Beneteau Figaro III

Beneteau Figaro III är världens första serieproducerade enskrovsbåt med foils. Vi testar den på vattnet utanför Barcelona i krabb sjö och varierande vindar på mellan 5-25 knop. Om det gav mersmak? Det kan du hoppa upp och sätta dig på.

Den här artikeln publicerades i #6 2017.

I åratal har Figaroklassen varit en framgångsrik plantskola och inkörsport för havskappseglare som drömmer om de stora solosammanhangen. Inte undra på att Le Solitaire de Figaro är ett måste för den som vill vidare i sin seglingskarriär. Att sätta sitt namn på samma wall of fame som Franck Cammas, Michel Desjoyeaux, Armel Le Cléac’h och Charles Caudrelier m fl ger avtryck. Med det i åtanke kan man bara föreställa sig båtens betydelse, inte bara för klassen, utan också för hela franska havskappseglingssociteten. Men den kommer sannolikt ha större inflytande än så.

100% Sport

Båten är liksom de två föregångarna designad och byggd av Beneteau. Så långt allt väl, men det har skett några dramatiska förändringar i designen sedan sist: Fören är bred och däcklayouten speciellt anpassad för segling solo och shorthanded. Skrovet är tillverkat i vacuuminjicerad glasfiber med PVC-skum som kärna för att hålla nere kostnaderna.

L-kölen kommer med en vinkel för att hålla sjögräs borta från bulben. I aktern sitter två roder, placerade långt ifrån varandra för maximalt grepp. Den största nyheten är dock utan tvekan foilsen, och det märks. Det är inte bara vi som är nyfikna. Många vrider på huvudet både en och två gånger för att få sig en ordentlig titt på de märkligt formade orangea bladen.

Foils

Foiling kommer i olika varianter och det här är inte en fullt foilande båt. Foilsen är huvudsakligen där för att kompensera de 300 liter i vattenballast som föregående version av Figarobåt var utrustad med. De ger rätande moment, ju snabbare du seglar desto större rätande momentet. Utöver det får du även lite lyft och bättre seglingsläge på båten, vilket i sin tur ger jämnare och säkrare gång. På undanvind hjälper foilsen till att lyfta fören ur vattnet, och på kryssen bidrar de med lovartslyft. Foilsen är tillverkade i kolfiberkomposit bestående av kol och e-glas.

De är fullt justerbara under segling och en rake på upp till sex grader kan ställas för att passa sjö- och vindförhållanden.

Figaro 3

I lättvind är det viktigt att ställa in rätt rake på foilen för att kunna dra fördel av det extra lyftet. I låga hastigheter är foilen nästan i neutralt läge men ju mer fart, desto mer rake.

Däck och rigg

Båten är designad och byggd med solosegling i åtanke. Allt sitter på en armlängds avstånd och är väl genomtänkt. Storskotet kommer med ett fintrimsystem och vagnen har flytande justering. Alla fall är åtkomliga i sittbrunnen. Ställbara fotstöd och mjuka sittdynor gör rorsmansjobbet bekvämt och greppet på däck är exceptionellt. En sak bara, varför inte korsade fockskot? Masten är från Southern Spars och har svepta spridare. I fören sitter ett fast peke för halsning av asymmetriska segel på rulle. Den stående riggen är i rod, akterstaget i dyneema och övriga tampar var vid tiden för pressläggning fortfarande under test och utprovning.

Figaro 3

Båt och utrustning känns robust. Det är inga tveksamheter om att den här båten klarar havskappsegling i hårt väder. Livflotten är monterad längst bak i sittbrunnen för snabb åtkomst vid krissituation och rorkulten är förlängd framåt för att underlätta slag och gippar vid segling shorthanded och solo.

Figaro 3

Man har åtkomst till foilsen för inspektion från insidan via en lucka i taket.

Interiör

Båten är mer eller mindre ett skal inuti som karaktäriseras av de kraftiga skotten. I övrigt finns inte mycket till interiör. Vi ser två kojer av enklaste sort på vardera sidan. Dessa kommer väl till pass när man skall stacka segel, verktyg och annan nödvändig utrustning. Det enda överflödet är skepparens saccosäck. Navigationsplatsen sitter på båtens huvudskott. Inombordaren är allt annat än förlåtande vad det gäller ljudnivå och endast till för transport i marinor och om nöden kräver förstås.

Figaro 3

De senaste månaderna har den här båten använts som försökskanin med målsättningen att få ordning på alla system innan produktionen drar igång. Och det kommer införas några förändringar som placering av focktravaren, storskotets trimsystem, pekets höjd samt några detaljer på navigeringsstationen.

Seglingsupplevelse

Det här är en annorlunda båt. Den går mjukt på kryssen, ledigt och lätt. I vindar på 8 knop når vi 6,8 knops båtfart. Det är svårt att avgöra de lyft- och hastighetsfördelar som foilsen medför men båten känns utmärkt på rodret som ger en fantastiskt fin känsla och återkoppling. På undanvinden går vi ansträngningslöst i 10 knops båtfart. För att få ut bästa verkningsgrad ur foilsen gäller det att inte luta för mycket men inte heller att gå så platt att man tappar trycket i båten. Rodergreppet är fenomenalt.

Vi provocerar båten med några riktigt överdrivna lutningsvinklar och enda resultatet är en gennaker som började fladdra. Allt med två fingrar på rorkulten.

Någon berättade att man mycket väl kunde ha gjort båten fullt foilande men det var nog klokt att låta bli. I det här stadiet. Titta bara på utvecklingen i mothklassen. För 15 år sedan var det endast de allra bästa som lyckades ta sig runt banan foilande och det under väldigt begränsade vågförhållanden och vindregister.

Krascher vid rundningsbojarna var mer regel än undantag. Idag är bilden en helt annan. Man har utforskat alla förbättringsmöjligheter i såväl båtar, som system men också vad gäller seglingstekniken. Troligtvis kommer vi inom några år se mer lyft från foilsen och bättre tillhörande trimfunktioner även inom foilande enskrovskappsegling.

Figaro 3

De två roderbladen sitter väldigt långt ifrån varandra. Och skrovet är format på ett sätt som gör att det följer rodret oavsett styrvinkel, detta för att minimera risken för kavitation.

Som solo- och shorthandedseglad havskappseglingsbåt är Figaro III lika med absolut perfektion. Den väger förhållandevis lite, den är lätt att hantera och dessutom prisvärd. Jag kan för tillfället inte komma på någon annan båt som ens kommer i närheten i det här segmentet. Det finns dock ett litet problem; för rättvisans skull har Beneteau beslutat att behålla samtliga byggda båtar (ett dryga fyrtiotal) till januari 2019. Därefter får aktiva Figaroseglare tillgång till dem. Först när den marknaden är mättad kommer resterande båtar att finnas tillgängliga på den öppna marknaden, så ställ dig i kö.

Målgrupp

Priset på båten förväntas ligga på mellan €150000 och €200000 och trots att det rör sig om en hel del pengar är det ändå inte dyrt med tanke på vad man får. Dessutom lär andrahandsvärdet vara högt under lång tid framöver. Det är utan tvekan en sportbåt till 100% så gå inte och inbilla dig att den kanske skulle kunna fungera som cruisingbåt för familjen på somrarna. Det räcker med att starta motorn för att sätta skräck i den mest motiverade semesterseglaren. Söker du däremot en båt som får ditt hjärta att slå dubbla volter, ja då behöver du sannolikt inte leta längre.

Teknisk data

Design: Van Peteghem – Lauriot
Prévost
Båtvarv: Beneteau
Längd: 9,75 m
Bredd: 3,47 m
Djupgående: 2,5 m
Deplacement: 2500 kg
Storsegel: 39,5 m²
Genua: 30,5 m²
Spinnaker: 105/78 m²
Gennaker: 65 m²
CE CAT: A
Grundpris 150-200k Euro

Test: Danny Inkyov
Text (fritt översatt): Anna-Lena Elled

Top