Hallberg-Rassy 340

Gedigen långseglare i negligerat segment


Halva mars har passerat. Det borde vara vår nu men kylan vill inte ge med sig. Vi protesterar genom att åka till Ellös på Orust för att testa Hallberg-Rassys nya 34-fotare. Det bjuds på temperaturer kring nollan, platt vatten och byiga vindar på mellan 8-15 knop från ost.

KONCEPT

Det senaste decenniet har en stor del av ansträngningarna inom nyproduktion av segelbåtar riktats mot de lite större modellerna på fyrtio fot eller mer. Trettiofotarna har nästan glömts bort och skälet till det är ganska uppenbart. Dagens båtar skall helst erbjuda samma höga komfort som vi är vana vid på land och det kräver volym. Ekvationen rymliga, välutrustade hytter med ståhöjd, ett anständigt pentry och trevliga, sociala ytor när man bara har trettio fot att laborera med är inte lättlöst. Dessutom är marginalerna rent ekonomiskt mycket mindre på små båtar. Med det sagt tror vi att det här storlekssegmentet spelar en viktig roll som instegsmodell för nybörjare och helgseglare, som handlöst förälskar sig i sin första båt och kanske till och med förblir trogen resten av livet. Större båtar är dyrare i löpande kostnader, de är också mer kunskapskrävande. Så när Hallberg-Rassy lanserade sin nya 340 var vår första fråga; har man lyckats leva upp till samma höga standard som vi är vana att se i varvets större modeller? Det skall vi ta reda på.

FÖRSTA INTRYCKET

Det är inget fel på det yttre. Hallberg-Rassys signum står skrivet över hela båten; vindrutan som effektivt skyddar mot väder och vind, den djupa och väl skyddade sittbrunnen, den blå snobbranden och den typiska akterspegeln är bara några exempel. Det är först när man tittar i detalj som man inser att det här faktiskt är en helt ny generation av båt. Det integrerade bogsprötet följer skrovets linjer och ser överraskande elegant ut, stäven är nästan vertikal, likaså akterspegeln som vidare är monterad med gångjärn så att man kan fälla ner den till en badplattform. Aktern är bredare än föregångarens (Hallberg-Rassy 342) och för första gången kan man få en Hallberg-Rassy med dubbla rattar.

DÄCK

Däcket är rent och välordnat. De fyra skylightluckorna är flushmonterade, fallen löper dolda under däcket till sittbrunnen och akter om avlastarna sitter förvaringshål som samlar överskottslinor vilket gör det lätt att hålla snyggt i sittbrunnen. Det finns två vinschar på varje sittbrunnssarg (tillvalslistan erbjuder eldrivna diton). Toppvant och undervant är uppdelade med separata röstjärn så att man lätt och smidigt kan röra sig mellan sittbrunn och fördäck. Sittbrunnen är väl skyddad från elementen och den höga sargen ger god komfort. Båten byggs med rorkult som standard vilket inte alls är en dum lösning då det öppnar upp extra mycket rum i aktern. Den stora badplattformen har en snygg form och förlänger båten med nästan en meter i nedfällt läge (kom dock ihåg att den står på tillvalslistan, men är utan tvekan värd sitt pris på 68kkr). Nämnas bör också det två våningar stora förvaringsutrymmet i sittbrunnsstuven till styrbord.

I FOKUS Hallberg-Rassy 340

Det integrerade peket bär ett ankare till en elektrisk ankarvinsch.

RIGG OCH SEGEL

Båten är utrustad med en mer eller mindre underhållsfri mast med svepta spridare från Seldén, eldriven (tillval) underdäcksrulle för förseglet och ett akterstag med utväxling på hela 1:48. Storskotet har utväxlingen 1:6. Val av segel är personligt, garderoben vi seglade med från Elvström höll fin form och var av god kvalitet. Förseglet är endast lätt överlappande, vilket gör det lätt att slå. Önskas självslående fock går det förstås också att lösa.

KONSTRUKTION

Hallberg-Rassy chansar inte när det kommer till pålitlighet. Däck och skrov är byggda av handupplagd glasfiber. Distansmaterialet är divinycell förutom i området kring kölen där laminatet är homogent. Däck och skrov är ihoplaminerade till en enhet som är vridstyv och som inte kan läcka. Bottenstocken, en konstruktion i glasfiberarmerad plast med ingjuten stålbalk, är limmad och laminerad till skrov och skott beroende på ytornas beskaffenhet.

Longituda balkar i nivå med vattenlinjen förstärker skrovet vid sidofönsterna och via en vertikal stålbalk tas delar av lasten från masten upp. Kölen är i bly med bulb och bultad med kraftiga, syrafasta kölbultar i kölkonstruktionen. Bottenförstyvningen i plast slutar under durk, så att allt däröver är av trä.

INTERIÖR

Hallberg-Rassy är sina styrkor trogna. Men vi ser också stora förändringar. Salongen känns bredare och mer öppen tack vare att man flyttat bak huvudskottet. Man får lätt plats sju personer kring salongsbordet. Dubbla skylights och stora sidofönster skapar en ljus och luftig atmosfär. Pentryt ligger på styrbord sida och ser ut att kunna erbjuda komfortabel matlagning ute till havs. Det är bland annat utrustat med spis, dubbla diskhoar och en väl tilltagen kyl. Över bänken finns det gott om utrymme för matvaror. Det finns ingen dedikerad navigationsplats, instrumentpanelen sitter mellan soffan och akterhytten på babord sida. Förpiken är rymlig och har två öppningsbara sidofönster samt skylight. Det finns gott om förvaringsutrymmen; två byråer och två stora garderober samt ett lätt åtkomligt förvaringsutrymme under kojen. Toaletten i korridoren har öppningsbart sidofönster och skylight, elektrisk toalett och dusch. Akterhytten är bred. Här har man utnyttjat det breda skrovet och sänkt kojen för att ge mer rum ovanför.

I FOKUS Hallberg-Rassy 340

Genom att flytta huvudskottet bakåt hamnar salongen där båten är som allra bredast vilket ger en skön känsla av rymd. Den vita träpanelen och de generöst tilltagna sidofönstrena ger mängder av ljus till rummet.

UNDER SEGEL

Det är lätt att gå vilse i Hallberg-Rassys bekvämlighetskoncept och glömma bort att det faktisk är en segelbåt också. Med en vikt på 6,2 ton är båten långt ifrån lätt, och då man i praktiken får räkna med några extra kilon, plus personliga attiraljer, är man snart uppe i 7 ton. Den här kalla vinterdagen bjöd på platt vatten och byig landvind från 8 till 15 knop. Båten rörde sig smidigt genom hela vind- och vinkelregistret. Seglingen gick utan ansträngning och i god komfort. Roderkänslan var neutral. På kryssen nådde vi 7,5 knop (45°) i 16 knop vind, något vi inte hade väntat oss. Tvillingrodret gav fint grepp även när det krängde ordentligt. Det gick lätt och smidigt att röra sig på båten och den går utan större bekymmer att segla solo.

I FOKUS Hallberg-Rassy 340

SLUTSATS

Grundpriset ligger på 2,4 milj. kronor och börjar man snegla på tillvalslistan landar man lätt på närmare 3 milj. kronor. det är mycket pengar. Å andra sidan vet du exakt vad du betalar för; ett gediget bygge och en riktigt fin båt med fina egenskaper, både på vattnet och som boende. Det är ingen hemlighet att Hallberg-Rassy har ett exceptionellt öga för detaljer och den här båten är inget undantag. Det är en mycket väl genomtänkt modell som utan tvekan kandiderar på topplaceringarna för ”den perfekta cruisern” i sitt storlekssegment. Och med det är den inledande frågan besvarad; ja, det har man.

TEKNISK DATA

Grundpris: 2,4 miljoner

Design: Frers Naval Architecture

BÅTVARV: Hallberg-Rassy

LÄngd: 10,36 m

Vattenlinje: 10,10 m

Bredd: 3,47 m

Djupgående: 1,90 m

ballast: 2,3 ton

Deplacement: 5,98 ton

segelyta kryss: 64,2 m²

undanvind: 95-120 m²

vatten: 277 l

bränsle: 188 L

motor: 29 bhp

CE-kategori A

Text Search Magazine

Top