Chartersegling

Längtar du efter seglingsupplevelser bortom horisonten i klarblått vatten och spännande koraller med färgsprakande fiskar och en värmande sol? Eller att segla till havs på längre passager mellan länder och kontinenter? Här är första delen i en artikelserie om att segla bortom horisonten med råd och tips och vad det innebär, oavsett om det är på charter, på egen köl eller som betald besättning. Artiklarna, grundar sig på delar av boken ”Bortom horisonten” av Magnus Lindén. Magnus har erfarenhet från ett halvt sekel av segling och över 100000 sjömil ombord på ett 50-tal båtar som charterskeppare, leveransseglare och på egen köl som långfärdsseglare. Hans passion är segling, eller snarare den livsstil som båtar och segling gör möjlig. Numera seglar han på heltid tillsammans med sin sambo Lucina Dahlberg. De har flyttat ombord på Sarita, en Solitaire 52, som nu ligger i Medelhavet. Mer om den resan kan du läsa om på bortomhorisonten.nu.

Chartersegling

Det finns många fantastiska områden i världen som är tillgängliga även för den som inte har en egen båt. Charterindustrin har vuxit sig stor och etablerat sig i de flesta länder som lockar med bra segling och en skärgård. Det finns flera olika sätt att hyra båt på, vad som är bäst beror på hur mycket man vill segla själv, servicenivå och hur mycket pengar man kan och vill investera i seglingsupplevelsen. De huvudsakliga sätten är charter med full service, som paying crew, ”Bareboat” då man hyr bara båten (finns i olika varianter) och olika typer av delägande.

Fullservice charter

Vid fullservice charter betalas ett fast pris för båt, besättning och mat. Vad som tillkommer kan vara drycker, bränsle och hamnkostnader, men ofta är allt inkluderat förutom dricks till besättningen. Båtarna är lite större (runt 55 fot och över) och lyxigare, där besättningen kan variera från bara skeppare och kock till över 10 personer. Priserna är också därefter, men konceptet ger en lyxig tillvaro utan ansvar men där man ändå kan delta i seglingen om man så önskar. Båtarna finns att tillgå nästan över hela världen och sköts professionellt av besättningen, så de är oftast i mycket bra skick. De bokas genom chartermäklare, eller direkt med båtarna.

Fullservice charter innebär att man betalar ett fast pris för båt, besättning och mat. ”Paying crew”, betalande besättning, är ett billigare alternativ då man hjälper till som en i besättningen.

Paying crew

En variant på fullservice charter där priserna är mer humana är ”paying crew”, betalande besättning. Förutsättningen för det lägre priset är att man hjälper till ombord. Det innebär att man tillsammans lagar mat och diskar, seglar och ankrar, städar och fejar och också gör mindre underhåll och reperationer. De registrerade fullservice charterbåtarna tar ibland paying crew för de längre leveransseglingarna, när båtarna transporteras företrädesvis över Atlanten från vintersäsongen i Västindien till sommarsäsongen i Europa eller USA. Men det finns också de som inte är registrerade charterbåtar, med de krav som då ställs, som tar ombord besättning som bidrar ekonomiskt. Det sker i form av delade omkostnader, men det är  lite av en gråzon var gränsen för att dela på kostnaderna och att betala för en charter går och det har betydelse då kraven på både båten och kompetensen hos de ansvariga ombord skiljer sig för de olika varianterna. 

Att följa med som besättning är ett bra sätt för den som vill pröva på om livet som långfärdsseglare är tilltalande och en möjlighet att se områden och göra seglingar som annars vore svårt. De flesta som driver paying crew har egna hemsidor men man kan också hitta dem på olika sidor som förmedlar besättning. De som funderar på paying crew bör försöka skaffa referenser, bakgrundskoll och prata med tidigare besättningar för båten man funderar att segla med. Kvaliteten på både båtar och skeppare kan variera. 

Bareboat charter

Bareboat charter är den vanligaste formen för charter och går ut på att man hyr en båt utan någon besättning (en bar båt – bareboat på engelska). Det blir betydligt billigare än en fullservice charter, men kostnader tillkommer för mat, dryck, bränsle och marinor. Båtarna finns stationerade i en hamn och hyrs under en bestämd tidsperiod, oftast en eller två veckor, för att seglas i närområdet för att sen återvända med båten till ursprungshamnen. För en extra avgift kan man på en del ställen och bolag göra en ”envägscharter”och slippa segla tillbaka. Företagen brukar också ha servicepersonal med båtar som kan rycka ut om saker går sönder. Marinorna som båtarna ligger i är ofta strategiskt valda vid populära seglingsområden. 

Bareboat charter innebär att man hyr en båt utan någon besättning. Många charterbolag erbjuder möjligheten att hyra in en skeppare som tar ansvaret för navigationen, tilläggningarna och att fixa saker som går sönder. 

Man behöver i regel någon sorts kompetensbevis för att få hyra. Ofta räcker det med skärgårdsskepparen, NFB:s (Nämnden För Båtlivsutbildning) blå betygsbok är bra att ha och bygga på med utbildningar. Storlekarna på båtarna varierar från 33 fot och upp mot 60. Det blir allt vanligare med att stora katamaraner ingår i hyrstallet. Kvalitén på båtarna kan variera beroende på ålder, men också hur väl de sköts av charterbolaget. Slitaget är omfattande då många olika personer med begränsad erfarenhet seglar dem. Det gör att de byts ut med jämna mellanrum, en bareboat har en livslängd på mellan 5 och 10 år. Vilken båt som passar bäst beror bland annat på besättningen, området, priset och vad man vill få ut av seglingen. 

De flesta bareboats är populära prisvärda modeller av Bavaria, Jeanneau eller Benneteau, och katamaranerna är ofta från Lagoon. En del charterbolag har utvecklat egen design som de låtit bygga. Andra modeller kan självklart förekomma, men stilen är densamma. Likvärdiga kabiner, ofta med dubbelkojer, och rymliga i ruffen. Förvaringsutrymmen brukar vara begränsade och många har rullsegel. Hör gärna dig för om vilket rykte de olika bolagen har för att sköta sina båtar och ställa upp med service under charterns gång, det kan vara viktigare än båtmodell, de svenska företagen har generellt ett gott rykte. Titta gärna efter uthyrare som har egen personal på de olika orterna. Vissa av de svenska företagen har svensk personal stationerad på plats, vilket för många känns tryggt. Det är svårt att missa uthyrarna på båtmässor. Där kan man fråga mer om de områden som verkar mest lockande, hur en resrutt skulle kunna se ut och vilken den totala kostnad skulle bli inklusive eventuella avgifter för inklarering, förtöjning och marinor som varierar för olika områden.

Bareboat med skeppare

Många charterbolag som hyr ut båtar ger också möjligheten att hyra in en skeppare som tar ansvaret för navigation, tilläggning och att fixa saker som går sönder. Det kan vara värt den extra kostnaden för de som känner en osäkerhet inför att klara av att segla bortom horisonten helt själva. Även värd/värdinna/kock kan ibland hyras in, men då börjar det mer likna en fullservice charter. 

Eskadersegling

Det finns också eskaderseglingar för de som vill känna en extra trygghet men ändå ha möjligheten att segla själv utan inhyrd skeppare. Eskaderseglingar brukar arrangeras av uthyrningsföretagen och kan röra sig om ett tiotal bareboat-båtar som håller ihop under charterperioden. 

Natthamnarna bestäms av eskaderledaren beroende på väder och tillgänglighet i vikarna/hamnarna, men seglingen dit är individuell.  Det finns varianter då halva perioden seglas i eskader och den andra halvan ”fritt”. En båt från arrangörerna finns alltid med och hjälper till med allt från reparationer till tilläggningar. Platser i marinorna eller vikarna brukar vara reserverade så man behöver inte oroa sig för att en ankarplats eller att bryggan vid tavernan är full. Dessutom lär man känna många nya vänner och kan ha trevligt tillsammans på kvällarna, och utbyta erfarenheter som kan vara bra om man vill segla själv nästa gång. Det brukar förekomma en del gemensamma familjeaktiviteter på ankarplatserna också. Det finns varianter av detta då man kombinerar det med en regatta mellan olika platser. De eskadrarna brukar sträcka sig över både längre tid och sträcka än ”chartereskadrarna”. 

Time-sharing/delägarskap

Ett populärt sätt att ha tillgång till ”egen” båt är att dela på den med flera. Det kan ske helt privat genom att hitta trevliga bekanta som är villiga att köpa och driva en båt tillsammans med en gemensam ekonomisk plan för underhåll och varvsperioder. Ett bra och billigt sätt att äga båt så länge man kommer överens och har samma mål med båt och segling. 

Det finns också bolag som specialiserat sig på att sälja båtar till privatpersoner (eller företag) och sedan hjälpa till med finansieringen genom att bistå med att administrera och hyra ut båtarna under veckor när de inte används av ägarna och ha en budget för underhåll och reparationer. I avtalet får man som ägare tillgång till båten ett antal veckor per år för eget bruk och investeringskostnaden för att köpa båten är betydligt lägre än om båten skulle köpas för enbart eget bruk.

Efter en bestämd tidsperiod av uthyrning är båten fullt betald med hjälp av charterinkomsterna. Upplägget kan se lite olika ut med allt från time-sharing där du kan byta ut dina reserverade veckor mot en annan båt i ett annat seglingsområde (eller annan aktivitet, en skidåkningsvecka till exempel) till där du är bunden till din egen båt för ägarveckorna. 

Time-sharing/delägarskap kan vara ett alternativ för dig som vill ha tillgång till ”egen” båt men kan tänka sig att dela den med flera. Ägandemodellen kan genomföras helt privat eller via ett bolag eller förening.

Konceptet är lockande då det ger en delfinansiering av båten men slitaget äter upp mycket av vad du sparat av kostnader vid inköpet i jämförelse med om du sköter din egen båt med omsorg. Det är dock fortfarande ett attraktivt sätt att få tillgång till båt i olika seglingsområden på ett relativt billigt sätt som slutar med ett helt ägande.

En ytterligare variant på delägande har börjat dyka upp där man startar en icke vinstdrivande förening/bolag där varje deltagare blir delägare med en investerad summa. Bolaget köper sen en båt som förbereds för segling, ofta en jorden-runt-segling. Delägandet ger sen rättigheten till att segla på båten ett visst antal veckor under ett år (kostnaderna för att ta sig till båten och omkostnaderna ombord tillkommer). Man kan också ”sälja” sina veckor till andra. Det är vanligt att man väljer att hyra in en professionell skeppare för att sköta det löpande och som har ansvaret för segling och underhåll som ligger i budgeten för projektet. När man gjort vad man förutsatt sig säljs båten och delägarna får tillbaka så mycket pengar som möjligt på insatt kapital. 

Även om det finns många olika sätt att segla bortom horisonten utan att äga en egen båt så föredrar många att göra det på egen köl, det kommer jag att berätta mer om nästa gång.

Text och bild Magnus Lindén

Top