RS Aero

Vi är övertygade om att det finns en jolle för alla. Och vi vill hjälpa dig att hitta din. Det här är fjärde artikeln i en serie där vi testar jollar och delar med oss av erfarenheten. Förhoppningen är att väcka lusten att prova något nytt och våga experimentera. Efter F18, 505 och foilande moth är det dags för RS Aero; en användarvänlig enmansjolle, lätt att bli kär i.

Det har gått över 40 år sedan lasern såg dagens ljus och efter att båten blev OS-klass vid OS i Atlanta 1996 har den haft ett starkt grepp om titeln ”världens största jolleklass”. Sverige är inget undantag. Nyckeln till Laserns popularitet är enkelhet och det är enkelhet som RS Sailing också har haft i tankarna när man designat RS Aero. Det mest signifikanta särdraget med båten är utan tvekan dess vikt, eller rättare sagt avsaknaden av vikt, vilket gör den otroligt lätt och smidig att hantera på såväl land som vatten. Den är lätt att lasta av och på ett släp och snabb att rigga. Det är en  ”förlåtande” båt med mycket ”seglingsglädje”. Det lätta skrovet behöver inte många sekundmeter för att accelerera och plana iväg, och känslan att surfa nerför vågorna på undanvinden är fantastisk. RS Aero bjuder in till lek och levererar grymt kul segling.

Det är inte utan lite ångest jag tar mig an uppdraget. Jag vet inte om det är kroppsminnet av frusna fingrar och tår efter vinterns vindsurfing (den svenska säsongen tenderar att peaka när det är som kallast) eller erfarenheten från Södra Ishavet som gör sig påmind – kylan lockar föga men vägrar att ge vika. Jag blir otålig och bestämmer mig för att trotsa vädrets makter. Utrustad med underställ, torrdräkt, feta dojor och alltför tunna handskar lämnar jag rampen i GKSS hamn och ger mig iväg. Det dröjer inte länge innan solens strålar tränger undan dimman. Jag jublar inombords. Efter ett par timmar på vattnet konstaterar jag nöjt att det inte kunde blivit en bättre start på säsongen här hemma!

Historik

RS sailing har designat och tillverkat båtar sedan 1990. Med målsättningen att med modern design och allra senaste produktionsteknologi producera båtar för framtiden har modellportföljen vuxit i en rasande fart. Enligt egen utsago är RS sailing det i dagsläget snabbast växande varumärket på den internationella marknaden.

RS sailing ligger strax utanför Southampton. Initialt producerade företaget båtar för kappsegling, hela tiden med fokus på prestanda och användarvänlighet. På senare år har man inriktat sig på utveckling av båtar för nybörjare, familjer och kölbåtsseglare. Sortimentet är uppdelat i tre grupper; ”breddbåtar” (all purpose boats) samt prestandabåtar i form av kölbåtar och jollar. Idag finns cirka 30 återförsäljare runt om i världen och i runda tal går hälften av produktionen till utlandet.

Målet med RS Aero var att ta fram en enkel men ändå genomarbetad och hållbar enmansjolle för seglare från 35 till 110 kg. Utvecklingsarbetet pågick i tre år. Det tog fyra olika skrov samt diverse riggar, foils och däckutföranden innan man var helt nöjd med resultatet. Det mest anmärkningsvärda med båten är det extremt lätta skrovet som inte väger mer än 30 kg. Det har en fin för, markant reling och bred bak. Skrovet är dessutom stapelbart vilket är praktiskt om man vill transportera flera båtar på samma kärra. Jag noterar de för RS sailing karaktäristiska slagen (chines) som ger ökad stabilitet och skyddar från spray. Slagen ger också produktionstekniska fördelar som, enligt RS Aero, tillsammans med den enkla skrovformen och minimerade ytan sparar både arbetstid och material samt vikt. Det finns tre olika riggar att välja mellan; 5, 7 och 9 som rekommenderas till seglare på 35-55, 55-75 respektive 75-110 kg. Den tvådelade masten samt bommen är tillverkad i kolfiberkomposit. Centerbord och roder är tillverkade i epoxi och glasfiber. Seglingsklar väger RS Aero 48 kg.

Klassregel och kappsegling

RS Aero är en strikt entypsklass vilket innebär att alla båtar är likadana. Tävlingsresultatet beror därmed enbart på rorsmans skicklighet. Och ibland kanske lite tur. Skrov, tillbehör, rigg och segel tillverkas uteslutande av licensierade tillverkare. Man har redan tillverkat och levererat över 1000 båtar vilket gör RS Aeron till en av de snabbast växande jolleklasserna i modern tid. Klassen har nyligen accepterats som en internationell klass av ISAF och håller i år sitt första Europamästerskap i Travemunde den 25-29 juli. I Sverige finns ett 20-tal båtar, fyra i Stockholm och resten på västkusten med högst koncentration i Göteborg. Trots att klassen är i sin linda finns det gott om tillfällen för kappsegling i samband med Liros Cup Väst. I fjol samlade man cirka sju båtar till tävlingarna, i år hoppas man på ett 10-tal i snitt. En kul detalj är farttävlingen som pågår på facebooksidan rsaeroclass där eventuell rekordseglare (som skulle kunna var du) lägger upp en selfie tillsammans med sin toppfart registrerad med gps.

Båthantering och trim

Det blåser cirka 8 m/s sydlig vind. Prognosen har lovat sol senare under dagen. Jag byter om, rullar ner båten till bryggan, tar av det skräddarsydda kapellet och riggar båten. Trots att jag maskar lite tar hela proceduren inte mer än 15 minuter (och det med full vintermundering), något jag gillar skarpt.

Båten är lätt att sjösätta på klassiskt manér med kärra från rampen. Centerbordet åker på plats (rodret har jag redan fällt ner), jag skotar hem och båten sticker iväg. Jag kryssar ut ur hamnen, tar sikte på några suddiga konturer till öar långt borta i horisonten och frihetskänslan är total. Jag prövar alla möjliga bogar, kränger och skotar hem, surfar ner för vågorna som trots den blygsamma storleken ger lite extra fart, experimenterar med trim (utöver storskot har du vang, uthal och cunningham att leka med), kapsejsar, och kapsejsar igen, med ett leende på läpparna. Efter två timmar på vattnet är det dags att vända tillbaka till hamnen, kylan (och seglingen) börjar ta ut sin rätt.

Vem kan segla RS Aero?

RS Aero är en båt för alla. Det lätta skrovet i kombination med den flexibla segelarean skapar ett brett användningsområde och god fartpotential med avseende på både seglare och förhållanden. Båten är nästan löjligt lätt att hantera och kräver minimalt med tid före och efter själva seglingspasset. Lägger du till 10 minuter har du den på släp efter bilen redo för resan hem –  och då har du hunnit säga hejdå till både träningskompisar och värsta konkurrenten som du naturligtvis visade var skåpet skulle stå under sista spurten mot mållinjen.

Den lätta skrovvikten medför flera praktiska flera fördelar; RS Aero går att sjösätta på stranden på samma sätt som vindsurfare gör, dessutom kan i princip vem som helst få upp båten på ett biltak.

Köp av båt

Svensk återförsäljare är RS Sailing Sweden. Normalpriset för en ny RS Aero 7 som jag seglade ligger på 76 000:- RS Aero 5 och RS Aero 9 kostar 75 000 respektive 77 000:- Sjösättningskärran går på 4 200 och kapellet på 2 400:- Vill man komplettera med ytterligare ett segel och undermast tillkommer en kostnad på 9 000, 10 000 eller 11 000:- beroende på storlek. Tron på klassen är enorm och med facit i hand från modersnationen UK och övriga Europa är det sannolikt bara en tidsfråga innan den blommar upp på fullt allvar även i Sverige. Då man vill skynda på utvecklingen och antalet kappseglande båtar erbjuder RS Sailing Sweden 1 000:- i återbäring för varje seglad regatta första säsongen. Totalt kan man ”tjäna” 14 000:- Mer information samt kontaktuppgifter hittar du på www.rssailing.se.

Slutsats

Sammanfattningsvis ger RS Aero mycket segling för pengarna och total nedlagd tid. Den riktar sig till en bred skara seglare för både träning och kappsegling. Den är snabb att rigga, lätt att sjösätta och grymt kul att segla. Den är dessutom väldigt flexibel, samma jolle kan seglas av både små och stora seglare, samt lastas och transporteras utan större ansträngning.

Är du nyfiken på mer? Besök internationella RS Aero-förbundets hemsida www.rsaerosailing.org. På Facebook @rsaeroclass kan du följa klassens utveckling, evenemang och hitta seglarkompisar.

Top