Garcia Exploration 45
Prenumererar du också på långseglande youtubers med diverse mer eller mindre sjövärdiga båtar som kajkar omkring på världshaven? Det är lätt hänt att man glorifierar upplevelsen av att segla jorden runt i en 30-plusfotare, speciellt när man sitter bekvämt nedsjunken i favoritfåtöljen med en filt över fötterna. Kanske du till och med leker med tanken att damma av din gamla Maxi 77?
Det finns säkert en del av dig som skulle uppskatta utmaningen i att möta elementen i mer eller mindre bara mässingen, men till syvende och sist, om du har möjlighet att välja båt skulle det säkert inte vara ditt förstahandsval. Båten vi tittar närmare på idag ligger i andra ändan av spektrumet, inte bara för att den är solid och gedigen (för det är den), utan för att den är byggd för uppgiften.
Garcia Exploration 45
MASTER OF THE SEAS
Vi börjar med det yttre. Det är ingen tvekan om att Garcia Exploration 45 utmärker sig med detaljer i aluminium, däckshuset, en lång rad fönster och hardtopen (typ en klassisk veranda) som inte bara skyddar från sol och väta utan också ger båten en distinkt framtoning.
Konstruktion, centerbord och roder
Båten är tillverkade i aluminium (10 och 6 mm tjock under vattenlinjen respektive fribordet) vilket öppnar upp världens mest avlägsna hörn framför stäven, man kan i princip kasta pil på kartan och ge sig av. Beslag och förstärkningar är svetsade direkt på skrov och däck. Det finns två vattentäta kollisionssäkra skott, ett längst fram (där man kan förvara segel) och ett bak i båten. Centerbordet väger endast 200kg och hanteras med rep och vinsch. Båten vi testar är klädd i matt vinylfolie, ett tillval som numera inte tillför någon extra kostnad. Några super-cruising-orienterade saker som sticker ut är den 100 meter långa ankarkättingen som löper i en tunnel under däck och förvaras precis vid mastfoten, detta för att vikten (350kg) skall ligga på rätt plats i båten. Jollens utombordare förvaras på en fästplatta precis bakom rorsmansplatsen på styrbord sida. En identisk fästplatta sitter på akterspegeln där man kan montera utombordaren i händelse av motorhaveri. Man kan också använda fästet till en vattenturbin eller ett nödroder.
Däck och sittbrunn
Däcket är en kombination av stilrent och funktionellt. De breda sidopassagerna, klädda med kork (speciellt anpassad för marint bruk), skapar en rymlig, men också trygg känsla, speciellt i kombination med den rejäla relingen, ett stort antal grabbräcken inklusive ditona runt masten. Den unika designen av rufftaket sticker ut en bra bit vilket skapar en skön markiseffekt, speciellt välkommen i tropikerna. Taket sträcker sig vidare akterut, förbi ingången (det är en av få större detaljer som är tillverkad av glasfiber) och ger ett naturligt väderskydd för vakten. Med multifunktionsdisplayen på 12 tum har man full koll på läget härifrån. Dörren till salongen är vattentät (med fyra lås). Sittbrunnslayouten är designad med små besättningar i åtanke. Man har valt dubbla roder och rattar för bättre grepp vid hög sjö, samt två elektriska vinschar för att sköta trimmet. Däverten är hög, vilket gör att man kan ha jollen hängande även vid kraftigare sjögång. Den utgör också en utmärkt yta för montering av solpaneler, vindgenerator och antenner. Önskas Flexiteek finns det som tillval.
Mast och segel
Riggen består av en mast med svepta spridare och två försegel på rulle. Bogsprötet är kraftfullt. Den tåliga segelgarderoben; storsegel med tre rev, code zero och gennaker, kommer från Independence Sails.
Interiör
Man går inte ”ner” i salongen utan ”in”. Trots den oslagbara sjöutsikten på 270 grader (något de flesta drömmer om att kunna skryta med) är den stora behållningen navigeringsstationen. Vi föreställer oss att det är här man smider planerna inför nästa rutt. Instrumentpanelen är rejäl, liksom bordsytan och man sitter bekvämt i en framåtvänd stol/bänk. Sikten är oklanderlig och med samtliga kommunikationsenheter, MFD och gasreglage på en armlängdsavstånd i kombination med fjärrkontrollen till autopiloten är båten praktiskt taget segelbar från insidan.
Navigeringsstationen är utrustad med en rejäl instrumentpanel, stor bordsyta och bekväm, framåtvänd stol/bänk. Sikten är oklanderlig och samtliga kommunikationsenheter, MFD och gasreglage sitter på en armlängds avstånd.
Det avlånga pentryt ligger på babord sida och erbjuder stora arbetsytor för kocken. Här finns två frysar, lådor, skåp, en diskbänk med dubbelho och praktiska stödpunkter när båten kränger. Ett sällskap på sex sitter bekvämt och äter vid bordet. Går man förut och ner ligger det en väldigt låg sjökoj på babord sida, med extra skåp till förvaring ovanför.
Känslan av att vara fullständigt isolerad från omvärlden när man stänger sittbrunnsdörren är påtaglig. Det är tyst, som om man befann sig i en alldeles egen, liten värld. Isoleringen på 75mm håller dessutom temperaturen på en behaglig nivå.
Ägarhytten i fören är ljus och rymlig. Sängen är tillräckligt stor och det finns gott om utrymme för förvaring av personliga tillhörigheter. I anslutning till hytten finns toalett och dusch, men också möjlighet att komma åt ankarkättingen. I aktern, på babord sida, ligger en hytt med dubbelkoj och åtkomst till båtens styrutrustning. På styrbord sida hittar vi hjärtat i båten (i alla fall för somliga); en liten verkstad med extra förvaringsplats. Här kan man komplettera med en flyttbar koj, tvättmaskin och generator. Verkstadsvarianten är ett tillval, i standardutförandet ligger här en enkelhytt. För om hytten ligger ytterligare ett badrum.
Under segel
Den här typen av båt skall testas i fyragradigt vatten med flytis, 40 knop vind och hög sjö. Istället bjuds vi på ovanligt milt västkustväder i form av 10 knop och platt vatten. Garcia Exploration 45 känns väldigt lätt på rodret, båten är välbalanserad, vilket är en glad överraskning med tanke på de dubbla rodren. Hon verkar trivas vid 45-48° och vi når snabbt 5-6 knop vilket vi är rätt nöjda med, det är ändå 14 ton båt som skall framåt.
Slutsats
Man kan segla jorden runt i en båt stor som ett badkar (det har i alla fall Sven Yrvind sagt), men är drömmen att göra ditt livs världsomsegling och du har lite resurser undanstoppade i madrassen, då kan Garcia Exploration 45 vara rätt båt för dig. Prislappen för en seglingsklar Garcia Exploration 45 ligger på 600000€ (exkl. moms) vilket är mycket pengar men samtidigt rimligt med tanke på vad man får. Båten har dessutom ovanligt fina anor, då hon designats/utvecklats av en av världens mest erfarna världsomseglare och mannen bakom the Atlantic Rally for Cruisers: Jimmy Cornell. Han om någon borde veta ett och annat om blue water cruising.
Text Search Magazine