Xc 47

När X-Yachts hade sin träff för svenska ägare i Marstrand tidigare i år passade vi på att ta en titt på nya Xc 47. Förväntningarna var skyhöga. Modellen markerar nämligen starten på en helt ny generation båtar från det danska varvet, byggda för cruising, shorthanded om så behövs, i när och fjärran. Konceptet bygger inte bara på många års erfarenhet, utan också en stor mängd insamlade och väl analyserade synpunkter från den egna ägarflottan.

Vill du se fler fotografier från test och interiör? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna till höger och vänster.

Xc 47 sjösattes i september 2023, gjorde officiell premiär på båtmässan BOOT i Düsseldorf januari 2024 och äntligen var det vår tur att ta en närmare titt på båten. Förutsättningarna kunde kanske ha varit bättre för nöjessegling, men ur ett test-perspektiv var de så gott som perfekta, med frisk vind och krabb sjö.

Fullblodscruiser de luxe

Vid första anblicken. Båten har ett roder, två rattar, L-köl och rullbom. Den är vackert utformad med ett elegant (slankt) längd- / breddförhållande och en skrovform som lite överraskande utlovar fart, prestanda och kul segling. Fönsterformen fångar också min uppmärksamhet. Den går som en röd tråd genom båten. En och annan detalj får mig faktiskt att tappa hakan.

Ett vitt ark. Nyfikna åkte vi till varvet i Haderslev för mer information. Vi fick bland annat kliva in i mock-upen där man testade många av de nya idéerna på och under däck. Det såg lovande ut redan då, men inget går ju upp emot att se en färdigställd båt irl.

En närmare titt med start på fördäck. Ett snyggt integrerat peke tillika plattform för gennaker, code och ankare, en massiv kättingbox (naturligt med tanke på att detta är en längfärdsbåt) samt väl tilltagen segelstuv strax bakom. Däcket är så avskalat det kan bli, rent från lastade rep som man lätt snubblar över och rullbommen (tillval) gör sig självklar i sammanhanget. Sprayhooden sträcker långt bak i båten i uppfällt läge och är väl dolt när det inte används (ruta finns som tillval). Sittbrunnen är djup, rymlig och inbjudande. Jag förstår att ett bord tillhör nödvändigheterna, och här passar det faktiskt riktigt bra. Fall, skot, avlastare och vinschar är snyggt organiserade i närheten av rorsman för att underlätta segling med mindre besättningar och solo. Travaren har man placerat framför sprayhooden.

Skrovet är en sandwishkonstruktion som vakuuminjiceras med epoxiharts för att därefter bakas i ugn. Stålramen, som är fundamental, inte bara för båtens prestanda, utan också för dess tillförlitlighet är laminerad till skrovet och tar upp de dynamiska lasterna från köl och mast. Områden som utsätts för stora laster är förstärkta.

Nydesignade piedestaler. Med risk att allt annat kommer att se omodernt och klumpigt ut i jämförelse tar de klivet in i framtiden. Akterspegeln, tillika den eldrivna badplattformen, har en inbyggd trappa med superyacht-vibbar som jag med säkerhet kommer att uppskattas. Förvaringsmöjligheter är generösa. Via en relativt stor lucka bakom akterspegeln når man ett ”rum” där utrustning som rodermekanik och autopilot är installerad.

Designen av Xc 47:s piedestaler; snygga, smäckra och funktionella, var en av flera "detaljer" som bidrar till båtens alldeles egna signum. Foto: Search Magazine

Dags att ta sig ner i båten. Uppmärksamheten på detaljer är något utöver det vanliga, för att inte säga extrem, och det luktar trä, inte GRP. Ljuset flödar och vyn sträcker mer eller mindre 360°. Salongen är rymlig och öppet planerad med stort U-format pentry direkt till babord och badrum följt av navigeringsplats direkt till styrbord. Min vana trogen tar jag mig friheten att kasta en blick bakom panelen och möts av en sällan skådad och noggrant markerad kablageutställning. Hade inte förväntat mig något annat. Tar mig framåt i båten. Ett litet trappsteg leder ner till en U-formad soffa på babord sida samt en längsgående soffa mittemot. I centrum står det magiska bordet, som passar lika bra för en snabb fika som middagsbjudning. Bordet kan dessutom sänkas för att skapa en soffa samt lounge eller dubbelsäng om så önskas. Fler smarta lösningar och finurliga förvaringsmöjligheter dolda i interiören upptäcker jag lite här och var.

Det U-formade pentryt är placerat i princip mitt på kölen (där båtens rörelse är som minst) vilket bör underlätta kockens uppgifter vid friska vindar och stökig sjö. Jag är inge expert på området, men tror mig kunna beskriva det som välutrustat utan att ljuga. Här finns häll, ugn, två kylskåp, dubbelho, vattenkokare och kaffebryggare (de två sistnämnda tillhör kanske inventarierna). Några av lådorna är väldigt långa och bänkskivan har supersmarta stopp som kommer väl till pass när man seglar och lagar mat. Ett plus i kanten för avfallsstationen i miniformat under diskhon. Foto: X-Yachts

Ytterligare ett trappsteg ner vill jag understryka det jag tycker är båtens signum; ”detaljerna”, men den här gången med fokus på design och utförande. Linjerna löper fram på ett sätt som skapar harmoni och är vilsamt för ögat. Det låter kanske flummigt, men det är ”i detaljerna” som Xc 47 utmärker sig och strålar allra mest enligt mig.

Etage kan skapa diskussioner, en del hatar etage medan andra tycker det är intressant och spännande. Personligen tycker jag att det gifter sig väl med en cruiser och önskan att ta tillvara alla utrymmen för komfort, dessutom kan det som här vara visuellt tilltalande och ge karaktär. Foto: X-Yachts

Hytterna är rymliga (ståhöjd), ljusa och väl ventilerade tack vara stora fönster i både väggar och tak. Det bör också nämnas att varje hytt har sin egen klimatanläggning (tillval). Ägarhytten är möblerad med en 160 cm bred säng i mitten, generösa garderober till styrbord, diverse förvaringsmöjligheter i form av hyllor, lådor och skåp samt ytterligare en garderob på babord sida, vägg i vägg med badrummet. De två akterhytterna skiljer sig något åt då badrummet i salongen stjäl lite av utrymmet. Om du endast har behov av två hytter kan hytten till babord fås som allt-i-allo-rum med t ex tvättmaskin och verkstad.

Avskalat, tidlöst, rymligt och ljust. Foto: X-Yachts

Båten vi seglar har en elektrisk motor (tillval) från Oceanvolt med batteribank samt dieselgenerator. Utrustning som batteri och watermaker (tillval) är installerad under golvet i salongen och lätt åtkomligt. Det finns också ett inbyggt brandsläckningssystem.

Badrummen är ett konstverk i sig och en lisa för design- och hantverkssjälen. Framgår kanske inte riktigt här då full överblick krävs för att pusselbitarna skall falla på plats. Toaletterna på den här båten spolas med färskvatten för bättre lukt (tillval). Foto: X-Yachts

Under segel. Vi testar båten på Marstandfjorden i byiga vindar på uppemot 20 knop och platt vatten. Med tanke på båtens vikt och syftet är det inte mycket lönt jaga skift och byar, istället utnyttjar vi redan upparbetat moment och fokuserar på trimmet för att hitta bra balans i båten. Arbetet ger utdelning. Känslan i rodret ligger mycket lätt till lovart. Det ger ett stadigt grepp när båten kränger. Vi gör cirka 7,5 knop vid 42-45 grader och lite drygt 8 knop vid 46-47 grader. På undanvinden gör vi 9 knop med storsegel och fock. Båten rör sig behagligt genom sjön. Komforten är oklanderlig, både på däck och inne i båten, inte ett ljud från interiören.

Vanligtvis när jag testar en båt som den här är prislappen den stora elefanten i rummet. Det handlar förvisso om stora summor pengar, men det är inte gratis att bygga båt, och efter att ha spenderat tid på just den här tycker jag knappt varvet tar tillräckligt betalt med tanke på vad du får. Så om du är ute efter en långfärdsbåt och kvalitet, prestanda och stil ligger högt upp på prioritetslistan bör du ta dig en titt.

Avslutningsvis. Jag kan vara partisk i målet. Det skulle kunna bero på långa raden av testseglingar under årens lopp, eller på att jag med egna ögon i detalj sett hur X-Yachts båtar går från idé till verklighet. Men anledningen till min välvilliga inställning är faktiskt de lite äldre modellerna, som åldras med värdighet under sina ägares varsamma händer. Det finns naturligtvis undantag, men i regel, och det är gott nog för mig.

Test och text: Danny Inkyov
Fritt översatt: Anna-Lena Elled

Specifikationer

Konstruktör: X-Yachts
Längd: 15,21 m
Skrovlängd: 14,37 m
Vattenlinje: 13,17 m
Bredd: 4,56 m
Djupgående (grund/standard): 2,00/2,30 m
Ballast (standard): 5 490 kg
Deplacement: 14 900 kg
Motor (Diesel): 59 kW
Bränsle: 500 liter
Vatten: 640 liter

Baspris: 750 000 Euro exklusive moms
Testbåtens pris: 1 274 000 Euro exklusive moms

Top