Hallberg-Rassy 412

I FOKUS HALLBERG-RASSY 412

EN MODERN KLASSIKER

Gediget hantverk och tidsenliga skrovlinjer, en båt som längtar ut på de stora haven.

Hallberg-Rassy 412 är en tidsenlig båt med stor och rymlig sittbrunn längst akterut. Under däck badar nymodigheter som ljusa tyger, platt-TV och dubbla akterkojer i naturligt ljus. Man har gjort mycket för att bygga en modern båt som seglar bra, samtidigt som man har varit noga med att hålla kvar vid det gedigna hantverket och den höga komforten.

Vill du se mer bilder av båten? Klicka på översta bilden för att öppna biblioteket!

Hallberg-Rassy har tillverkat båtar på Orust sedan 1943. Genom åren har man gjorts sig känd för att skapa nöjesseglare i världsklass. Fokus har alltid legat på kvalité, komfort och hantverk. Trots att båtarna är tunga har de rykte om sig att vara välseglande. Rassys klassiska båtar med mittsittbrunn är många långseglares drömbåt, eller kanske rättare sagt, många seglares drömbåt. 412an, som kom 2012, visade att det också finns ambition om att förnya sig. Det här är första gången man kan få en Hallberg-Rassy med akterlig sittbrunn i kombination med dubbla akterkabiner. Magnus Rassy och Germán Frers har tagit fram en nyskapande båt utan att för den sakens skull ha tappat bort sitt arv.

Konstruktion och utrustning

Däck och skrov är byggda av handlagt glasfiber med Divinycell som distansmaterial. Båten har en uppdaterad undervattenskropp, en förhållandevis plan aktre del och ett stort friliggande roder utan skeg. Kölen är av bly och har ett ganska djupt kölsvin. Teakdäcket är numera vacuumlimmat på plats utan skruvar genom däck vilket kommer vara en frälsning för den som äger den här båten om tjugo år. Det är genomgående mycket bra kvalité på träarbetet, precis som man förväntar sig av ett Orustbygge. Man ser bevis på den höga ambitionsnivån även i andra material och installationer, stora delar av det rostfria på däck är t ex måttanpassat och specialbeställt. När man bygger en Hallberg-Rassy lägger man förvånande nog fler mantimmar på tekniska installationer än på snickerier. Detta blir uppenbart när man öppnar motorrum och elskåp. Varenda sladd och slang är noggrant uppmärkt.

Man har ansträngt sig att få in sunda lösningar som förenklar båtägandet. Ett exempel är möjligheten att pumpa ut de sista resterna ur dieseltanken från dess lägsta punkt, en liten detalj som kan spara dagar av krångligt arbete den gången man fått ombord dålig diesel på sin resa runt jorden. Den här typen av finesser ser man inte vid först anblicken men de gör en båt pålitlig, och att en ägare med tiden verkligen älskar sin båt.

Rigg

Båten är utrustad med en trespridarrigg från Seldén. De breda svepta spridarna möjliggör en ren, enkel rigg utan fioler och backstag. Häckstaget är lätt att trimma med 1:48 i utväxling, även om vi undrar om man kommer att trimma det styva maströret särskilt ofta då det är så lätt att reva, men mer om detta senare. Man har delat på röstjärnen för inner- och yttervant. Det gör passagen fram till fördäck mycket enkel och det underlättar trimmet av den överlappande focken. Längst fram finns ett liten kort peke i rostfritt som gör att man kan halsa gennaker eller code-0 strax framför förstaget.

HALLBERG-RASSY 412

Exteriört

Båten har som sagt fina linjer som känns moderna och tidlösa på samma gång. Tidigare har Hallberg-Rassys båtar i den här storleken haft en lite bullig framtoning. Den här båten ger ett slankare intryck, trots att den faktiskt är bredare än sin syster 40an. Det är en fröjd för ögat att följa de rena och ganska raka linjerna som börjar i stäven, går längs skrovsidan och avslutas fint i aktern. Aktern är inte helt avkapad och öppen enligt det senaste snittet, men man ser en antydan åt det hållet, och man kan ana en kraftfull och stabil undervattenskropp. Designen är ny och snygg samtidigt som man behållit alla klassiska kännetecken som de blå linjerna på sidan, vindrutan i härdat glas och avvisarlisten (även om den inte är fullt så iögonfallande som på en del tidigare modeller). Trots det nya stuket ser man, glädjande nog, att detta är en Hallberg-Rassy på många sjömils håll.

Däck och sittbrunn

Däck och sittbrunn är nästan helt täckta i vacker teak. Alla fall är neddragna i sittbrunnen, i egna stuvfack. De klassiska svanhalsarna med rostfria skyddsbyglar har bytts ut mot låga ventilatorer i form av vita plastdomer som man kan gå på. I fören har man begravt både den elektriska fockrullen och ankarspelet i en prydlig box under däck. Det går en kraftig teaklist med rundad kant längs hela relingen. I stället för att ha dränering i listen som brukligt, leder man bort vattnet i ett litet hål i däck och slipper därmed fula smutslinjer på skrovsidan. Det är tysk skotning på storen med en storskotskena framför vindrutan. Detta frigör plats i sittbrunnen där det finns gott om svängrum. Kvalitén på hantverket är högt både när det gäller trä och andra material. Trots att vi anstränger oss lyckas vi bara hitta två små detaljer som går att gnälla på. De gediget byggda och teakbeklädda locken till stuvfacken är tunga och hade mått bra av en gasfjäder eller liknande för inbromsning. Sedan har vissa skylights-glas en plastig mjölkvit look som inte är så snygg, men det visar sig finnas ett syfte även med detta.

Interiört

Nere i båten ger allt snickeriarbete en ombonad känsla. Äldre Orustbåtar känns ibland lite mörka och murriga men här är det i stället ljust och fräscht. Det kommer naturligt ljus från skylights i rufftaket och stora ventiler i ögonhöjd, både när man sitter och står, som ger ljus och utsikt. Intrycket förstärks av ljusa tyger, vita träpaneler på delar av väggarna och avsaknaden av gardiner (det finns mörkläggningsgardiner som är snyggt hopfällda ovanför fönsterkarmen). Många båtar förfulas idag av stora blaffiga TV-skärmar men här har man löst problemet med en 32-tums skärm som är nedfällbar i en av soffornas ryggar. Inredningen har många fina och praktiska detaljer, till exempel en skolåda i teaktrappans nedersta steg och de praktiska dörrhandtagen som vinklas inåt så att de inte hakar i en förbipasserandes kläder.

Båten kan beställas med dubbla akterkabiner, förpik och två soffor. Med denna lösning lyckas man klämma in åtta sovplatser i en 41 fotare. Inte illa, även om det kanske blir en aning trångbott.

Köksdelen är rymlig med bra arbetsytor i kompositsten. I skåp och lådor finns det många smarta förvaringslösningar för husgeråd. Det finns två kylskåp där den ena kan bli frys och i ett av skåpen finns en infällbar nespressomaskin. I golvet finns en vinkällare med plats för sex flaskor. Vem har sagt att livet ombord skall vara spartanskt? Båten kan beställas med en eller två toaletter, den vi provade hade två och i den större fanns det både en rymlig duschkabin och en tvättmaskin. Inne i toalettutrymmena kommer de mjölkvita skylighten till sin rätt och lyser upp rummet utan att det blir full insyn. Navigationsplatsen är ett ombonat hörn där man bekvämt kan sitta och planera nästa etapp av resan.

HALLBERG-RASSY 412

Seglingsupplevelsen

När vi testseglar båten är det lätt vind och platt vatten. Båten är förvånansvärt lättdriven. Ett tag mojnar det nästan helt men vi lyckas ändå hålla någorlunda fart. Båten vi seglar har rulle, både i mast och på förstag, och är utrustad med laminatsegel från Elvström med stående lattor. De har fin form för att vara rullsegel och behåller den bra även när vi testar att reva. När det blåser 4-5 sekundmeter och vi seglar halvvind får båten nytta av sin skrovlängd och det börjar rulla på riktigt bra.

Extra kul blir det när vi sätter en Code-0 på 82 kvadrat och farten ökar till 7,5 knop, inte illa för en 11 ton tung båt. Vid ratten finns en piedestal med alla displayer och knappar du behöver för att manövrera båten. Härifrån kan du sköta bog- och akterpropeller, ankare, tända lanternorna med mera. Men framför allt kan du segla båten härifrån. Du kan sköta autopiloten och det finns knappar till båda dina rullsegel och de olika vinscharna du har skoten på. ”Knappsegling” som Hallberg-Rassy kallar det är enkelt och praktiskt, och förvånansvärt kul.

HALLBERG-RASSY 412

Slutsats

Gediget bygge, hantverk och kvalité är slitna ord i båtbranschen men här kommer de väl till pass. Båten har fantastisk finish. Förutom de andra Orustvarven är kanske Oyster närmaste konkurrent men då får man gå upp i både storlek och pris. Båten har fått ett för Hallberg-Rassy modernt skrov. Hon seglar överraskande väl i lätt vind och är säkert ännu roligare när det blåser mer. Konceptet med ”knappsegling” förtar inte seglingsglädjen och fungerar väl. På det hela taget är det en trevlig och lätthanterlig båt. Man har varit nytänkande utan att för den sakens skull komma för långt bort från sitt ursprung. Skall man satsa på en båt för bekväm nöjessegling kanske man skall gå hela vägen och titta på systerbåten med mittsittbrunn. Du går miste om möjligheten till dubbel akterkabin (om du inte uppgraderar till 48 fot men då dubblar du även priset) men frigör istället akterdäcket och skapar plats under däck för en rejäl ägarhytt och ett ordentligt maskinrum. Har du förtöjning med aktern till i tankarna, cocktailpartyn ombord och många sängplatser är den här båten kanske perfekt för dig. Men drömmer du om långa resor till exotiska öar långt bort så är det en båt med mittsittbrunn du skall välja. Oavsett blir det en komfortabel och säker resa på väg till dina drömmars mål.

Båtens SRS-tal ligger på 1,286.

Pris inkl. segel och moms

Från 4,3 milj. Båten vi seglade var mycket välutrustad och hade extrautrustning för cirka 1,3 milj.

TEKNISK DATA

Design: Germán Frers

Båtvarv: Hallberg-Rassy

Längd: 12,61 m

Bredd: 4,11 m

Djupgående: 1,99 m

Kölvikt standard: 4000 kg

deplacement: 11000 kg

Segelyta med fock: 90 m²

Segelyta med Code-0: 130,9 m²

Masthöjd över vattenyta: 19,65 m

Motor: Volvo Penta D2-75 hk

Bränsletank: 340 Ltr

Vattentank: 530 Ltr

CE-kategori: A-obegränsad oceansegling

HALLBERG-RASSY 412

Top