VALUE BOATS FARR 30

November 06, 2013 @ 10:07:00   Foto SEARCHMAGAZINE

FARR 30. Foto Search Magazine
FARR 30. Foto Search Magazine
1 AV 6

VALUE BOATS är en artikelserie där vi lyfter fram segelbåtar på begagnatmarknaden och nu har turen kommit till Farr 30. Till vår hjälp har Martin Strandberg.

 

Artikeln publicerades i #3 2012.

 

Farr 30 International One Design, även känd som Mumm 30, är en strikt entyps offshore racer konstruerad 1995 av Bruce Farr. Hon har förhållandevis hög rigg, djup köl och lätt deplacement som gör att hon kan köra ifrån betydligt större båtar. Det är ingen båt man semesterseglar i om man inte är ett stort fan av ytterst enkla förhållanden och campingliv.

 

Klassen är kanske mest känd för att ha varit utvald entypsklass för den stora franska tävlingen ”Tour de France à la Voile” mellan 1999 och 2010. Världsmästerskapet alternerar och går vartannat år i USA och vartannat år i Europa. Svenska Farr 30 tävlar i Magic Cup och årets stora utmaning blir VM i Båstad senare i sommar.

 

I Skandinavien har klassen vuxit snabbt på senare år då båtar finns tillgängliga för mycket konkurrenskraftiga priser. En av entusiasterna är Martin Strandberg.

– Jag tyckte båten var läcker från början och nu, när vi är 15 som kappseglar aktivt, är det enda kappseglingsalternativet för mig i Sverige just nu. Den är riktigt grym, utmanande och kul att segla i de flesta förhållanden och funkar för både ban- och havskappsegling, menar Martin.

 

Farr 30 seglas med en besättningsvikt på max 525 kg vilket gör att de flesta besättningar hamnar på 6 eller 7 seglare. Båten är trailerbar och numera även ekonomiskt konkurrenskraftig för skandinaviska team.

– Har man tur kan man göra riktiga kap men normalt är att man får en bra båt för cirak 350 000 kr, menar Martin.

 

Vad skall man tänka på när man köper en begagnad Farr 30?

– I och med att båten är anpassad för Tour de France är den välbyggd och tål jättemycket stryk. Samtidigt skall man komma ihåg att det är ett racingskrov utan några överdimensioner. Man skall titta på infästningar i däcket så att det inte finns sprickor vid mantågsstöttor och kolla extra runt vinschar. Ett par exemplar har t ex haft problem med att det har kommit in vatten under vinscharna i laminatet som blir mjukt, avslutar Martin.

 

Kuriosa

Maxfart kryss: 6-8 knop.

Maxfart undanvind: Här är det bara vinden som begränsar. Martin har varit uppe i 22 knop men menar att det går att segla fortare i rätt förhållande.

Vill du veta mer? Gå in på farr30.se och www.sailmagiccup.com.

Vill du veta mer om begagnade och nya båtar? Surfa in på www.sailguide.com.

 

Text och bild SEARCH Magazine

 

Specifikationer

Längd 9,43 m

Vattenlinje 8,4 m

Bredd 3,89 m

Bom 3,07 m

Djupgående 2,10 m

Skrovvikt 2063 kg

Ballast 950 kg

Besättning Max 525 kg

Storsegel 35 kvm

Fock 21 kvm

Spinnaker 100 kvm

 


PRENUMERERA
























KOMMENTERA

jamsmalikPosted March 18, 2017 at 08:39

Most of the time I don’t make comments on websites, but I'd like to say that this article really forced me to do so. Really nice post! hemorrhoids swollen blockage
Reply
JAMSPosted March 18, 2017 at 14:31

I just couldn't leave your website before telling you that I truly enjoyed the top quality info you present to your visitors? Will be back again frequently to check up on new posts. www.y8games.center
Reply
jamsmalikPosted March 19, 2017 at 14:24

Great Information sharing .. I am very happy to read this article .. thanks for giving us go through info.Fantastic nice. I appreciate this post. Konnect SEO
Reply
AlexPosted March 21, 2017 at 10:09

The looks really great. Most of these smaller details are usually created employing wide range of heritage knowledge. I would like all of it substantially. thesis writing service in malaysia
Reply
jamsmalikPosted March 22, 2017 at 09:46

This is really a nice and informative, containing all information and also has a great impact on the new technology. Thanks for sharing it best dentist arlington heights il
Reply
jamsmalikPosted March 23, 2017 at 15:14

Thanks for this great post, i find it very interesting and very well thought out and put together. I look forward to reading your work in the future. cupom
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Ny typ av tilläggning: Polack style

Även fast seglings sägs vara miljövänligt måste vi använda motor nån gång under resan. Det blir nästan säkrast för alla att slippa s...

​Allt för sjön 2017 - en höjdpunkt ...

Pressmeddelande från Stokholmsmässan: Förra helgen avslutades Allt fö...

Norge bygger världens första tunnel...

Lastfartygsvägen längs Norges kust är farlig och det är många ol...

Horizontseglarpodden forskar i Sear...

Härliga helg och ännu mer poddtips! Till lördagsfrukosten idag kanske senas...

I huvudet på en taktiker - Quantum ...

Quantum Racing fungerar i princip som Quantum Sails testpanel på vattnet i sin TP52a...
















































x