Najad 395cc

Du vet den där känslan när man sitter och tittar på youtube-klipp och drömmer sig bort bland gigantiska lyxkryssare, turkost vatten, vita sandstränder och vajande palmer. Det är den känslan fast i något mindre format – för att vara mer exakt 39 fot.


LYXIG CRUISER I MINIFORMAT

Najad 395 är den första helt nya båten (både skrov och däck) från Najad på 10 år. Båten är designad av Farr Yacht Design och Ken Freivokh (interiör) med ambitionen att förena funktion med lyxig cruising. Vid en första överblick ser man flera detaljer som ger båten distinktion som den svarta, breda randen som går genom hela däcket och kommer igen i vindrutan, sittbrunnsbordet samt i möblemanget en trappa ner. Däcket är så flushmonterat det kan bli och aktern riktigt bred. Samtidigt hittar man karaktäristiska element som akterpulpiten, badplattformen och det vackert utformade sittbrunnsbordet.

KONSTRUKTION

Skrov och däck är en vacuuminjicerad sandwichkonstruktion med vinylester som laminat och två olika tjocklekar av divinycell som distansmaterial. Vid kölinfästningen är laminatet massivt. Skott och bottenstock (också den vakuuminjicerad) är först limmade och därefter laminerade till skrovet. Byggmetoden ger en stark och styv konstruktion som eliminerar behovet av GRP innerliner för ytterligare bottenförstyvning. 

INTERIÖR

Det är svårt att tro när man befinner sig i sittbrunnen att detta är en båt på ”bara” 39 fot. Den upplevs mycket större än så. Några saker som utmärker sig är den lyxiga känslan som rena linjer och ytor förmedlar, de skarpa färgvalen och mängden med naturligt ljus. Den i inledningen nämnda svarta randen är återkommande i salongsbord, dörrar och fönster samt i ytterligare några detaljer som handtag och ledstänger. Båten finns i två versioner; AC (Aft Cockpit) som vi seglar och CC (Centre Cockpit). Förpiken är rymlig och erbjuder full ståhöjd. Den är har en V-formad dubbelsäng som löper längs med skrovets sidor, egen toalett med dusch, ett enormt klädskåp och gott om plats för personliga tillhörigheter. Salongen är möblerad på ett sätt som underblåser känslan av rymd. Det lite lägre bordet kan ta uppemot sex gäster. Navigationsbordet är riktat bakåt och placerat på väggen till aktertoaletten med kontrollpanelen nära tillhands. Önskar man finns ett större, mer dedikerat navigationsbord som tillval, men på bekostnad av toalettutrymmet. Pentryt är rymligt och ser funktionellt ut, både för ankare och ute till havs. Akterhytterna är identiska, här har toalett- och duschutrymmet fått kompromissa något (det är ju trots allt en 39-fotare vi pratar om), med 188 cm i rocken är det ståhöjd men det är precis. Det finns två luckor som man kan öppna för ventilation och ett stort skåp för personliga tillhörigheter. Det skall dock sägas att detta är en av flera varianter. En av Najads styrkor är att layout och interiör, material och färger till stor utsträckning kan skräddarsys. Man kan välja mellan en rad olika konfigurationer för att på så sätt försäkra sig om att just den här båten kommer bli din stora kärlek.

Salong och pentry skapar tillsammans ett trevligt levnadsutrymme med mängder av naturligt ljus tack vare alla sky- och portlights. 

DÄCK MAST OCH SEGEL

Skylights- och ventilationsluckor är flushmonterad och övrig utrustning väldigt diskret integrerad i däcket. Personlig smak är avgörande när det kommer till val av stil och detaljer men överlag är helheten sammansatt på ett tilltalande sätt. Sittbrunnen är rymlig och har en härlig finish i lacken. Fall, storskot och rev löper under däck till sittbrunnen så räkna med minimalt med stök och fina förutsättningar för shorthanded (bättre blir det inte). Fockskotet löper i grabbräcket. Lite överraskande är peket bultat. Aluminiummasten från Seldén har två svepta spridare och är med sina 20,15 meter över vattenytan förhållandevis lång. Storsegel på rulle är standard och gör hanteringen enkel. Båten vi seglar är utrustad med kolfibersegel från UK som fungerar perfekt.

UNDER SEGEL

Vi har tur, vindgudarna är med oss och bjuder på ost-, nordostlig vind med 25 knop i byarna och krabb sjö. Med 13 ton kan man inte förvänta sig under, samtidigt håller jämn fart och hon rör sig lätt i vågorna. På kryssen (45° TWA) gör vi 7,1 knop. Greppet är stadigt fram till att däcket börjar bli blött vilket är ett tydligt tecken på att vi behövde ta ett rev. Utan ansträngning gjorde vi 8,5 knop på öppna undanvindsbogar. Någonstans här hade jag tänkt nämna hur lätt båten känns på rodret, att man styra henne med bara fingertopparna på ratten, men det varken är den, eller gör man. Faktum är att man inte känner mycket alls. Najad erkänner att de har haft problem med styrsystemet men att de arbetar för fullt med att lösa det. Frånvaron av fotstöd gör också styrningen onödigt utmanande. Överlag rör sig detta 13 ton och 39 fot lyxiga cruising-residens med relativt god fart. Nämnas bör också att hon kommer med hela knappseglingspaketet på styrkonsolen.

”Överlag rör sig detta 13 ton och 39 fot lyxiga cruising-residens med relativt god fart. Nämnas bör också att hon kommer med hela knappseglingspaketet på styrkonsolen.”

SLUTSATS

Det här är en båt som får dig att känna dig speciell, cruising kommer bli din nya grej, och tack vare att man i hög grad kan skräddarsy båten kan du få den precis så som du tycker att en båt skall vara. Men det kommer till ett pris som startar på 3 387 000 SEK (ex. moms). Båten vi seglade kostar närmare 5,2 mille. Det är dröm med Najads signum, komfort och kvalitet, skrivet över hela båten. När man hunnit putsa bort små, enstaka brister här och där, som alltid kommer med nya projekt, kommer det här bli den ultimata lyxcruisern av sin storlek.

Text Search Magazine

Teknisk data

Design:  Najad, Farr Yacht Design

Interiör:  Ken Freiviokh Design 

Båtvarv:  NAJAD

Längd:  11,99 m 

Bredd:  4,00 m

Djupgående:  2,10/1,8 m

ballast:  4,4 ton  

Deplacement:  12,4 ton 

krysställ:  89 m²

Code 0:  76 m²  

Spinnaker:  123 m²

Gennaker:  125 m²

motor:  Yanmar 57 hk

CE-kategori A

Top