnader utan vidare skulle passa i vilken sjörövarfilm som helst. Förutom byggnaderna bidrar buskar och träd från tropikerna till den exotiska känslan. Här växer valnöt, kinesiskt tempelträd, brödgran och tulpanträd, alla transporterade till Kungsholmen av flottans långresefartyg.
En av Kungsholmens unika byggnader är den cirkelformade sluphamnen som byggdes i början av 1800-talet. Murverket består till största delen av kalksten och har skottgluggar. Inloppet till hamnen stängdes varje kväll med en port. Tvåtusen man arbetade med att bygga fästningen av huggen sten från raserade fästningar och kalksten från Öland. Förutom stenhuggare använde man arbetskompanier som bestod av personer som tagits för lösdriveri som arbetskraft i det tunga arbetet.
Text Olle Appelberg