Seascape 27

SEASCAPE 27

27 FOT ren glädje

 

Seascape 27 är en innovativ och trailerbar sportbåt som passar lika bra till shorthandracing som till äventyrlig familjesegling. Detta är ett unikt koncept framtaget av seglare för seglare. Båten andas prestanda och fart men är samtidigt väldigt lätthanterlig. Vi provseglade båten under härligt blåsiga förhållanden sent i höstas och till vår hjälp ombord hade vi det Australiensiska matchracingesset Keith Swinton.

Seascapebåtarna byggs i Slovenien. I gänget som tar fram båtarna ingår det flera duktiga seglare. De har själva havskappseglingserfarenhet, bland annat från flera Mini Transat, men även från andra högpresterande klasser som RC44. När man sätter sig i båten märks det tydligt att den är designad med seglaren i centrum. Den är väl genomtänkt, praktisk och har väldigt många smarta lösningar. Det här är uppföljaren till Seascape 18 som kom 2009 och fick utmärkelsen ”European Yacht of the Year” i specialbåtsklassen. Enligt varvet har det redan sålts 50 stycken 27:or och 300 exemplar av lillasystern.

Eftersom båten har en fällköl som innebär att djupgåendet kan varieras från stabila 1,95 till grunda 0,95 meter kan man sjösätta båten med trailern från slip. Eftersom båten bara väger 1250 kilo borde man kunna dra den med ett vanligt B-körkort efter de flesta bilar. Det är så finurligt uttänkt att båt och trailer även kan rullas in i en 40-fots container. Så varför inte lägga kostnaden för vinterförvaringen på en båtfrakt till ett varmare land i stället. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser för var nästa seglingssemester skall gå av stapeln.

Båten är som gjord för att kappsegla. Både för havskappsegling, gärna shorthanded, men även på bana med full besättning. Det finns ett uttalat mål från tillverkaren att få igång en väl fungerande entypsklass med egna kappseglingar och sociala evenemang.

Konstruktion och utrustning

Båten är byggd i glasfiber med modern infusionsteknik vilket ger ett lätt och starkt skrov. Man har även lagt in kolfiberförstärkningar runt kölbox samt i skrov och däck mitt i båten där riggen belastar.

Bygget andas god kvalité. Man har lagt mycket krut på finish och smarta lösningar den enkla och avskalade designfilosofin till trots. Båten känns ”extrem” i sin design och marknadsförs som en lämplig båt för havskappsegling. Först tyckte vi att detta var väl modigt men när vi seglat den en stund och sett några av de säkerhetsdetaljer man har lagt ner möda på, kändes det mer genomtänkt. Till exempel finns en smart förvaring för livflotte under sittbrunnsgolvet (tillgänglig utifrån). Man har plastat in ganska stora flytelement längs båda skrovsidorna och i fören, så skulle skrovet av någon anledning springa läck är tanken att båten fortfarande skall flyta. Den enkla utanpåliggande styrningen gör också att reparationer och nödroderinstallationer skulle gå lätt.

RIGG

Båten är utrustad med en enkel men funktionell kolfiberrigg. Den består av ett ganska smäckert rör av handlagd kolfiber och två par rejält svepta spridare. Att de är svepta blir viktigt då man valt att köra helt utan backstag. Det kändes underligt men vi pressade båten ganska ordentligt på alla bogar. Masten såg ut att uppföra sig bra och seglen gick att trimma. Man har valt att separera däcksinfästningarna för ytter- och innervant, en liten detalj som gör det enkelt att passera till och från fördäck. I maströret har man byggt in en likränna för storseglet. Detta är den seglingstekniskt bästa lösningen, men eftersom det är dyrt att bygga och krångligt att hissa undviks den ofta. Men då detta är en båt i hanterbara dimensioner upplevde vi att det gick jättesmidigt att hissa och även använda de fördragna revlinorna för att reva.

Exteriört

Båten ser modern och snabb ut. Stäven är aggressivt rak, det går kraftiga slag längs sidorna och aktern med sina två roder är bred och tvärt avkapad. Designidéer som man hämtat från de senaste generationerna moderna havskappseglare i Volvo Open 60 och Mini Transat klasserna.

Däck och sittbrunn

Som nämnts tidigare är fördäcket lättillgängligt. Sittbrunnen är väldesignad och det är en fröjd att jobba i den. Man seglar enkelt båten med två personer. Rorsman når travare och storskot. Gasten har full koll på hela fallbänken, övriga skot och trimtampar. Här känns det verkligen att rutinerade seglare har varit med och tänkt till. Om båten varit utrustad med en autopilot hade det inte varit några problem att kappsegla den här båten på en person.

Interiört

Nere i båten är det avskalat och enkelt. Man får en känsla av att man är ombord på en kappseglare. Till exempel finns det smart fack i det ”blöta rummet”, alltså toaletten, där man kan ta en blöt gennaker direkt från förpiksluckan och stuva undan den. Vill man använda båten lite mer upptäcker man snart att den är designad även med komfort i åtanke. Enligt tillverkaren sover man bekvämt fyra stycken ombord. Det går säkert, men det blir nog ganska trångt och mysigt. Det kräver att man får packa segel och annan utrustning lite smart. I grundutförandet är inredningen spartansk men det finns många smarta lösningar att kryssa för på tillvalslistan. Till exempel navigationsbord, smart placerat kylskåp under trappan, köksenhet et c.

Seglingsupplevelsen

Det här är en kompetent seglare. Vi testar båten i 5-10 m/s och med diverse segelkombinationer. Båten har storsegel, genua, ett stagsegel på ett eget inre förstag och tre undanvindssegel i olika storlekar och design. Båten är lättdriven, lättjobbad och känns mycket pålitlig. På kryssen får man koncentrera sig på styrningen och trim. Det känns som om det går bäst när vi inte lutar för mycket. När man får till det tar båten fin höjd och även i lite lättare vind kan man hålla farten runt fem knop. På en annars väldesignad båt tycker vi att mantågen har en lite för upprätt vinkel för att rorsmannen skall kunna sitta bekvämt när det lutar på kryssen. Kanske en inbyggd påminnelse om att man skall segla mer plant?

Det är en underbar känsla när man faller av med den här båten, den är stabil på halvvind. På läns planar båten lätt och när det kommer en våg vill den bara dra iväg på sköna långa surfar i över 15 knop. När vi blivit varmare i kläderna provocerar vi och seglar lite för högt med gennaker men det känns aldrig besvärligt. Genomgående för seglingsupplevelsen, förutom att det är en snabb och sportig båt, är att den känns säker och lätthanterlig. Att segla gennaker är inte som på äldre tyngre båtar där krafterna blir stora och styrningen svår. Det här är lätt och roligt, något som alla skulle kunna klara av.

SLUTSATS

Det här är en väldesignad liten båt full med smarta lösningar. Jag kan tänka mig att den är något dyr i mångas ögon. Speciellt om man räknar fot per krona. Men är man ute efter seglingsglädje per krona är den prisvärd. Jag tror att båten skulle fungera utmärkt för ett seglingsintresserat par, ett kompisgäng eller en liten familj. Eftersom båten är så lättskött och mobil borde det här kunna vara en båt som fler kan dela på. Man skulle kunna tänka sig kappsegling med kompisgänget och semestersegling med familjerna. Men startar man en båt-pool med denna båt har man ett potentiellt problem på sin hals. Den är så lätt att komma ut med och kul att segla att den kommer vara bokad mest hela tiden.

Teknisk data

PRIS CA 700 000 SEK EXKL. SEGEL

Design: Manuard YD/GIGODESIGN

Längd: 7,99 m

Bredd: 2,54 m

BREDD MIN: 2,40 m

Djupgående: 1,95 / 0,95 m

Kölvikt: 280 kg

TOTALVIKT: 1250 KG

Masthöjd: 11 m

Storsegel: 26 m²

GENUA: 21 m²

STAGSEGEL: 14 m²

GENNAKER: 80 m²

SRS: 1,24 l m²

Top