Grundel och Strömdahl trefaldiga svenska mästare i 505

Tomas Grundel och Johan Strömdahl är ett lysande exempel på hur man kan skapa ett vinnande team. Det är två erfarna jolleseglare från andra klasser som 2016 bestämde sig för att tillsammans försöka utmana de bästa 505-seglarna. Genom en målmedveten satsning, med god planering, fokuserad träning och strukturerad uppföljning, tog de sig på två år till Sverigetoppen. Efter tre SM på raken fortsätter de sin satsning med EM i Weymouth 2021 som nästa stora mål.

Vad gör man när man vill komma igång med 505-segling, men inte har en teampartner? En del ger tyvärr upp, andra kontaktar 505-förbundet för att få hjälp.

505-segling, en lockande möjlighet

Johan Strömdahl, 58, en stockholmare som har kappseglat hela livet, oftast som rorsman. Mest i tvåmansjollar, som Flipper, 470 och Snipe, men också Optimist, Laser, H-båt, Express, mm, tidvis tämligen framgångsrikt. Han har också varit Optimistpappa och seglat Snipe, som gast, med sonen. 2015 drömde han om en fortsättning i 505, så blev det inte. Johan var nästan beredd att ge upp 505-tankarna.

SM 2020 i Vejbystrand bjöd på mycket vind. Foto: Lars Lindgren

Tomas Grundel, 38, kappseglade Optimist och E-jolle på landslagsnivå tills han var i 20-årsåldern, men slutade nästan helt att segla under studietiden. Sedan flyttade han till Schweiz för jobb och karriär. 2015 var Tomas sambo, småbarnsförälder och nyinflyttad till Stockholm. Han kände åter sug efter segling, gärna i ungdomens drömbåt, 505.

En fika i Liljeholmsgallerian var startskottet

”Matchmaking” från 505-förbundet ledde till en lång fika. Tomas och Johan pratade igenom sin syn på segling, kappsegling och sina drömmar om 505-segling. De visade sig bland annat ha samma tänk kring att tävla och prestera. Att Tomas skulle styra och Johan gasta var givet, både från viktfördelning och erfarenhet av tvåmanssegling.

Intressant, men kan det funka tänkte Tomas. Johan såg möjligheterna, satte ihop ett förslag till upplägg och sände till Tomas, nästa dag.

”WOW”, Tomas insåg att här fanns seriösa förutsättningar. De bestämde sig för att testa. En lämplig båt i Tyskland hittades med 505-förbundets hjälp. De köpte båten. Under tysklandsresan lärde de känna varandra mer och planerade för säsongen 2016.

SM 2018 i Marstrand – på väg mot första SM-vinsten. Foto: Johan Vångfors

Två års test – sedan var det dags för fortsatt satsning i ny båt

Starten var 505-förbundets vårträningsläger i Träslövsläge i april. Sedan vidtog egen träning och deltagande i alla CUP-seglingarna. Hösten 2016, vid NoM i Sönderborg, Danmark, blev de näst bästa svenska båt, på plats 11. Efter ytterligare ett års segling med växlande framgång visste de att de fungerade väl tillsammans och att det fanns potential för mer. En ny båt valdes ut noga och SWE 9029 köptes av 505-gurun och återförsäljaren Holger Jess i Tyskland. Båda båtarna har identisk skrovform, men skiljer sig lite åt konstruktionsmässigt och hur de är meckade. Bättre meck betyder mindre strul och lättare omtrimning, vilket är viktigt i en 505.

SM vinnare 2019 – med vandringspriset ”Hornet”. Foto: Johan Vångfors

Osannolik kombo med kompletterande kompetenser

Tomas och Johan intervjuades via telefon, var för sig och det var slående att höra hur lika de tänker i många sammanhang och hur samspelta de blivit. De har olika familjesituationer, olika bakgrunder seglingsmässigt och det skiljer 20 år i ålder, men det betyder inget när de seglar. De har sina roller och deras kompetenser är komplementära. Båda är dock mycket analytiskt lagda och det är som att höra ett ”how-to-do”-föredrag när de berättar hur de jobbar målmedvetet för att utvecklas.

Vad är det som gör er till en så framgångsrik besättning?

Tomas avslöjar att det gått bättre än väntat och att grunden är ett systematiskt arbete, detta är ett projekt. ”Vi diskuterar och loggar allt gemensamt, vi tränar rörelse-scheman i båten, för manövrar och racesituationer, vi utvärderar trim efter varje träning och varje race. Vi dissekerar alla race vad gäller strategi och taktik och vi har skapat en gemensam bild av nycklarna till framgång. Det är mycket seglingsnack i bilen”.

Johan kompletterar med viktiga delar. ”Vi seglar ganska mycket, det ger många timmar i båten, åtminstone jämfört med många i Sverige. Vi litar på varandra och vi bråkar aldrig. Går det fel rättar vi till och fokuserar på att segla bättre. Även om vi ligger hopplöst till försöker vi verkligen göra vårt bästa”.

Stilstudie av mästare. Foto: Johan Vångfors

Planering och uppföljning – viktig del i framgångsreceptet

Basen är veckovis träning, från början av mars till mitten av december, ca tre timmar varje helg. Träningsschemat, liksom tävlingarna planeras och förhandlas med familjerna i början av säsongen. Full satsning på träningen. Inget ”slöseglande”, utan fokus på det som behöver prioriteras, vilket de vet från dokumentationen. Tävlingarna förbereds noga – boende och åkande planeras i tid, det är huvudsakligen Johans ansvar. Inför tävlingen läser man in väderhistorik och strömmar samt analyserar väderprognoser från olika källor, Tomas specialitet.

Fartnyckeln är att veta när och hur man ska trimma om

Hur jobbar de i båten? Före varje segling går de igenom strategin, var de vill vara på banan osv. På kryssen jobbar de tillsammans med taktiken. Johan rapporterar, och de diskuterar taktiska beslut, men till sist avgör Tomas. På undanvind är Johan 100% koncentrerad på spinnakern och viktfördelningen i båten. Då står Tomas för både span och taktik. De diskuterar trim, särskilt när de inte går riktigt bra. ”Rätt omtrimning är en fartnyckel. Mastlut, kick, strut och skotning är viktiga och glöm inte focken samt dess skotpunkter” påpekar Tomas. ”Vi tar också med ordentligt med mat och dryck ut – jämnt blodsocker är viktigt”, framhåller Johan.

Fokus under SM 2018 i Båstad. Foto: Johan Vångfors

Tre SM-vinster på raken – är ni klart bäst i Sverige?

Marginaler har varit små, varje gång och båda menar att de haft en del ”flyt” också. De har nog inte bäst fart i Sverige generellt, men de har hög lägstanivå och gör kanske färre missar än många konkurrenter, framhåller de.

Vilken vinst har varit roligast?

Johan svarar direkt, ”Båstad 2019 – vi vann både regattan och SM och inga utländska team var före.” Tomas funderar kort och konstaterar: ”Marstrand 2018 – vi seglade bra och det var vår första SM-vinst”.

Men den roligaste tävlingen hittills är Kieler Woche 2019. De berättar engagerat om ”ruggigt bra fart” och hur de ofta seglade jämnt med vinnarna, flerfaldiga världsmästarna, Wolfgang Hunger/Holger Jess från Tyskland. Resultatet blev 7:a, men med mycket mersmak. Även Nordiska mästerskapen 2019, i Sönderborg, var en lyckad regatta. De spikade en segling efter att på sista undanvinden gippat rätt och seglat om Hunger/Jess. En go’ känsla. Det blev totalt tredje plats efter världsstjärnorna Hunger/Jess samt Jörgen och Jacob Bojsen Möller, Danmark.

Nu kör vi. Fotograf Johan Strömdahl 

Känsla och fixarförmåga i skön samklang

”Tomas är en jäkla duktig rorsman, med väldigt bra känsla i styrningen och fin timing i starterna. Jag har 100% förtroende för honom även i tuffa förhållanden. Han har lärt sig att kontinuerligt trimma en 505 väldigt bra”, framhåller Johan.

”Johan kan verkligen tvåmanssegling, han är min mentor. Han är snabbtänkt och lösningsorienterad. Han ser vad som behöver göras om något går snett och fixar det. Han är extremt planerad och har lång framförhållning. Dessutom kan Johan läsa mig. Missar jag i kommunikationen om en manöver, fixar han det oftast”, berömmer Tomas

Weymouth - here we come

För Tomas och Johan var VM i Torekov 2020 det stora målet. De skulle vara med och kämpa i toppskiktet. Corona-viruset satte stopp. Det blev ”bara” en tredje inteckning i SM-vandringspriset ”Hornet” och seger i SWE 505 CUP. Nu är planeringen justerad och det nya stora målet är EM i Weymouth i juli 2021. På vägen dit är det mer träning som gäller. Hösten 2020 har de tränat med bl.a. förebilderna och konkurrenterna Ebbe Rosén/Olle Wenrup - något som höjt nivån på träningen. ”Första helgen i mars 2021 drar träningen igång igen”, berättar Johan. Det blir spännande att följa deras EM-satsning.
 
Text: Per-Eric Törnström

Top