Dragonfly 32 Suprime

I FOKUS DRAGONFLY 32 SUPRIME 

Det är ingen hemlighet att redaktionen har viss förkärlek för flerskrov. När Dragonfly kom med en ny modell var vi självklart nyfikna på resultatet och det var inte utan förväntningar som vi satte oss i bilen och körde mot Ellös på Orust. Väl på plats träffade vi Oscar Helgeson från Dragonfly Sverige. Båten låg vid bryggan. Det blåste byig vind med ett medel på cirka 17 knop. Perfekta förutsättningar för vad som komma skulle.

Dragonflys 32-fotare ger ett slående första intryck. Den ser modern ut från alla håll och kanter, har rena linjer och balkarnas böjda design samt den raka stäven ger en tuff och nästan aggressiv utstrålning.
   Tillverkaren är danska Quorning Boats. Familjeföretaget grundades 1967 av Børge Quorning och idag drivs det av sonen Jens. Under årens lopp har man tillverkat närmare 900 båtar av olika slag men sedan 80-talet har allt fokus legat på trimarankonceptet Dragonfly. Idag bygger man enbart efter order. Varvet kan skryta med en rad utmärkelser och båten, som vi tittar närmare på här, har fått utmärkelsen Yacht & yachting awards och nominerats till årets Yacht of the year.

Dragonfly 32 är en vidareutveckling av varvets fällbara trimaranserie och tanken med modellen är att fylla gapet mellan den mindre och trailerbara 28-fotaren och den större och lite lyxigare varianten på 35 fot. Man ville ta fram en båt med modernt utseende och hög prestanda, utan att tumma på säkerheten. Och enligt Oscar har man lyckats. ”Hon är snabbast i familjen. Redan i svaga vindar går hon upp på två skrov och skjuter i väg, hon klarar hög sjö och ger en stabil och mjuk gång.” Vi kastar loss och lämnar bryggan för att skapa vår egen uppfattning.

   Det märks att någon har tänkt till ordentligt var linorna skall gå och trimpunkterna sitta. Däcket är snyggt och prydligt. Samtliga fall och linor leds till sittbrunnen vilket förenklar arbetet ombord, inte minst vid shorthandedsegling. Båten levereras som standard med ett krysställ med storsegel och fock i kolfiber/aramid från Elvström. Båtar som säljs till Sverige kan som tillval fås med segel från Grans loft i Stockholm. Storseglet har ingen kick. Istället finns en preventerlina med utväxling på respektive akterbalk för att dra ner bomnocken och stänga toppen av storen. En sak som vi noterade var den höga lasten i storskotet. Dessutom hade vi önskat aningen större spelrum för travaren. Men det är säkert en vanesak?

   För att öka säkerheten har man breddat båten, gett sidoskroven mer volym och förlängt dem i fören för att skapa mer stabilitet på undanvinden och förebygga dyktendenser. 32:an är, liksom Dragonflys övriga modeller, utrustade med det egna ”swing wing system” som gör det möjligt att veva in skroven så att de lägger sig längs med mittskrovet. Systemet minskar båtens bredd med cirka 50% vilket underlättar hanteringen i smala hamnar. Likaså möjligheten att lyfta centerborden och roder. Värt att notera är att vi inte kunde känna något glapp centerbordet och då har båten seglat i över ett år.

   För att nå upp till båtens maximala prestanda måste man ha mycket tid på vattnet men skall man bara ut och cruisa i skärgården känns hon lättseglad och säker. Med sina 3,3 ton är hon lätt på gasen, samtidigt förlåtande. Vi stressar bärkraften i läpontonen genom att falla av från bidevind till halvvind, pontonen gräver ner sig men poppar upp igen utan större dramatik.

   Några detaljer som vi fastnar för lite extra är möjligheten till integrerade solceller och elmotorn som tillval. Kul med tillverkare som tar steget in i framtiden. Men vad som passar bäst beror naturligtvis på plånbok, miljötänk och hur man seglar.

   Båten är utan tvekan styv. Tyst. Och snabb på undanvinden. Det är en fantastisk känsla att göra 18 knop på ett civiliserat sätt. Det skvätter inte, knakar inte, och sprutar inte vatten. Man flyger lugnt fram över vattenytan. Med en kryssvinkel på 30 grader skenbar vinkel nådde vi bra fart och VMG. Som bäst loggade vi 8 knop.

   För att skapa mer rymd inne i båten har man flyttat ut fribordet, sänkt golvet och gett ruffen en aning mera höjd. Längst fram i båten hittar vi en förpik möblerad med dubbelkoj. Akter om förpiken finns en toalett med möjlighet till dusch. I salongen finns det plats för 8 personer runt bordet. Babordssoffan går att bädda upp till dubbelkoj. Man har utnyttjat båtens båda sidor till pentry varav den ena går att göra om till navigeringsstation. Längst bak har man tagit bort sittbrunnsdurken för att ge plats åt en större akterhytt. Båten mäter 1,93 meter i salongen.


   Ytterskroven utgör båtens största stuvutrymmen och man kommer åt dem via en lucka i vardera pontonens däck. Här kan man förvara det mesta som man kan tänkas vilja ha med sig på en semestersegling. Man kan dock inte bo i dem eftersom de är helt lufttäta när luckorna stängs.


   Dragonfly 32 Supreme håller hög kvalitet och prestanda. När det kommer till design kan man alltid ha synpunkter på små detaljer men överlag får både utseende och funktion toppbetyg. Man har gjort det mesta möjliga av utrymmet i ruffen men trots smart inredning får man inte känslan av att det är en stor båt. Det får man dock uppe på däck. Båten är utan tvekan ett väl genomtänkt koncept. Grundpriset för segelklar båt ligger på 2,4 miljoner inklusive moms, fullt utrustad cirka 3 miljoner. Det är mycket pengar för 32 fot, men man får precis det man betalar för. Dessutom håller Dragonflys båtar ett bra andrahandsvärde.

SPECIFIKATION

Dragonfly 32 Supreme testades av Danny och Philip Blanco på redaktionen.

Top