Garcia Exploration 45

Prenumererar du också på långseglande youtubers som kajkar omkring på världshaven med diverse mer eller mindre sjövärdiga båtar? Kanske du rent av leker med tanken att damma av din gamla Maxi 77:a?

Det är lätt att glorifiera drömmen om att segla jorden runt i en 30-fotare, speciellt när man sitter bekvämt nedsjunken i favoritfåtöljen med en filt över fötterna. Garcia Exploration 45 ligger i andra ändan av spektrumet för bluewater cruisers, inte bara för att båten är solid och gedigen, utan för att den in i minsta detalj är designad och byggd för uppgiften.

Garcia Yachts segelbåtar bygger på aluminiumskrov, däcksalong, centerbord, dubbla roder, välisolerad interiör, dubbla glas och vattentät dörr för säkra och bekväma passager oavsett var på jorden du befinner dig. Foto: Garcia Yachts

Garcia Yachts grundades 1974 av bröderna Jean-Pierre och Jean-Louis Garcia. Utöver yrket som metallarbetare hade de också passionen för havet och seglingen gemensamt. Varvsverksamheten startade i en oansenlig liten verkstad med enkla verktyg. Efter ett sextiotal stålbåtar gick de över till aluminium. Idag består modellportföljen av tre enskrov; 45, 52 och 60 fot, och en katamaran som sträcker 52 fot. I skrivande stund har över fyrahundra båtar lämnat Garcia Yachts.

Vill du se mer av Garcia Exploration 45? Klicka på fotografiet ovan och bläddra med pilarna till höger och vänster. Observera att samtliga fotografier kommer från Garcia Yachts.

Här ligger fokus på den minsta av systrarna Garcia Exploration 45, men först vill vi kort nämna Garcia Yachts kundsupport som är något utöver det vanliga. Vid köp av båt bjuds du in till varvet för att skräddarsy utrustning efter dina önskningar och behov. I samband med leverans av båt erbjuds du en kurs i La Rochelle för att lära dig mer om väder, navigation, rigg, centerbord, pumpar och motorer et c. Du får också möjligheten att spendera en vecka med kunnig personal som visar hur just din båt fungerar i praktiken och hur du bäst tar hand om den. Upplägget är win-win; medan du tillägnar dig värdefull kunskap och får en bra start på ditt båtägande undviker Garcia Yachts onödiga reklamationer samt höjer andrahandsvärdet på sina båtar.

MASTER OF THE SEAS

Vi anländer till Cherborough sen eftermiddag med hopp om fina seglingsförhållanden. Den nordliga brisen på 10-12 knop i kombination med hyfsat platt vatten och delfinbesök gör oss inte besvikna.

Garcia Exploration 45 vid bryggan. Foto: Garcia Yachts

Garcia Exploration 45 ger ett slankt och elegant intryck vilket inte hör till vanligheten inom segmentet. Båten utmärker sig med robusta detaljer, däckshuset, arrangemanget av fönster och luckor samt dodgern (den fasta sprayhooden) som inte bara skyddar från sol och väta, utan också ger båten en distinkt framtoning. Den inbyggda badplattformen likaså. En annan detalj att lägga märke till är den inbrottssäkra dörren – i alla fall för isbjörnar – för det har man testat.

Konstruktion, centerbord och roder

Båten är tillverkade i aluminium (10 och 6 mm tjock under vattenlinjen respektive fribordet) vilket öppnar upp för världens allra mest avlägsna hörn framför stäven. Du kan i princip kasta pil på kartan och ge dig av. Beslag och förstärkningar är svetsade direkt på skrov och däck. Det finns två vattentäta kollisionssäkra skott; ett längst fram (där man kan förvara segel) och ett bak i båten. Centerbordet väger endast 200kg och hanteras med rep och vinsch. Båten vi testar är klädd i matt vinylfolie. Vi tycker nästan att den gör sig bättre utan. Några super-cruising-orienterade saker som sticker ut är den 100 meter långa ankarkättingen som löper i en tunnel under däck och förvaras precis vid mastfoten, detta för att vikten (350kg) skall ligga på rätt plats i båten. Jollens utombordare förvaras på en fästplatta precis bakom rorsmansplatsen på styrbord sida. En identisk fästplatta sitter på akterspegeln där man kan montera utombordaren i händelse av motorhaveri. Man kan också använda fästet till en vattenturbin eller ett nödroder.

Däck och sittbrunn

Däcket är en kombination av stilrent och funktionellt. De breda sidopassagerna, klädda med kork (speciellt anpassad för marint bruk), skapar en rymlig, men också trygg känsla, speciellt i kombination med den rejäla relingen, ett stort antal grabbräcken inklusive ditona runt masten. Den unika designen av rufftaket sticker ut en bra bit vilket skapar en skön markiseffekt, speciellt välkommen i tropikerna. Taket sträcker sig vidare akterut, förbi ingången (det är en av få större detaljer som är tillverkad i glasfiber) och ger ett naturligt väderskydd för vakten. Med multifunktionsdisplayen på 12 tum har man full koll på läget härifrån. Dörren till salongen är vattentät (med fem lås). Sittbrunnslayouten är designad med små besättningar i åtanke. Man har valt dubbla roder och rattar för bättre grepp vid hög sjö, samt två elektriska vinschar för att sköta trimmet. Däverten är hög, vilket gör att man kan ha jollen hängande även vid kraftigare sjögång. Den utgör också en utmärkt yta för montering av solpaneler, vindgenerator och antenner.

Garcia Exploration 45:s sittbrunn. Foto: Garcia Yachts

Garcia Exploration 45:s inbrottssäkra dörr. Foto: Garcia Yachts

Garcia Exploration 45:s dävert. Foto: Garcia Yachts

Mast och segel

Riggen består av en mast med svepta spridare och två försegel på rulle. Bogsprötet är kraftfullt. På kryssen mäter segelarean 91 kvm. Storlek på gennaker respektive spinnaker kan ligga på allt mellan 90-160 kvm.

Garcia Exploration 45. Foto: Garcia Yachts

Interiör

Man går inte ”ner” i salongen utan ”in”. Trots den oslagbara utsikten på 270 grader (något de flesta drömmer om att kunna skryta med) är den stora behållningen navigeringsstationen. Vi föreställer oss att det är här man smider planerna inför nästa rutt. Instrumentpanelen är rejäl, liksom bordsytan och man sitter bekvämt i en framåtvänd stol med bänk. Sikten är oklanderlig och med samtliga kommunikationsenheter, MFD och gasreglage på en armlängdsavstånd i kombination med fjärrkontrollen till autopiloten är båten praktiskt taget segelbar från insidan.

Känslan av att vara fullständigt isolerad från omvärlden när man stänger sittbrunnsdörren är påtaglig. Det är tyst, som om man befinner sig i en alldeles egen värld. Isoleringen på 75mm håller dessutom temperaturen på en behaglig nivå. Foto: Garcia Yachts

Navigeringsstationen är utrustad med en rejäl instrumentpanel, stor bordsyta och bekväm, framåtvänd stol/bänk. Sikten är oklanderlig och samtliga kommunikationsenheter, MFD och gasreglage sitter på en armlängds avstånd. Foto: Garcia Yachts

Det avlånga pentryt ligger på babord sida och erbjuder stora arbetsytor för kocken. Här finns två frysar, lådor, skåp, en diskbänk med dubbelho och praktiska stödpunkter när båten kränger. Ett sällskap på sex sitter bekvämt och äter vid bordet. Går man förut och ner ligger det en väldigt låg sjökoj på babord sida, med extra skåp till förvaring ovanför.

Garcia Exploration 45:s pentry. Foto: Garcia Yachts

Ett utrymme dedikerat för projekt och förvaring. Foto: Garcia Yachts

Ägarhytten i fören är ljus och rymlig. Sängen är tillräckligt stor och det finns gott om utrymme för förvaring av personliga tillhörigheter. I anslutning till hytten finns toalett och dusch, men också möjlighet att komma åt ankarkättingen. I aktern, på babord sida, ligger en hytt med dubbelkoj och åtkomst till båtens styrutrustning. På styrbord sida hittar vi hjärtat i båten (i alla fall för somliga); en liten verkstad med extra förvaringsplats. Här kan man komplettera med en flyttbar koj, tvättmaskin och generator. Verkstadsvarianten är ett tillval, i standardutförandet ligger här en enkelhytt. För om hytten ligger ytterligare ett badrum.

Garcia Exploration 45:s ägarhytt. Foto: Garcia Yachts

Garcia Exploration 45:s badrum. Foto: Garcia Yachts

Under segel

Den här typen av båt skall testas i fyragradigt vatten med flytis, 40 knop vind och brokig sjö. Istället bjuds vi på behagliga temperaturer, vindar på 10-12 knop och platt vatten. Känslan av äventyr blir dock väldigt påtaglig när en grupp lekfulla delfiner kommer på besök. Båten känns lätt på rodret och är välbalanserad, över förväntan faktiskt, med tanke på de dubbla rodren. Hon verkar trivas bäst kring 45-46° och vi når snabbt 5-6 knop vilket vi är nöjda med, det är ändå 14 ton båt som skall framåt. Prestandan på undanvinden beror naturligtvis på segelsättningen. Vid tillfället har vi bara storsegel och fock. Vi är övertygad om att hon skulle göra riktigt bra ifrån sig med Code 0, gennaker och / eller spinnaker i segelgarderoben.

Garcia Exploration 45. Foto: Garcia Yachts

Garcia Exploration 45. Foto: Garcia Yachts

Slutsats

Man kan segla jorden runt i en båt stor som ett badkar (i alla fall enligt Sven Yrvind), men om du drömmer om att upptäcka världen via vattnet, och du vill göra det på säkrast möjliga och komfortabla sätt, då är detta verktyget för dig. Du behöver dock ha extra resurser undanstoppade i madrassen. Prislappen för en seglingsklar Garcia Exploration 45 ligger på 1,1-1,2 miljoner € exklusive moms. Det är mycket pengar, men samtidigt rimligt med tanke på vad man får. Båten har dessutom ovanligt fina anor, då hon designats och utvecklats i samarbete med en av världens mest erfarna världsomseglare och mannen bakom Atlantic Rally for Cruisers; Jimmy Cornell, han om någon borde ju veta ett och annat om bluewater cruising.

Avslutningsvis: Garcia Exploration 45 DNA är upptäckarglädje och äventyr. ”Det duger” existerar inte i varvets vokabulär. Garcia Yachts står istället för principen enkel, stark, hanterbar och med det menar vi att oavsett om du råkar ut för något mitt i ingenstans, skall du kunna reda ut situation på egen hand. Av det skälet väljer man t ex robusta motorer med mera.

Navark med bas i Helsingborg är representant för Garcia Yachts i Skandinavien.

Text: Danny Inkyov
Fritt översatt: Anna-Lena Elled

Garcia Exploration 45 vid lågvatten. Foto: Garcia Yachts

Teknisk data

Design: Berret Racoupeau Yachts Design
Båtvarv: Garcia Yachts
Längd: 14,90 m 
Bredd: 4,44 m
Djupgående: 2,90 / 1,14 m
Deplacement: 14 612 ton 
Segelyta (kryss): 91 kvm
Motor: Volvo D2-55
Diesel: 700 liter
vatten: 500 liter
CE-kategori: A OCEAN
Pris: 1,1-1,2 miljoner Euro* exklusive moms

*En uppskattning av priset för en båt med bra utrustning anpassad för långfärdssegling.

Top