VALUE BOATS FARR 30

November 06, 2013 @ 10:07:00   Foto SEARCHMAGAZINE

FARR 30. Foto Search Magazine
FARR 30. Foto Search Magazine
1 AV 6

VALUE BOATS är en artikelserie där vi lyfter fram segelbåtar på begagnatmarknaden och nu har turen kommit till Farr 30. Till vår hjälp har Martin Strandberg.

 

Artikeln publicerades i #3 2012.

 

Farr 30 International One Design, även känd som Mumm 30, är en strikt entyps offshore racer konstruerad 1995 av Bruce Farr. Hon har förhållandevis hög rigg, djup köl och lätt deplacement som gör att hon kan köra ifrån betydligt större båtar. Det är ingen båt man semesterseglar i om man inte är ett stort fan av ytterst enkla förhållanden och campingliv.

 

Klassen är kanske mest känd för att ha varit utvald entypsklass för den stora franska tävlingen ”Tour de France à la Voile” mellan 1999 och 2010. Världsmästerskapet alternerar och går vartannat år i USA och vartannat år i Europa. Svenska Farr 30 tävlar i Magic Cup och årets stora utmaning blir VM i Båstad senare i sommar.

 

I Skandinavien har klassen vuxit snabbt på senare år då båtar finns tillgängliga för mycket konkurrenskraftiga priser. En av entusiasterna är Martin Strandberg.

– Jag tyckte båten var läcker från början och nu, när vi är 15 som kappseglar aktivt, är det enda kappseglingsalternativet för mig i Sverige just nu. Den är riktigt grym, utmanande och kul att segla i de flesta förhållanden och funkar för både ban- och havskappsegling, menar Martin.

 

Farr 30 seglas med en besättningsvikt på max 525 kg vilket gör att de flesta besättningar hamnar på 6 eller 7 seglare. Båten är trailerbar och numera även ekonomiskt konkurrenskraftig för skandinaviska team.

– Har man tur kan man göra riktiga kap men normalt är att man får en bra båt för cirak 350 000 kr, menar Martin.

 

Vad skall man tänka på när man köper en begagnad Farr 30?

– I och med att båten är anpassad för Tour de France är den välbyggd och tål jättemycket stryk. Samtidigt skall man komma ihåg att det är ett racingskrov utan några överdimensioner. Man skall titta på infästningar i däcket så att det inte finns sprickor vid mantågsstöttor och kolla extra runt vinschar. Ett par exemplar har t ex haft problem med att det har kommit in vatten under vinscharna i laminatet som blir mjukt, avslutar Martin.

 

Kuriosa

Maxfart kryss: 6-8 knop.

Maxfart undanvind: Här är det bara vinden som begränsar. Martin har varit uppe i 22 knop men menar att det går att segla fortare i rätt förhållande.

Vill du veta mer? Gå in på farr30.se och www.sailmagiccup.com.

Vill du veta mer om begagnade och nya båtar? Surfa in på www.sailguide.com.

 

Text och bild SEARCH Magazine

 

Specifikationer

Längd 9,43 m

Vattenlinje 8,4 m

Bredd 3,89 m

Bom 3,07 m

Djupgående 2,10 m

Skrovvikt 2063 kg

Ballast 950 kg

Besättning Max 525 kg

Storsegel 35 kvm

Fock 21 kvm

Spinnaker 100 kvm

 


PRENUMERERA
























KOMMENTERA

sdsdsPosted September 19, 2017 at 10:30

Hello I am so delighted I located your blog. I really located you by mistake. while I was watching on google for something else. Anyways I am here now and could just like to say thank for a tremendous post and a all round entertaining website. Please do keep up the great work. how to survive and thrive in the woods
Reply
asdasPosted September 20, 2017 at 17:18

An fascinating discussion is value comment. I think that it is best to write extra on this matter, it won’t be a taboo topic however generally people are not enough to talk on such topics. To the next. Cheers infocommworld.com
Reply
ClickTravelTips.comPosted September 20, 2017 at 21:23

So luck to come across your excellent blog. Your blog brings me a great deal of fun.. Good luck with the site. ClickTravelTips.com
Reply
sdsdsdPosted September 21, 2017 at 10:23

Nice post. I was checking constantly this blog and I am impressed! Extremely helpful information specially the last part I care for such info a lot. I was seeking this particular information for a very long time. Thank you and good luck. luxe by alvic
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Svensk export till ett bra syfte - ...

Kalmar Nyckel Foundation är en icke vinstdrivande organisation som använder detta gamla svenska skepp som ett flytande klassrum.      

Årets räddning? - (video)

Kolla in hur nära den här killen är en total katastrof.  ...

Till salu: Team SEB VO60

Nu har du chansen att köpa en gammal Volvo Ocean Race båt.  

"Scared for my life" - La Vagabonde...

Sailing La Vagabonde har bytt från kölbåt till katamaran. Kolla in deras ...

Intervju: World Match Racing Tours ...

För två år sedan köpte Håkan Svensson och Aston Harald World M...




















































x