Xp 44

I FOKUS XP 44

Xp 44 designas och tillverkas av X-Yachts är ett danskt företag som grundades 1979. Under 80-talet fokuserade företaget på att designa och bygga segelbåtar för havkappsegling inom ramen för International Offshore Rule, en mätregel som introducerades i början av 70-talet. Man gjorde bra ifrån sig på kappseglingsbanan och de fina placeringarna öppnade dörrarna till branschens cruising segment som vid den här tidpunkten suktade efter bättre prestanda och mer fart. X-yachts strategi blev att utnyttja sin erfarenheter från att bygga kappseglingsbåtar och designa snabba och samtidigt bekväma båtar med hög kvalitet, s k crusing racing X-yachts.


    Fjärde generationen av X-yachts performance cruiser är här och Search har testat mellansystern Xp 44. I början av oktober blev det läge för provsegling av X-Yachts Xp 44 som lanserades i april tidigare i år. Vädret var ostadigt som så ofta på hösten men prognosen lovade en lucka med både sol och frisk vind i området kring Baggensfjärden på fredagen - det händer dock att vädrets makter sviker. Vi hade stämt träff med övrig besättning, som bestod av två ägare samt Stefan Winberg på North Sails, utanför Sune Carlsson Båtvarv i Saltsjöbaden. Vi passade på att segla mellan två skurar och om man kort skall sammanfatta känslan ombord gör man det bäst med orden ”komfort och seglingsglädje”.

    Arbetet med Xp 44 inleddes våren 2010. Målet var att skapa en båt med samma grundvärden - styrka, fart och komfort - som föregående generation men med modern teknik och moderna material. Man ville dessutom optimera båten för det allt populärare handikappsystemet IRC och ORCi.

Skrovet är en sandwishkonstruktion i epoxy med divinycell som distansmaterial och man har gått från stål till kol/komposit i balkkonstruktionen som tar upp krafterna från köl och rigg. Den resulterande viktbesparingen har ökat kvoten mellan ballast och deplacement vilket ger en stabilare och styvare båt och det är styvheten som i sin tur är nyckeln till båtens fart och hanterbarhet.

Som köpare kan man lägga tyngdpunkten på racing eller cruising genom att välja olika utförande. Det finns flera versioner av båten beroende på vad man är ute efter, dels den här modellen med lite grundare köl och aluminiummast, dels båtar med djupare köl och kolfibermast som plockar fram mer av båtens vattenlinje och prestanda. Som exempel finns tre olika kölar att välja mellan; kort, standardutformad och djupgående köl.

    Däcklayouten är minimalistiskt utformad med mjuka linjer och rena ytor. Fall och skot ligger under däck vilket är praktiskt och ger ett organiserat intryck. Sikten från rorsmans position är god och de höj och sänkbara fotstöden ger en bekväm ställning oavsett båtens lutning under gång. Railen är bekväm att sitta på. Man får en känsla av att ingenting har lämnats åt slumpen, det märks att man har jobbat med detaljerna och inte tummat på kvaliteten. Är man som jag galen i bad är den fällbara bryggan i aktern en kanske onödig men ack så fin detalj.

    För bästa boendekomfort skall man vara mellan 4 och 6 personer ombord men exakt antal beror som alltid på hur mycket man tycker om varandra. Det finns två dubbelkojer i varje akterruff och en i fören. Stilen i ruffen är genomgående modern och avskalad.

    Men hur är hon att segla? Över lag är båten okomplicerad och lättmanövrerad. Hanterbarheten är väl genomtänkt. Manövrarna fungerar oavsett om man har full racing besättning ombord eller seglar short handed.

Provseglingen skedde i stökigt höstväder mellan två regnfrontspassager. Vinden var byig och skiftade mellan 4 och 8 sekundmeter och besättningen bestod av fyra man. Seglingen inleddes med regn och ganska hård vind som senare avtog, vred och ökade igen med den nya fronten. Båten kändes styv och välbalanserad på rodret. En kombination av den byiga vinden och för liten besättningen gjorde att vi inte lyckades få full fart på kryssen. För att segla på maximal potential bör man minst vara 8 man ombord och aktivt jobba med trimmet. På undanvinden fanns det potential för 10 knop under rådande förhållanden och det gick smidigt att sätta, och snabbt få kraft i, gennakern.

Det är ingen tvekan om att Xp 44 är en snabb och kul allround cruiser som kan vinna race både på banan och off shore. Vi gillar verkligen frihetskänslan av att i ena ögonblicket kunna sätta segel och cruisa i lugn och ro med familj och vänner, för att i andra lägga manken till och ta fram båtens bästa seglingsegenskaper.

Xp 44 har blivit nominerad till utmärkelsen Yacht of the Year. Nästa tillfälle att ta sig en närmare titt på henne är under Scandinavien Boatshow i Stockholm i mitten av november. Där kommer hon stå utställd tillsammans med lillasystern Xp 38 som premiärvisas i Sverige. Till våren lanserar X-Yachts ytterligare en båt i serien, den större Xp 50.

Gå in på www.x-yachts.se för mer information om Xp 44.

Top