Arcona 410
I FOCUS ARCONA 410
Arcona Yachts har producerat segelbåtar ända sedan 60-talet. För snart 30 år sedan lanserade företaget den första Arconan, en 32-fotare, med Stefan Qviberg som konstruktör. Kring millenniumskiftet tog nuvarande VD Torgny Jansson över verksamheten från sin far och i samma veva lanserade man Arcona 400. Båten blev en superhit från dag ett, försäljningen ökade lavinartat och en period prenumererade man nästan på de första 10 platserna i resultatlistorna från Gotland Runt. Framgången genererade resurser till vidareutveckling och sedan dess har man förädlat cruiser-racer-konceptet till dagens Arcona 410.
Den sista oktober åkte vi ut till Arcona Yacht i Gustavsberg för att provsegla deras senaste cruiser-racer Arcona 410. Vi hade tur och fick en utav de där bonusdagarna på senhösten med hög luft, blå himmel och sol som man inte riktigt räknar med och timmarna ute på Baggensfjärden blev något speciellt att plocka fram ur minnet under kommande kyliga vinterdagar.
Seglingen genomförs i lätt vind. Vi går för motor mellan Gustavsberg och Baggensfjärden. Vi sätter segel och lyckas hitta några vindstråk som stundtals ger oss god fart på både kryss och läns. Hantering och manövrar går smidigt och det är inget som känns komplicerat eller svårt så här långt. Båten är utrustad med ett under däck monterat rullfocksystem. Fall och trimlinor leds i kanaler under rufftaket och förvaras snyggt och prydligt i fallboxar längst fram i sittbrunns-sargarna. Storseglet är något större än tidigare modeller vilket både förenklar hanteringen och håller kostnaderna nere vad gäller segelgarderoben. Hon är lätt på rodret och dubbelrattar i kombination med justerbara fotstöd gör det bekvämt att styra och man har god sikt oavsett om man sitter eller står – det är dessutom riktigt skönt att ha kolfiber under fingrarna.
Vi börjar med att kryssa ner i riktning mot KSSS. Jag känner mig fram och hittar snart balansen och känslan. Med lite trim av seglen glider vi behagligt fram genom den korpsvarta vattenytan. Efter några slag är det är dags att sätta gennaker. Peket är av kolfiber och man skjuter fram det genom en ring på förstäven av båten och fäster med ett beslag. När seglet är hissat drar man bara upp strumpan och börjar trimma.
Arcona 410 sjösattes för första gången i juni i år och har sedan dess testseglats över 2000nm i varierande förhållanden. Hon är som övriga Arconamodeller designad av Stefan Qviberg. Arcona 410 byggs tillsammans med sina mindre systrar 340, 370 och 400 på Arcona-Delta varvet i Estland. Målsättningen har varit samma som tidigare – att skapa en modern och lätthanterlig racer-cruiser som man kan vinna Gotland Runt med ena helgen och semestersegla bekvämt med familjen nästa. Glädjande nog har förutsättningarna förändrats dramatiskt de senaste 10 åren. Utvecklingen inom området teknik och material har rusat och mätreglerna har ändrats vilket gynnar utvecklingen av båtar med just hög styvhet och stor segelyta.
Skrov och däck produceras med infusionsmetoden. Skott och kojfronter lamineras fast i skrov och däck för bästa vridstyvhet. I standardutförandet är båten vit med två ingjutna blå ränder och snobbrand. Man har behållit samma typ av kompositköl, stålfena med blybulb som på Arcona 400. Hon är utrustad med Seldén mast och rigg, segel från UK Syversén, luckor från Lewmar och däcksutrustningen kommer från Harken eller Spinlock.
I ruffen möts man av fina snickerier i mahogny vilket ger ett gemytligt och hemtrevligt intryck. Utöver två kabiner i aktern och en owners cabin i förskeppet, samtliga med dubbelkoj, hittar vi en rymlig salong med pentry och navigationsplats samt toalett med dusch.
Efter kaffe och macka i sittbrunnen (det är ingen brist på utrymme här heller) är det dags att tänka på refrängen. Det är ingen tvekan om att Arcona 410 levererar seglingsglädje. Hon är lätt att styra och mycket lyhörd, ett karaktärsdrag som enligt hörsägen även skall gälla i hårdare vind! Det är inga bekymmer att segla henne short handed men vill man få ut bästa möjliga prestanda behöver man naturligtvis vara fler ombord. Vi har inga som helst tvivel på att hon kommer fungera utomordentligt som semesterbåt. I skrivandets stund har man sålt 10 exemplar och det skall bli riktigt spännande att följa båtarna under nästa säsongs tävlingar och regattor.
SARC Sällskapet Arconaseglare
SARC – Sällskapet Arconaseglare – är en intresseförening för Arconaseglare. Man arrangerar uppskattade clinics med segelmakaren på våren, sommarregatta samt träffar på mässor och föreläsningar. SARC fungerar också som ett forum där seglare på t ex öst- och västkusten kan utbyta erfarenheter och t o m båtar med varandra. Båtbyte sker fortfarande i begränsad utsträckning men spås en lysande framtid. England är Arconas största exportmarknad och man säljer ungefär 25% av båtarna dit. Även där finns en mycket livaktig Arconaklubb och visst låter det läckert att byta båt med en britt och segla i nya, spännande farvatten?!
Klicka dig vidare för mer information: