Arne K Larssen

En skoltrött Arne K Larssen satt i bilen med mor, far och bröder på väg från hemmet i Trondheim till ett släktkalas i den danska huvudstaden Köpenhamn. Till allas förvåning svänger fadern av mot Göteborgs centrum och navigerar sig fram på stadens gator för att till slut parkera utanför GTI, Göteborgs Tekniska Institut, på Vasagatan. Fadern hade tröttnat på sonens lättjefulla attityd och vägrade köra vidare innan Arne gått in och anmält sig till någon av höstens utbildningar. Det var så den unge norrmannen hamnade i Göteborg. Vägen till ett av hans stora intressen i livet: kappsegling, var minst lika krokig, men väl på banan blev han helt tagen.

Den här artikeln publicerades första gången i Search Magazine #2 2019.

Arne K Larssen - Jubilerar i DUBBEL bemärkelse

Namn: Arne K Larssen
Född: 1939, fyller 80 år 23 maj
Kommer från: Trondheim
Bor: Gottskär
Seglade klasser:
606
ExpressJ/24
CB66
C55 och 2.4
Största merit: SM i Express 2007
2019 års höjdpunkt: Arne K 80 Sprint Race

Arne är en av Sveriges mest aktiva amatörkappseglare. Han är utan tvekan den mest aktiva i sin ålderskategori. Men hur började det? Istället för en romantisk jolle-historia från barndomens sorglösa somrar inleds vårt samtal med skilsmässan 1974 som följdes av fem jobbiga år.

– På den tiden hade jag en Väderöjulle som jag var ute och fiskade i utanför Valla Sandö. En dag kommer Ulf Jönsson förbi och säger: ”Jag har en mycket bättre båt för fiske, den där är för liten”. Jag svarar: ”Okej, då köper jag den då”. Båten var inte alls så praktisk att fiska med som utlovats men den hade andra kvaliteter och när bröderna Larsson får syn på båten i hamnen utbrister de: ”Du har köpt en 606, SM går i Särö i helgen, det måste du bara vara med på”. Jag frågar lite tveksamt hur man gör och får svaret: ”Det är lätt. När skottet går sticker båtarna och du startar i andra led”.

Under ett årsmöte enades man om att “Expressen är en så extrem båt att man bör lägga av när man fyllt 35”. Arne köpte sin första Express när han var 40: ”I och med att jag började så sent kan jag hålla på länge. Finns det någon annan sport där en 80-åring kan tävla mot en 18-åring?”

Arne lyssnade noggrant och gör precis så som bröderna sagt. Mycket riktigt, skottet går och båtarna sticker iväg över linjen, men var är andra led? Senare vid prisutdelningen belönades Arne och hans besättning med utmärkelsen ”regattans kämpe” för att de aldrig gav upp trots att de slutade sist i samtliga race.

– Jag blev helt tagen, berättar Arne och fortsätter. Från den dagen var mina bekymmer över och det sitter i än idag, från 1979 till 2019, det är 40 år det.

Expressen gör entrée

Arne börjar segla LYS och snart trillar vinsterna in. Första Expressen köpte han 1980. Med den for han upp och ner längs med kusten. På helgen var det kappsegling. På måndag var det kvällssegling i Kullavik, tisdag i Sandö, onsdag i Lerkil och torsdag i Gottskär. Så höll han på. Livet var inrättat efter kappseglingskalendern. Men det gick trögt. Han hade skruvat ihop båten själv. Kölen satt snett, det var ingen ordning.

– Jag tröttnade på seglingen och började skärmflyga istället. Men så höll jag på att slå ihjäl mig flera gånger och efter att ha varit en hårsmån från döden bestämde jag mig för att börja segla igen.

 2005 köpte Arne sin andra Express som han två år senare vann SM med.

– Det var då vi uppfann ”supertrimmet”, berättar Arne.

En crew i varje hamn

Vinsten gav blodad tand, men vinna är inte allt, poängterar Arne. Det är mycket annat som hör seglingen till också.

– I och med att jag började segla i vuxen ålder har jag inga lekkamrater från ungdomen så jag måste plocka nytt hela tiden och det är halva nöjet. I Norge har jag crew, i Danmark har jag crew och i Tyskland har jag crew. Hela processen tilltalar, ta lastbilen och kroka på Expressen, köra ombord på en färja, resan, komma fram, lasta av, sjösätta, träffa en ny besättning, det är suveränt, en livsstil.

Arne utvecklar.

– Det är spännande att segla med olika konstellationer. Jag har två besättningar i Oslo, de är väldigt olika men båda är bra. Den ena besättningen är heta på gröten. Den andra det rakt motsatta. Där går konversationen i stil med: ”Vad tycker du Gunnar, skall vi slå nu eller skall vi vänta lite?” ”Nja, vi väntar lite.”

Under Danska Mästerskapen i Nyborg 2013 såg Arne några tyskar som gick omkring med tröjor som det stod ”kom till Flensburg och segla tyska mästerskapen”. Rejält revanschsugen ringde han det tyska Express-förbundet och snart hade Kai Plassmeier trollat fram fyra jolleseglare som till vardags seglade en gammal kroatien-Express i Hamburg.

– Det lät nästan för bra för att vara sant, men jag var ändå inställd på att det skulle bli mer eller mindre seglarskola. Jag hade kört ner Expressen dagen innan och plötsligt stod de där, fyra trevliga ungdomar mellan 16 och 19 år. Deras sammanlagda ålder var mindre än min. Vi gjorde iordning båten och stack ut på en liten träningsrunda. Snart insåg jag att det här var en besättning som visste vad som skulle göras. Vi seglade in och tog en öl innan tune-up. Vi vann tune-up och besättningen var eld och lågor. Det här var annat än deras trötta kroatien-Express med utslitna segel. Jag behövde inte säga så mycket utan ägnade mig åt rodret och storseglet. Men ibland blev det språkförbistring.

Arne: Jibe now.
Merle: Jib?
Arne: No, jibe.
Merle: Jib up?
Arne: Doesn’t matter. Now it’s too late to jibe. Jib up.
Merle: Ok, jib up.

Arne fortsätter.

– Vi hade roligt hela tiden, så roligt att vi tog i hand på att vi skulle segla Kieler-Woche året därpå tillsammans.

120-årsjubileum

Säsongen 2019 är speciell då både klassen och Arne fyller jämnt. För Arne är det dock ”business as usual”. Han inleder med träning i Oslo i åtta veckor.

– Upplägget är att jag åker till Oslo varje tisdag klockan 12, seglar tisdag kväll och onsdag kväll, och åker hem på torsdag morgon. Årets kappseglingspremiär blir den kungliga regattan i Oslo den 1 maj. I slutet av maj går Tyska Mästerskapen i Stralsund. I slutet av juni åker vi till Hankø Race Week. Norska och Danska Mästerskapen går samtidigt, det är ett dilemma, men med norsk besättningen har man inte mycket val. Säsongen avslutas med regattan i Flensburg i mitten av september och Sune Carlssons Oktoberpokal i slutet av samma månad.

 Årets höjdpunkt är dock det Svenska och Nordiska Mästerskapet som går av stapeln månadsskiftet juli-augusti i Båstad.

– Det blir en intensiv och rolig vecka. På tisdagen kör vi något som vi kallar Arne K 80 Sprint Race. På onsdagen seglar vi Peter Norlin Memorial Regatta och fredag, lördag samt söndag seglas själva mästerskapet.

Arne kommer segla med den så kallade ursprungliga Oslobesättningen. När jag fråga om ambitionsnivån förklarar Arne att han inte åker dit för att satsa på att bli tionde båt.

Ess i rockärmen

Arne har, historiskt sett, gått som bäst i lätta vindar, 4-5 sekundmeter, och stampig sjö, detta tack vare ”supertrimmet”. Han har haft svårare att behålla båtfarten när vinden är hård och byig, men se det gäller inte längre.

– Vi knäckte koden sista seglingen i fjol på Oslofjorden. Det var tydligt, vi gick både högre och snabbare än många stora, moderna båtar. Vi kallar det ”supertrimmet II”.

Med kontroll över mer eller mera hela vindregistret kan Arne och hans norska vänner mycket väl utmana om topplaceringarna och bjuda på en skräll.

Text: Anna-Lena Elled

Top