Melges IC37

Så hur gör man om man råkar vara en av världens mest anrika klubbar? Man utlyser en tävling för en ny klubbåt i storlekssegmentet 37 fot. Därefter samlar man in bidrag från några av världens ledande designer. En vinnare koras. Så långt är alla med, men nu kommer trixet. Därefter väljer man som klubb att beställa tjugo stycken båtar (!) till klubben. Alla med leverans i mars 2019. Klubbens medlemmar får sedan sätta upp sig på en ”charter fleet” intresselista för att få chartra klubbens båtar till säsong 2019 års arrangemang. Man sätter sedan upp en stor lokal en bit från NYYC varifrån medlemmarna rekvirerar ut båten någon träningsdag innan regattan startar och sedan återlämnar båten när regattan är slut. På plats lyfts båtarna upp på land, förvaras och servas av anställd personal.


SERIÖST SNABB FÖR VANLIGA SEGLARE

Klassuppbyggnad tagen till ”The Next Level”: En tid tillbaka utlyste New York Yacht Club en designtävling. Målet var att finna en ny båt att köra sin klubbrace. Det ärofyllda uppdraget gick till Mark Mills.

Seglingsegenskaper

På kryssen har båten en stumhet och bett som man sällan upplever. Mike som ansvarade för testseglingen berättade att optimal lutning på kryss enligt designer Mills skulle vara 22-23 grader, och det var tydligt att båten hade en sweet-spot i det registret (Garmin-intstrumenten på masten visade förutom TWS, BSP även båtens lutning). Att få fart på båten och hålla den i sin sweet-spot kommer att ta lite tid. Att uppnå kryssfart som vida översteg sju knop var inga problem men på en kort provsegling är det inte givet vad som ger bäst VMG.

Vid tillfället för testsseglingen sa ryktet att ytterligare tio båtar har beställts av privatpersoner i området kring Newport, samt att det kan ha beställts ytterligare cirka tio båtar i övriga USA. Således är en flotta på 30 båtar bara i Newport, och kanske så många som 40 båtar i USA beställda i skrivandes stund.

Iögonfallande var att  båten på undanvind inte behövde speciellt mycket lutning för att ge sig iväg. Normalt behövs lite press och lutning för att plana gennakerbåtar, så inte i det här fallet. Vindpustar omsattes till fart. Lovade du upp tilltog lutningen men formstabilitet i samarbete med den djupa kölen omsatte det mesta till ren fartökning. En rätt speciell känsla faktiskt.  

Förskeppet är vasst och skär vågorna fint på kryssen. Vattnen vi seglar på är skyddade och någon större sjö är det inte att tala om. Det är ingen tvekan om att ett skrov med den här moderna formen kommer att stampa när du seglar båten i mycket vind och havssjö, men det är helt ofrånkomligt med moderna performancebåtar.

New York Yacht Club måste räknas till en av världens mest anrika kappseglingsklubbar. Vi befinner oss i Newport där de har sin klubblokal och bas för segling. Vi skall titta närmare på IC37 by Melges, båten som skall bli den nya klubbåten och som man seglar ”Invitation Cup”. 

Båten har backstag och dessa behöver sättas an i slag och, speciellt, gippar. Riggen skall hålla för en gipp med gennaker utan ansatta backstag men det var ingen som var sugen på att testa om det faktiskt stämmer. På testseglingen under morgonen, då det möjligen blåste något mer, hade det ansatta backstaget hoppat ur self-tailern vid en av gipparna, varpå riggen stod endast beroende av sina svepta spridare.

Bara fock och stor

Någonting som jag gillar är konceptet med fock, storsegel och gennaker. Här har enkelheten fått råda. Visst blir focken en kompromiss, precis som vi är vana med från exempelvis Expressen eller Melges 24, men enkelheten överväger för mig. Fokus kommer att ligga på att segla båten. Segelskiften, annat än revande, kommer inte existera utan fokus kommer att ligga på manövrar, taktik och båtfart. Just det senare kommer säkert bli en väl så stimulerande fråga för båtens besättning. Med på köpet kommer en avsevärd sänkning av kostnaden för att segla båten. Under testseglingen är det tydligt att detta är en båt som belönar trim och aktiv segling. Rorsman kommer självklart att spela roll men storskotstrimmern kommer att vara hans bästa vän.

Däck

IC37 är helt flushad, det finns inga överbyggnader, och sittbrunnen bjuder på en arbetsyta som är helt fantastisk. Du får gå till riktigt stora kölbåtar innan din besättning har en lika stor yta att  röra sig på. Enda nackdelen skulle vara att det är en lång väg att falla om du snubblar uppe i lovart. Layouten på däcksbeslag, vinschar och avlastare är optimerad och påminner mycket om vad vi ser på Grand Prix-båtar som exempelvis TP52:or

Interiör

Båten är helt naken inuti, sånär som på en portapotti. Det skulle nog gå att sova i den för ett havsrace men någon komfort kommer det inte bli utan spartanskt taget till en helt ny nivå.

Slutsats

New York Yacht Club har förutsättningar som få andra klubbar. Med IC37 använder man dessa för att skapa en flotta med entypssegling för ”amatörer” som skulle kunna bli unik. Båten känns väldigt välbyggd och kommer med seglingsegenskaper som få av oss får uppleva.

Att få ihop en liknande flotta i Skandinavien är inte realistiskt men att enstaka båtar hittar hit är inte en omöjlighet. Priset på båten är inte mycket att säga om mer än att man kan uppleva den som dyr ur perspektivet att du kan ha den till en enda sak. Värdesätter du däremot prestanda, eller seglingsglädje, per krona är kalkylen en helt annan. Detta är nämligen en seriöst snabb båt som kommer vara hanterbar i händerna på vanliga seglare.

Båten är helt utan trösklar och övergår i planing utan några mellanlägen, så också med fartökningar på undanvinden. En knop eller två eller fyra adderas utan ansträngning när vinden ökar eller vindvinkeln blir hetare. När vi seglar blåser det mellan 14-16 knop och den hastigheten ser vi också på undanvinden.

Grundpris USD 270 000

Text The Stig

Teknisk data

Design:  Mark Mills

Varv:  Melges

Längd:  11,30 m

Vattenlinje:  10,35 m 

Bredd:  3,64 m

Djupgående:  2,50 m

Deplacement:  3,6 ton  

kölvikt:  1,86 ton

Storsegel:  48,5 m² 

Fock:  35 m²   

Spinnaker: 165 m² 

Gennaker:  65 m²

Segel:  USD 29 000

Top