Astus 20.2
I FOKUS - ASTUS 20.2
Prisvärd och snabb
Astus 20.2 är en liten, trailerbar trimaran från Frankrike. På vattnet är hon snabb, hanterbar och ger mycket seglingsglädje. Finishen och utrustning är av det enklare slaget men priset attraktivt. Sidoskroven fälls enkelt in och båten blir då bara 2,40 meter bred. En person kan rigga på och sjösätta från trailer på en halvtimma. En perfekt båt för dagsturer och vill man, kan två vuxna eller en liten familj sova över.
Fransmännen har en stark flerskrovstradition och det finns en uppsjö av mer eller mindre genomtänkta båtar från den stora seglarnationen i söder. Astus som byggs i Bretagne har specialiserat sig på att bygga relativt små, sjövärdiga och lättseglade trimaraner. I konceptet ingår även att de skall vara snabbriggade, trailerbara och prisvärda. Man slog upp dörrarna 2004 och 20.1 var varvets första modell (nu finns även modeller som är 14, 18, 22 och 24 fot). Enligt tillverkaren har man hittills producerat 75 stycken. 2013 uppdaterades modellen rejält och döptes om till 20.2. Den finns nu i två varianter förutom standard, dels 20.2 Sport som har utrustats med större segel (24 m² istället för 20 m² på kryss och 47 m² i stället för 35 m² på undanvind), dels 20.2 XL som är identiskt med grundversionen bortsett från att sittbrunnen har krympts med en halvmeter till fördel för en större ruff. Det är denna variant vi testseglar.
KONSTRUKTION OCH UTRUSTNING
Båten är byggd av handlagd glasfiber och polyester. Bygget verkar vara hantverksmässigt utfört. Finishen är något grov utan att för den sakens skull vara slarvig. Genomgående är det enkel design och enkla lösningar som gäller. Det märks att en del av designkonceptet är att hålla nere kostnaderna och göra båten lättanvänd. Man har till exempel flyttat centerbordet ett par decimeter åt styrbord för att skapa en gång mitt på ”salongsgolvet”. Centerbordet som fälls bakåt in i en trumma är väldigt lätt att fälla in då det har flytkraft. Det fäller till och med in sig själv efter att man släppt på tampen som håller det nere. En smart lösning om man är ensam och vill segla upp på en strand. Sidoskroven sitter på balkar tillverkade av aluminiumrör. Dessa sitter förskjutna så att skroven kan skjutas in mot mitten. Det ser lite lustigt ut men systemen verkar fungera bra och det tar bara några minuter att fälla ihop.
RIGG
Båten har en enkel enspridarrigg med rejält svepta spridare. Till skillnad från många andra flerskrovsbåtar är masten inte roterbar. Masten stagas av ”backstag” i dyneema som sitter i en hanfot som går ut till sidopontonerna och hjälper även till att staga upp dessa. Stagen hamnar ganska långt fram vilket är praktiskt då man kan köra med båda ansatta även när man länsar och gippar. Längst fram på mittskrovet sitter ett infällbart peke där gennakern halsas.
EXTERIÖRT
Båten ser lite lustig ut på håll. Barnslig och kul, men ändå kompetent. Föregångaren 20.1 hade ett stort och bulligt mittskrov, små pontoner och väldigt smala trampoliner och såg lite klumpig och långsam ut. 20.2:an har blivit bredare och sidopontonerna har blivit större vilket ger ett bättre intryck. Mittenskrovet har fått rejäla slag och en rejäl list ovan vattenlinjen vilket borde vara snabbt genom vattnet och göra båten torrare. Båten ser mycket mer välbalanserad ut än sin föregångare.
DÄCK OCH SITTBRUNN
Vi seglar båten på två men har förvånansvärt gott om plats trots att vi seglar aktivt med många manövrar. Som alltid med flerskrov finns det härligt mycket plats när man väl tar sig ut på trampolinen och ytterskroven. Tyvärr är teleskoppinnen till rodret lite i det kortaste laget för att man skall kunna sitta precis var man vill. Däckutrustningen kommer från Harken. Den är ganska sparsmakad. I stället för vinschar har man gjort utväxlingar på skot och fall. Tamparna verkar vara av lite sämre kvalité. Till storskotet och travaren har man använt samma sorts tamp med samma färg vilket är irriterande men samtidigt inte så svårt eller dyrt att själv åtgärda i efterhand. Framför masten, uppe på däck, hittar vi en huv som är tänkt som förvaring för fendrar, förtöjningsgods, ankare och annat som tål att bli blött. Smart förvaring och ett bra sätt att få fram vikten även om det känns lite underligt att förvara det tunga ankaret så högt upp i båten.
INTERIÖRT
Finish och inredning är något spartansk. Bakom nedgångsluckan finns två förvaringsutrymmen medan resten av ruffen består av dynor som fungerar som soffa och säng. Fyra personer skulle med lite vilja kunna klämma in sig för en måltid och två personer skulle kunna sova gott på de 190 cm långa dynorna. Det är lite trångt och bara 125 i takhöjd. Men varvets svenska representant Håkan Mårtensson har tagit fram ett praktiskt sittbrunnstält som betydligt ökar boendekomforten då man får ett ”förtält” med bra höjd och mycket plats.
SEGLINGSUPPLEVELSE
När vi körde i hamnen hördes ett störande klonkande ljud. Vi förstod snart att det kom från centerbordstrumman. Ljudet störde inte lika mycket när vi väl var igång och seglade men det skulle lätt kunna åtgärdas genom att man limmar en liten matta eller liknande som foder inne i trumman. Båten var lättmanövrerad i hamn och utombordaren på 5 hästkrafter räckte gott och väl. Utanför hamnen gjorde vi 5 knop i 10 sekundmeters motvind, inte illa.
”På kryssen höll vi ganska enkelt 7 knops fart och fin höjd. På mer öppna bogar gick det lätt att komma upp i tvåsiffrig fart.”
Att få upp seglen gick på nolltid. Det gick lätt att hissa storseglet och de båda förseglen på rulle (fock och gennaker) satt redan uppe. Sen var det bara att tuta och köra. Det var byigt och blåste som mest 10-12 m/s. En typisk surmulen dag med vind och ström på Öresund. Inte jätteinspirerande testväder men båten var så kul att segla att vi snart glömde av det blöta vädret. På kryssen höll vi ganska enkelt 7 knops fart och fin höjd. Vi kände ingen större skillnad på de olika bogarna trots att centerbordet inte sitter i mitten. Att komma igenom slagen var inga som helst problem trots den krabba sjön och den byiga vinden.
På mer öppna bogar gick det lätt att komma upp i tvåsiffrig fart. När vi föll av lite och surfade hade vi händerna fulla och kunde inte kolla gps:en när det gick som snabbast men vi noterade 15 knop vid flera tillfällen. Kul! Båten var kvick och glad och trots att vi pressade på bra i både 12 m/s och vågor fanns det inga tendenser till att dyka. Vi kan då passa på att slå hål på några myter om flerskrov. Den här båten är säker, den verkar vara näst intill omöjlig att välta och den är mycket lätt att slå med.
SLUTSATS
Astus 20.2 känns säker, snabb och seglingsglad. Det är en prisvärd båt där man får mycket segling för pengarna om man kan leva med små utrymmen och en lite enklare finish. Seglingsupplevelsen var långt över förväntan. Båten gick mycket bra i hårdvind och sjö. Längst inne vid stranden hade vi platt vatten och lättare vind och här kändes båten lättdriven och balanserad. Det är inga problem att segla den här båten själv eller med ovan besättning. Konceptet med trailerbar trimaran borde vara attraktivt för många. Det är ett enkelt båtägande med billigt underhåll och lättlöst vinterförvaring. Det är dessutom bara att hänga båten efter bilen när man tröttnat på hemmavattnen och vill se något nytt. Använd båten som en snabb, rolig dagsseglare eller sov över i någon hamn. Varför inte snegla på kajakpaddlarna och hitta en mysig vik att göra ett strandhugg på. Med den här typen av båt finns det oändliga möjligheter.
Teknisk data
Design: Jacek Daszkiewicz
Båtvarv: Northman Shipyard
Längd: 6,36 m
Bredd: 2,48 m
Djupgående: 0,30 / 1,45
Kölvikt: 280 kg
Deplacement: 1200 kg
Masthöjd: 9m
Storsegel: 19 m²
Fock: 5 m²
Motor diesel: Utombordare
Bränsletank: 20 l
Vattentank: 20 l
SEGLINGSKLAR 260 000 SEK