XR 41
XR 41 är sannolikt den mest iögonfallande produktionsbåtar jag har sett – någonsin – en djärv satsning med målet att skapa en båt som ligger i linje med X-Yachts långa tradition av vassa tävlingsbåtar. Det känns som att det danska varvet har träffat mitt i prick med denna hypermoderna kappseglingsmaskin, utrustad med smart inredning uppdelad i moduler som gör det lätt att konvertera mellan tävling (race) och nöjessegling (sport).
Vill du se fler fotografier från test och interiör? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna till höger och vänster. Observera att fotografierna av interiören X-Yachts egna. Längst ner har vi inkluderat en av flera intressanta intervjuer med teamet bakom båten som ligger på Instagram @searchmagazinesailing och Facebook @SearchMagazineSegling. Mikael Bäcktröm och Urban Lagnéus är representanter för X-Yachts Sverige.
Anrik tradition, innovation och radikala linjer
För egen del tar historien sin början med IMX 40 i början av 2000-talet. Den båten har fostrat många skickliga kappseglare och kan, i rätt händer, vara konkurrenskraftig än idag. Tankarna går också till X-35 som förde arvet från X-79 och X-99 vidare. Bara några år efter lanseringen 2005 kappseglades hundratals X-35:or runt om i världen. I Sverige hade entypsklassen till och med en årligen återkommande serie.

XR 41. Foto: Search Magazine
Utveckling av både material och design går snabbt. Det senaste årtiondet har vi översvämmats av nyheter inom mer eller mindre alla segment. Inom givna ramar inbegriper XR 41:an det mesta av allt detta, dessutom utan uppenbara kompromisser. Jag skall försöka hålla mig kort.
Under vattenlinjen
Vmax Yachting med Max Gurgel i täten ansvarar för ORC-optimeringen med det tydliga uppdraget att skapa en båt som är ”snabb på vattnet men långsam på pappret” aka ORC-certifikatet. Teamet bakom designen tog fram hisnande 60 000-80 000 skrov varav de mest lovande gick vidare till CFD-simulering. Efter mängder av beräkningar och analyser korades till slut en vinnare. Det är skrovet vi ser i produktion idag.

XR 41. Foto: Search Magazine
Båten har ett kraftfullt peke och en vass förstäv som snabbt blir bredare för att skapa tillräckligt med volym föröver. Akterut övergår skrovet i en v-form med lätt konkav yta och en akterspegel som endast sticker 35 cm under vattenytan. Detta gynnar inte bara kvoten prestanda-mätetal, utan ger också ett mjukt svall som med lätthet släpper från skrovet. Den våta ytan är relativt liten och bredden på 4,18 meter längst bak ger båten både goda surfegenskaper och hög stabilitet.

XR 41. Foto: Search Magazine
Kölen har en stor lateral yta och en optimerad profil. En intressant detalj är de inbyggda håligheter där du kan lägga till och ta bort bly för att anpassa båten för exempelvis shorthanded. Det återstår dock att se hur praktiskt användbar lösningen är och hur mycket den kommer att påverka mätetalet.
Även rodret är väl tilltaget i storlek. Det är placerat långt fram vilket är nödvändigt på en bred och kraftfull båt med en rundad bottenprofil som denna.

XR 41. Foto: Search Magazine
På däck
Sittbrunnen bjuder in med stora öppna ytor och genomtänkt ergonomi. Bänkarna är delvis borttagbara för att ge fri tillgång till vinschar och annan utrustning. Travaren går från sida till sida precis framför de två rattarna. Samtliga linor löper dolda under rufftaket.

XR 41. Foto: Search Magazine
Fockens skotpunkt går att flytta in och ut samt bak och fram. Det finns många snygga detaljer, inte minst pulpit och pushpit som är profilformade istället för normalt runda samt den generöst tilltagna däcksluckan på fördäck för att nämna två.

XR 41. Foto: Search Magazine
Valmöjligheterna är många. Hydraulik finns som tillval för många av trimsystemen. X-Yachts arbetar fortfarande med att hitta bästa balansen mellan prestanda och mätetal. Kolfibermasten kommer från välrenommerade Axxon. Segelgarderoben ingår inte i baspaketet. Det bör dock nämnas i sammanhanget att North Sails varit instrumentella för att få till en optimal design mellan skrov, mast och segel, och med det optimerat de bästa segelkombinationerna.

XR 41. Foto: Search Magazine
Under däck
Inredningen är modern, robust, stilren och avskalad med fina kontraster mellan ljusa och mörka material – väl anpassad för cruising och enkel att avlägsna vid racing. Bord och soffor i salongen kan lätt lossas och lyftas ur, likaså delar av köket. Resultatet blir en lättare båt med stora praktiska ytor för kappsegling.

Paketet som skiljer race- från sportutförandet. Foto: X-Yachts
Planlösningen i salongen är öppen och pentryt välutrustat med kylskåp, spis med ugn, diskho och diverse förvaringsutrymmen förutsatt sportutförande. Mitt emot ligger en generöst tilltagen toalett med dusch. Någon traditionell navigationsstation finns inte.

Salongen i sportutförande. Foto: X-Yachts

Förpiken i sportutförande. Foto: X-Yachts
Förpiken är avskild med dubbla dörrar. Den erbjuder ståhöjd, stor koj samt goda möjligheter att förvara personliga tillhörigheter. Precis som i salongen kan delar av möblemanget lätt lossas och lyftas ut. Detsamma gäller för akterhytterna.

Salongen i racutförande. Foto: X-Yachts

En av akterhytterna i raceutförande. Foto: X-Yachts
Under segel
Vi seglar i lätta vindar på platt vatten utanför X-Yachts varv i Haderslev. Vi når snabbt upp till god grundfart på kryssen och hydrauliken gör det lätt att finjustera trim. Vi gör 6,5–6,9 knop i vindar kring 10 knop, ibland snuddade vi vid 7 knop. Båten är lätt på rodret och aningen lovgirig. Greppet är oklanderligt. Samtidigt känns hon extremt lyhörd. Här finns mängder med parametrar att upptäcka och leka med. Thomas Mielek, som varit en viktig del av designteamet sedan start, är med ombord och understryker till exempel vikten av besättningens position för att åstadkomma den där perfekta vattenlinjen som skrovet är designat efter. På undanvinden loggar vi 9-10 knop i 12 knops vind.

XR 41. Foto: Search Magazine
Det perfekta trimmet kräver tid vilket en testsegling som denna inte ger utrymme för. Det är dock ett område som X-Yachts tar på stort allvar. Tillsammans med seglingsproffset Jesper Radich har varvet spikat ett ambitiöst raceprogram för säsongen med målet att prestera på VM i ORC som går av stapeln i Tallinn den 8-16 augusti. Båten heter Formel X. Den har vunnit samtliga race den ställt upp i hittills. På Kieler Woche ORC B såg vi XR 41:or på platserna 1, 2, 3 och 5. Och det här är sannolikt bara början.

XR 41. Foto: Search Magazine
Prestandajakten gynnar inte bara X-Yachts egna team. Varvet stöttar också nya ägare i arbetet att snabbt komma upp i fart. Till sin hjälp har de den automatiska loggboken från SailSurfer där de delar med sig av insamlade data och information.
Prislappen
Det går inte att komma ifrån att 487 000 € exklusive moms är en ansenlig summa, dock fullt rimlig med tanke på vad man får; en fullfjädrad racingmaskin som dessutom bjuder på extremt trevlig nöjessegling med hög komfort både på och under däck. Kvaliteten är tveklöst bland den bästa på marknaden. X-Yachts goda tradition med höga andrahandsvärden väger också tungt positivt i vågskålen.
Slutsats
På listan över vad jag önskar av en båt checkar XR 41 i princip alla mina boxar. Oavsett om du kappseglar eller seglar för nöjes skulle är XR 41 en fröjd för både öga och seglarhjärtat. En båt som både utmanar och tänjer på gränser, samtidigt som den bjuder på ren och skär seglingsglädje. Passion Rules.
Text: Danny Inkyov
Fritt översatt: Fredrik Aurell och Anna-Lena Elled
Specifikationer
Konstruktör: X-Yachts Design Team & Partners
Längd (inklusive peke): 14,58 m
Skrov: 12,75 m
Vattenlinje: 11,71 m
Bredd: 4,18 m
Djupgående: 2,4 m
Ballast: 2 650 kg
Deplacement: 7 150 kg
Motor: 30 hp
Bränsle: 115 liter
Vatten: 205 liter
Segelarea: 108,4 kvm
Storsegel: 59,1 kvm
Fock: 49,3 kvm





















































