Arcona 435
Precis som många andra har jag svårt att vänja mig vid hur dagens moderna båtar ser ut. Tiden då de mest skulle vara vackra att se på och smäckra för fartens skull är förbi, volym och full boendekomfort prioriteras alltför ofta mer än något annat. Högt deplacement verkar inte heller vara ett bekymmer, att jaga sista hundradelen fart tillhör gårdagens sport.
Kanske finns det ett botemedel, inte långt från mina hemmavatten, i nya Arcona 435. Visst förstår jag att det är viktigt med volym i en båt; utöver att den uppenbarligen håller båten flytande får den också en hel familj att trivas ombord, men i slutändan handlar det om hur du använder din båt och att den är en del av ditt hjärta.
Smooth operator
Hon är en skönhet, nya Arcona 435, linjerna är smäckra, och aktern något bredare med mindre rocker jämfört med föregångaren 430. Men hon är fortfarande väldigt elegant, däcket är inte överdrivet högt och de breda sidogångarna skapar en lyxig känsla.
Foto: Joakim Hermansson
Konstruktion
Skrov och däck är vacuumlaminerade i sandwichlaminat med divinycell som kärnmaterial. Lasterna från masten hanteras av L-formade balkar som löper längs med skrovsidorna. Lasterna från kölen tas upp av en stålbalk som är bultad till ovan nämnda balkar. Det här är gammal, beprövad teknik som man vet fungerar och ger en styv konstruktion. Har man en halv miljon extra och vill kapa 300kg går det att få båten helt i kolfiber. Betala mer, få mindre! Båten har en djup L-köl och ett roder med stor lateral yta för god båtbalans och bra grepp.
Foto: Joakim Hermansson
Vad gäller skrovformen liknar hon storasystern 465, men med bredare akterspegel hela vägen ner mot vattenlinjen och mindre rocker vilket ger extra fart på undanvindarna. Jag vet att Stefan hade för vana att designa skrov, köl och roder först för att därefter ta sig an interiören, och det är precis så jag tycker man skall göra när man skapar båtar. Då prioriterar man rätt.
Interiör
Båten vi seglar är inredd med mörk mahogny. Jag hade nog föredragit ett ljusare träslag men det är en smaksak. Vi noterar den höga kvalitén på alla träarbeten och återigen, känslan för detaljer som är exceptionell. Layouten är konventionell med ett L-format pentry på babord sida. Salongen är rymlig med gott om plats för sex personer vid det fällbara bordet. Ägarhytten har egen toalett, här finns det plats för två och man behöver inte tumma på bekvämligheterna. De två akterhytterna är något mindre och har delad toalett. Intrycket är att man har lyckats behålla nivån på komfort och levnadsstandard trots att Arcona 435 i grund och botten är en prestandabåt. Det är till exempel ståhöjd i alla hytter och från och med båt nummer tre kommer taket höjas med ytterligare 50mm.
Arcona 435 har plats för sex personer och med tre hytter, genomtänkt pentry, rymlig salong och två toaletter med dusch behöver man inte tumma på komforten. Foto: Joakim Hermansson
Däck
Däcket är avskalat och sittbrunnen stor. Ytorna känns väl genomtänkta för bekväm och okomplicerad segling, oavsett om man seglar med stor eller liten besättning. Det omsorgsfullt lagda teakdäcket skapar en varm och välkomnande känsla. Detaljer som det utfällbara sittbrunnsbordet, rattar i kolfiber, de välplacerade styrstegen och möjligheten att justera instrumentens position tyder på noggrannhet och omsorg genom hela processen. Sittbrunnen är öppen i aktern vilket ger direkt kontakt med havet. Badplattformen i tillvalslistan tar delvis bort den känslan. Det finns två vinschar för skot framför vardera ratt, och ett par på rufftaket för fall.
Arcona 435 rör sig ansträngningslöst genom vattnet och hon är väldigt lätt att manövrera, oavsett om man seglar med stor eller liten besättning. Foto: Joakim Hermansson
Under segel
Det är bara att konstatera: Arcona 435 är snabb, riktigt snabb. Oxelösund bjuder på platt vatten och måttliga vindar uppemot 7 m/s och med planskotade segel snuddar vi 7 knop på kryssen vid 35-37° TWA.
Båten känns extremt lätt, greppet i vattnet stadigt och rodret är välbalanserat. Vi sträcker upp akterstaget en aning, vilket gör trycket i storen mer hanterbart. Förutom att storskotsvagnen bråkar lite med oss är hon en dröm att segla. Självslående fock går att få som tillval men ärligt talat känns det fel på en båt som den här. Enda skälet skulle vara om du planerar segla mycket solo. Det är inga konstigheter att sätta spinnakern och snart gör vi över 10 knop, vid 135° TWA. Trots ganska extrema krängvinklar greppar rodret fint i vattnet, hon går stabilt och säkert ända tills broachen är ett faktum (det är viktigt att veta var gränsen går). Hon är lätthanterad och man rör sig utan ansträngning på däck.
Personligen gillar jag den öppna akterspegeln som skapar en mer sportig känsla samt underlättar tilläggning med aktern först. Foto: Joakim Hermansson
Sammanfattningsvis
En modern 40-fotare ser i regel ut att rymma lika mycket som en normal 50-fotare och vem tackar nej till det? Man går glatt igenom listan över 12 hytter, sex toaletter och källare med kakelugn och tänker att här får man minsann mycket för pengarna, och mycket borde ju vara bra, eller? Det låter kanske lite konservativt men ibland måste man bara följa sitt hjärta. Jag minns min första båt. Det var inte toaletterna jag förälskade mig i utan de underbart snabba linjerna och det sammanfattar Arcona 435 ganska väl. Med en prislapp på drygt 4 miljoner kronor är hon inget budgetalternativ, men det är å andra sidan inte Volvo XC90 heller.
Test: Danny Inkyov, Search Magazine
Text: Anna-Lena Elled, Search Magazine
Foto: Joakim Hermansson
Teknisk data
Baspris 4585000 sek
Design: Stefan Qviberg
Interiör: Arcona Yachts
Båtvarv: Arcona
Längd: 13,20 m
Bredd: 3,98 m
Djupgående: 2,0/2,3/2,6 m
Deplacement: 8 900kg
Storsegel: 62 kvm
Fock 107%: 52 kvm
Gennaker: 172 kvm
Vattentank: 300 liter
Motor: Yanmar JH45C
EC-cert: A-Ocean