Andalusiens atlantkust

Vi har lyxat till det, sitter på närmaste kvarterskrog med en spansk espresso, några gröna oliver i en liten skål samt ett stort glas färskpressad apelsinjuice och går igenom dagens agenda. Solen värmer i ansiktet. Det är i princip bara den kraftiga stenpiren som skiljer oss från Atlantens vågor. Till vänster ligger den något sömniga marinan (det är ju trots allt bara förmiddag) med allt från stora lyxjakter till enkla dagseglare i varierat skick. En svensk flagga svajar i aktern på en 40-fotare några bryggor bort. Undrar just vem det kan vara. Ett gäng kölbåtar värmer upp inför dagens klubbsegling. Jollarna rullas en efter en nerför rampen. Flera landslag är på plats, även delar av det svenska, och det är riktigt inspirerande att se OS-aspiranterna nöta manövrar och fart ute på vattnet. Det börjar bli dags att rigga.

Många av oss seglare drömmer om att göra precis som flyttfåglarna när höstmörkret faller och dra söderut. Spaniens solkust ligger bara ett par timmar med flyg bort. Med bil bör man räkna med två dygn och önskar man segla ner kan det ta allt ifrån en dryg månad genom Europas flod- och kanalsystem till flera (månader alltså) om man väljer det något mer krävande och äventyrliga alternativet längs med västkusten.

Andalusien består av åtta provinser som sträcker sig från den sydöstra till sydvästra delen av landet, var och en uppkallad efter sin huvudstad: Cadiz, Cordoba, Jaen, Huelva, Almeria, Malaga, Granada och Sevilla. Vi håller till i området väster om mäktiga Gibraltar fram till Portugals gräns, en sträcka på cirka 150 kilometer (Andalusiens fantastiska kust mäter totalt 50 mil).

Vill man uppleva det 426 meter höga brittiskt territoriet på riktigt nära håll kan man utgå från Alcaidesa Marina som ligger i gränsstaden La Linea, precis vid foten av klippan. Marinan är väl skyddad oavsett vindriktning och kan ta emot båtar på uppemot 90 meter (!). Den erbjuder all tänkbar service, här finns även kran om så skulle behövas, och i närområdet ligger välsorterade butiker och verkstäder för båtar. Med dryga 600 kajplatser skall det inte vara några problem att få plats under lågsäsong men vill man vara på säkra sidan bör man förboka i god tid på hemsidan. Det är ju inte vilken håla som helst vi befinner oss i, utan första parkett, ett fönster mot världen, oavsett vilket väderstreck man vänder huvudet till. Mitt emot, på andra sidan bukten, ligger en av Europas största hamnar, Algeciras, med mängder av lastfartyg och kranar. Det är en nygammal stad med anor från 700-talet. Staden brändes dock ner 1379 och återuppbyggdes först på 1800-talet. Algeciras har också ett par tre marinor med gästplatser att välja mellan.

Gibraltarsundet förenar Atlanten med Medelhavet, samtidigt som det delar på två olika världsdelar. På det smalaste stället mellan Tarifa och Punta Cires skiljer det endast 13 km mellan landmassorna.

Det är ett av de mest trafikerade sunden i världen med cirka 105000 fraktfartyg och 38000 passagerarfärjor om året. Och det märks. Här gäller det att hålla koll.

Vattnet här kan annars tyckas lugnt men är i själva verket förrädisk på grund av starka strömmar. Det blåser nästan alltid här och det sägs att vinden kan göra folk tokiga. Den har två namn beroende på riktning. Levante kommer från Medelhavet och blåser i ostlig riktning. Den västliga vinden Poniente är i regel mildare. Gemensamt för båda är att de kan nå mycket höga vindstyrkor när de pressas genom sundet. Det är skälet till att trakterna kring Spaniens sydspets har blivit populära tillhåll för vind- och kitesurfare. Dock kan de kraftiga vindarna göra det både svårt och farligt för båtar att navigera i området under de riktigt blåsiga dagarna.

Följer man kusten väster ut möts man av ett böljande och mycket varierat landskap sammansatt av sand, klippor, fält, skog och berg. Sevärdheterna är otaliga. Aktiviteterna, om man gillar utomhussport som vandring, cykling, surfing, klättring och kanske till och med para- och hanggliding likaså. Och är du svag för spanska råvaror, mat och dryck, ja då är du i paradiset.

Tarifa är Spaniens sydligaste udde och känd som Europas blåsigaste plats. Här finns 10 km lång, vit sandstrand och helt orörd natur. Det är dock inte främst solbadare som lockas till platsen utan surfare, och under högsäsong är det trångt med segel, både på stranden och i luften. Den lilla staden är uppbyggd längs med smala kullerstensgator och väl värd ett besök. Här finns gott om trevliga restauranger och små caféer om man behöver ladda batterierna med lite mat och dryck.

Fortsätter man ännu längre väster ut når man så småningom mytomspunna Kap Trafalgar med legendariska Faro de Trafalgar. Det var någonstans här i närheten som ett av de mer kända sjöslagen mellan den brittiska flottan och en förbunden fransk-spansk flotta utkämpades i början av 1800-talet. Vi tog oss dock hit för att uppleva stranden och de gigantiska sanddynerna som förflyttar sig med vinden och på så sätt lever sitt egna liv.

Är man jolleseglare och söker ett basläger för vinterträning är Puerto Sherry i El Puerto de Santa María ett utmärkt alternativ. Förutsättningarna kan inte bli så mycket bättre: rampen är gigantisk, det finns en stor, mjuk gummimatta att lägga ömtåliga grejer som brädor, segel, centerbord och roder på, och man har direkt tillgång till färskvatten för att skölja av saltet. Säkerheten är hög. Hela området bevakas med kamera och det cirkulerar vakter i området dygnet runt. Vi vet. Vi testade, mer än en gång. Men det bästa av allt är inte faciliteterna, utan den avslappnade och sköna atmosfären. 

Spansk väderinformation hittar du på www.aemet.es/en/portada. Vi använde oss av windfinder och windguru som också visar tidvattnet.

Väderförhållandena erbjuder segling i stort sett varje dag bortsett från perioderna när Levanten är för stark. Det är ganska sällan det är vindstilla. Det gäller dock att hålla koll på tidvattnet.

Puerto Sherry har även gästplatser för cruisingbåtar och är ett fullservicevarv. Det finns en liten butik i området samt flera trevliga restauranger i närheten, inte minst längs med Paseo del la Bahia som mer eller mindre löper fram på en vågbrytare. Närheten till mysiga El Puerto de Santa María och något mer pulserande Cadiz är naturligtvis också ett plus.

Text Search Magazine

Top