Lagoon 39
I FOKUS Lagoon 39
En flexibel plattform med stora ytor för ett bekvämt båtliv
Benämningen plattform låter kanske inte så elegant och sexigt men det är precis vad det är i fallet med Lagoon 39. Det senaste årtiondet har vi sett en spännande utveckling av cruisingkatamarankonceptet. Man har gått från att i första hand vara ett praktiskt boende på vattnet, som kanske inta alltid var så tilltalande i en seglares ögon, till en snabbseglad båt med snygga linjer och hög boendekomfort. Lagoon 39 är inget undantag. Hon sticker ut vid bryggan. Hon är snygg.
Bakgrund.
Lagoon grundades 1984 som ett dotterbolag till Jeanneau Technologies Avancées (JTA). Företaget producerar båtar med både ett och två skrov. Ett av de lite mer ovanliga projekt, som företaget varit involverat i, är produktionen av trimaraner som syntes i filmen Waterworld. Idag är Lagoon en del av CNB och Beneteau Group och från och med hösten 2014 heter den svenska återförsäljaren Navigare Yachts.
Produktion.
Beneteau bygger sina katamaraner på två varv; Belleville sur Vie i Vendéeregionen och CNB i Bordeaux. Varvet Belleville sur Vie är en av gruppens senaste och mest moderna produktionsanläggningar, specialiserad på att bygga katamaraner, och här produceras samtliga Lagoon modeller från 38 till 45 fot.
Byggmetoden är beprövad men modern och känns genomtänkt. Man har använr polyester med högt motstånd mot osmos (plastpest). I skrovsidorna är ditansmateriel av skum, medans botten är av solid glasfiber. I däck och bridgedäck används balsaträ som distansmaterial. på skrovens insida finns solida längsgående förstärkningar”liners” och ordentligt fastplastade skott vilket känns tryggt.
Sittbrunn och däck.
Det första som slår en när man stiger ombord är som ofta när det gäller katamaraner – ytorna. Sittbrunnen är rymlig och är utrustad med ett stort bord med plats för 6 till 8 personer. Vi upplever den skyddad från väder och vind och något avskild från skepparplatsen. Här har man verkligen utnyttjat katamarankonceptet till det yttersta och designat sittbrunn och salong på ett sätt som skapar mycket utrymme och känslan av ”ett enda” rum där salongen fungerar som kök och lounge och sittbrunnen som matsal. I alla fall i vår värld. Man har sänkt golvet med cirka 20 cm vilket ger en extra känsla av rymd. Tar vi oss fram på fördäck ”växer” Lagoon 39 ytterligare. I fören finns stora ytor för socialt umgänge och sommarlekar med barnen. Det finns även gott om utrymme för förvaring i form av två stora luckor för utrustning. Vi noterar vattentank, stort ankare och reservankare samt ankarspel. Vi älskar nätet. Nätet är den perfekta platsen att softa på. Komplettera med två fatboys och risken är stor att du har parkerat för resten av semestern. En annan praktisk detalj är att man kommer åt förhytterna från däck. Det finns nog inte en unge som skulle tacka nej till att leka kurragömma här.
Interiört.
Inne i båten ser det fint ut. Inredningen ser ut att hålla god kvalitet och verkar vara väl monterad. Vi hör inga misstänksamma ljud från motorvibration eller sjögång. Styrbords akterhytt är rymlig. Vi hittar en stor förvaringsgarderob, några lådor, 12-v uttag och massor av ljus vilket alltid är trevligt. De små läderfickorna sprider en lite lyxig atmosfär liksom spottarna i rostfritt stål. Sängen för tankarna till ett badkar men är ändå bekväm. I förpiken har man kompromissat lite med benutrymmet. Här hittar vi en något mindre garderob och några lådor. Badrum och dusch hittar vi mellan de båda hytterna. Det är lite trångt men inte trängre än vilken annan 40-fotare som helst. Babordsidans layout är mer eller mindre en spegelbild av styrbordsidans. Det kanske inte verkar så nytänkande vid första ögonkastet men är väl anpassat till hur de flesta ägarna använder sina båtar idag. Vi blir nyfikna på ägarvarianten som tillägnar ett helt skrov åt ägaren med mer utrymme, bättre komfort och plats för bekvämligheter som sätter guldkant på tillvaron i form av en större hytt och separat stort badrum.
Salongen är riktigt fin och modern. Även här finns det gott om utrymme. Köket är välplanerat och utrustat med ett inbyggt kylskåp (en detalj som vi gillar skarpt), spisugn, dubbelvask samt massor med finesser som huvudhöga skåp, skärbrädor etc. Fönstret till sittbrunnen är skjutbart vilket återigen öppnar upp ytorna. Ytterligare en liten detalj som tyder på att man tänkt till, är den lilla gardinen på salongsdörren som skyddar mot insyn när man ligger med aktern mot kaj.
Navigationsstationen har en smart placering. Säkringar och all annan elektronik är väl undangömd bakom ryggstödet på soffan. Man sitter bekvämt med näsan mot fören och vrider man något på huvudet har man i princip 360 garders utsikt. Bordsskivan är lyftbar och i bordslådan kan man förvara sjökort och annan navigationsutrustning – mycket praktiskt. Här finns två 12-v uttag vilket vi uppskattar. Dagens livsstil kräver elektricitet!
Genom att flytta navigationsstolen till salongsbordet skapar man plats för upp till 5 personer och det är inte illa för en 39 fot båt. Man kan även sänka matsalsbordet och skapa en lounge för skönt häng och avslappnad aftersail. Man har lyckats att göra det mesta av båtens kvadratmetrar och använt utrymmet smart.
Seglingsutrustning
Fraktionsriggen från Seldén med svepta spridare ser stabil ut. Den har två vant som sitter fästa i skroven och en stabil internstagning. Masten är placerad längre bak än brukligt, den sitter alltså inte längre framför salongen utan ovanpå, allt för att maximera kraften och minimera skrovens dyktendens. Då man kan kontrollera samtliga trimpunkter från skepparpositionen kan man utan större bekymmer segla henne solo.
Den medföljande segelgarderoben består av ett storsegel som varvet kallar ”full-roach” på 47 m2 och en rullgenua på 30 m2 med UV-skydd i akterliket. Här finns det en hel del hästkrafter kvar att krama ut om man satsar på ett mer utvecklat segelplan.
Seglingsupplevelse
Vi seglar båten i 6-8 m/s. Det är platt vatten med något krabb sjö. Den är lättmanövrerad på både kryss och undanvind och seglas med lätthet av två personer. Skroven skär vattenytan och har fin flytkraft. Bortsett från några enstaka stänk som letar sig upp på däck är det en ”torr” båt.
I 16 knops vind och 60 grader kom vi som mest upp i 5 knops båtfart. Det kanske inte låter så imponerande men man får inte glömma bort att Lagoon 39 är en cruisingkatamaran som utöver seglingsupplevelsen också skall ge sin ägare komfort och en känsla av lyx.
Slutsats
Vill man ha mycket plats är katamarankonceptet är oslagbart för ett avslappnat båtliv i skärgården och på havet. Det passar även bra för barnfamiljen då barn kan vara friare, leka och ha kul både inne och ute. Lagoon 39 har en generöst tilltagen sittbrunn, en upphöjd rorsmansposition, lättåtkomliga trimpunkter, och en mycket trevlig salong med en fin framåtriktad navigationsstation, ett välplanerat kök och ett stort bord för måltider och socialt umgänge. Hur man har fått ihop det här på 40 fot är kanske inte ett mirakel men nära på. Det är en fantastisk båt att äga. Den ser bra ut, är kanske inte det snabbaste på två skrov men kompletterar man segelgarderoben med en code 0 och en stor gennaker har man löst det problemet. Lägger man därutöver till infällbara propellrar så är man hemma. Den perfekta plattformen för cruising och socialt båtliv.
Pris
Från 240 000 € ex moms.
Teknisk data
interiör: Nauta Design
exteriör: VPLP / Patrick le Quément
Längd: 11,74 m
Bredd: 6,79 m
Djupgående: 1,22 m
deplacement: 11673 kg
Masthöjd över vattenyta: 18,60 m Storsegel: 38 m²
fock: 32 m²
Code-0 (opt): 68 m²
Motor: 2 x 29 hk
Bränsletank: 2 x 200 l
Vattentank: 300 l
CE-kategori: A-obegränsad oceansegling