Oceanis 51.1

Efter 30 år och sex generationer Oceanis lanserar Benetaeu modellen 51.1. Ambitionen har varit att skapa en båt som passar ”alla”, oavsett om man är ute efter en dagseglare, distanscruiser eller prestandabåt. Tanken är att man med identiska plattformar och en till synes ändlös tillvalslista skall kunna sätta ihop allt från den ultimata helgseglaren (Easy) till en mer välutrustad cruisingbåt (Comfort) eller varför inte en prestandaseglare med djup T-köl med blybulb, kolfiberrigg och 35% större segelarea (First). Är det möjligt? Vi har tagit oss till Barcelona för att ta reda på det.

En plattform, tre koncept och ett oändligt antal valmöjligheter när det kommer till detaljer

Oceanis är per definition en cruisingbåt. 51.1:an är något bredare än tidigare modeller vilket har öppnat upp för mer volym inne i båten. Effekten syns också på däck i form av öppna ytor och den stora sittbrunnen. Upplägget känns modernt och genomarbetat, med tydliga syften och hög komfort.

INTERIÖR

Ett av de stora målen med Oceanis 51.1 har varit att utnyttja båtens bredd för att skapa mer volym. Dessutom har man bearbetat designen för att ytterligare späda på känslan av rymd vilket fungerar, båten är/känns markant större jämfört med föregångaren (Oceanis 48). Vi upplever att salongen har väl avgränsade ”rum” som tillsammans skapar en snygg och inbjudande helhet. Det C-formade pentryt på babord sida är bland annat utrustat med Eno-spis (två brännare) och kylskåp från Vitrifrigo. Det finns gott om förvaringsutrymmen som skåp och lådor, samtliga med inbyggt självbromssystem. Arbetsytorna är väl anpassade för matlagning till sjöss, den höga kanten fungerar lika bra till att fånga upp tallrikar och glas på glid som till grabbräcke. Den väl tilltagna navigeringsstationen är placerad på ett lite udda ställe, mot det främre skottet, vänd framåt. Den är dock väl integrerad i övriga möblemanget och den flexibla soffan erbjuder flera finesser, till exempel armstöd och bekväm vilostol. Mitt emot, på styrbord sida, har man placerat en U-soffa och salongsbordet. Genom att utnyttja soffan på babord sida kan ett tiotal personer äta middag samtidigt. Den möjligheten har inte vi ens hemma på land. Färgerna är ljusa. Det nya utförandet “borstad ek” ger med sin trätextur ett genuint och hemtrevligt intryck. Mörk mahogny är det andra alternativet.

Det är i princip ståhöjd överallt. Interiören är ljus och ett stort antal däcksluckor och portlights släpper in mängder med naturligt ljus. Det finns också gott om öppningar för god ventilation.

Längre fram i båten ser man tydligt effekten av de nyligen introducerade chinsen i fören. Ägarhytten längst fram är stor, med ett rejält badrum på styrbord sida och separat toalett till babord, ett supersmart drag av fransmännen tycker vi. Det finns gott om plats för personliga tillhörigheter i skåp, garderober och under sängen. Vid dörren finns en liten låda på väggen helt dedikerad dina skor. På båda sidor om sängen hittar vi eluttag (12 och 220V) så det behöver man inte heller slåss om. Bak i båten har man placerat två dubbelhytter. Toaletten, med separat duschkabin, kan nås genom både hytt och salong. Båten har ståhöjd i princip överallt och tack vare ett stort antal däcksluckor och portlights finns det gott om naturligt ljus under däck. Det finns också gott om öppningar för god ventilation.

PÅ DÄCK

På däck är områdena för segling och för livet ombord, rekreation och nöje tydligt definierade. Allt som har med båthantering att göra: vinschar, fall, skot och kontrollpunkter har flyttats till rorsmanspositionen. En positiv bieffekt av detta är att båten lämpar sig väl för segling med mindre besättningar och shorthanded. Från rattarna och framåt breder sig en gigantisk, väl skyddad sittbrunn ut sig.

Längst fram, på vardera sida om ingången, har man placerat två solbäddar. I sittbrunnsbordet, som är designat för 6-8 middagsgäster, har man snyggt byggt in ett kylskåp samt en livflotte. Samtliga fall och skot löper dolda under däck och uppsamlingslådor tar vara på överskottslina vilket ger en stilren och säker däcklayout. Det finns gott om förvaringsutrymmen för fendrar, angöringslinor och annan utrustning. Vi ser flera smarta lösningar, ett exempel på det är utrymmet mellan ankarboxen och ägarhytten där man kan förvara sina undanvindssegel. 

KONSTRUKTION OCH RIGG

Skrovet är vakuuminjicerat med balsakärna bortsett från de partier som kräver enkellaminat som området kring kölen och vantinfästningar. Bottenstocken är laminerad för hand. Båten är i grundutförandet utrustad med en helgjuten järnköl. Prestandaversionen, som vi seglar, är utrustad med en djupare köl (2,88 m) med T-bulb i bly. Vidare är masten 1,5 m längre jämfört med Easy- och Comfort-versionerna och finns i både aluminium och kolfiber. Vinscharna är elektriska och focken ”manuell” (alltså inte självslående). Rullstor och självslående fock hör annars till standardutförandet. Masten har svepta spridare. De vertikala vanten går ut till relingen, medan infästningen av diagonaler sitter på hyttaket vilket skapar gott om utrymme att passera mellan sittbrunn och fördäck.

UNDER SEGEL

Generellt sett brukar Benetaeus performancebåtar röra sig fint i vattnet utan större ansträngning, så vi ser fram emot testet i Barcelona. Dessvärre är vädergudarna inte med oss den här gången och vi möts av väldigt lite, till nästan ingen, vind alls. Vid ett tillfälle smeker 6,4 knop skenbar vind över däck. Båten accelererar till 5 knop på platt vatten och undanvindsbog vilket tyder på att det är en kapabel design, men mer än så får vi tyvärr inte med oss.

På däck är områdena för segling och för livet ombord, rekreation och nöje tydligt definierade.Allt som har med båthantering att göra: vinschar, fall, skot och kontrollpunkter har flyttats till rorsmans-positionen. 

Istället fokuserar vi på dieselmotorn (110hk) som vi, i dess lugna förhållanden, maxar till 3400 rpm och 9,8 knop. Vid 2500 rpm gör vi 9,2 knop och 1000 rpm ger 6,0 knop. Standardtanken på 200 liter (diesel) är inte speciellt stor för en cruisingbåt av den här storleken men volymen går att dubbla med en extra tank. Standardtanken för vatten på 440 liter kan även den kompletteras med ytterligare en tank på 330 liter vilket känns mer än tillräckligt för en långdistansare.

SLUTSATS

Det är lätt att tycka om Benetaeu Oceanis 51.1. Båten är genomarbetad. Det känns att det ligger år av erfarenhet och kunskap samlat i båten. Mängden valmöjligheter: fyra utföranden (interiören), fem sorters riggar, tre költyper och över 100 alternativ som tillsammans ger cirka 700 olika kombinationer, erbjuder någonting för alla. Så gott som i alla fall.

Text Search Magazine

*Priset gäller performancepaket med djup bly/järn-köl.

TEKNISK DATA

Pris* 5,059,900 SEK

Design:  Berret Racoupeau

BÅTVARV:  Benetaeu

LÄngd:  15,94 m 

Vattenlinje:  14,52 m

Bredd:  4,80 m

Djupgående:  2,36m/2,88m

ballast:  3198 kg  

Deplacement:  13930 kg 

storsegel:  57 m²

Genoa (105 %):  65 m²  

vatten:  200 l

bränsle:  440 L

motor:  110 hk

Top