Sunfast 3600
I FOKUS SUNFAST 3600
STÖRRE, BÄTTRE & SNABBARE
Likt sin populära föregångare Sun Fast 3200 är detta en båt som lämpar sig väl för shorthandedsegling. Med den extra skrovlängden och generösa sittbrunnen är det tänkt att den här båten även skall fungera för den som vill tävla med hel besättning eller ge sig ut på sportig nöjessegling med familjen.
Vill du se mer bilder av båten? Klicka på översta bilden för att öppna biblioteket!
Jeanneau lanserade föregångaren Sun Fast 3200 redan 2007. Det var ett djärvt nytt grepp man presenterade med en serieproducerad styv IRC-racer specifikt designad för shorthanded. Framförallt vände man sig till seglare som hade siktet inställt på den transatlantiska amatörkappseglingen Transquadra. Satsningen gick hem och redan 2008 fick klassen en egen start i tävlingen. Totalt har det byggts 160 båtar vilket man får anse vara en framgång i en så begränsade nisch av marknaden. I Sverige blev det aldrig en kioskvältare men i Norge såldes 15 båtar och den har gått bra shorthanded, två olika Sun Fast 3200 har till exempel vunnit 2starseglingen.
Nu kommer uppföljaren i Sun Fast-serien, den fyra fot längre 3600. Den visades upp på mässorna i höstas och det första exemplaret kom till Sverige i slutet av juli. Man bygger vidare på konceptet med en båt främst avsedd för frälsta shorthandedseglare men man har också ett uttalat mål att den skall vara intressant att kappsegla för en hel besättning och dessutom fungera som en sportig nöjesseglare för familjen. Båten kommer att ge sina franska kollegor Archambault A35R och JPK1080 konkurrens om uppmärksamheten och potentiella ägare sneglar säkert även på amerikanska J/111. Priset på en fabriksny båt påverkas av vilka utrustningsval beställaren gör. Grundpriset ligger på 128 000 Euro (fritt varv plus moms). Båten som vi testade, seglingsklar med segel och all kringutrustning kostar cirka 1 825 000 SEK (inklusive moms fritt Sverige).
Konstruktion och utrustning
Båtens skrov, däck och alla större komponenter är byggda med så kallad infusionteknik. Detta innebär att glasfibermatta och distansmaterial sätts på plats utan lim. Hela modulen slås i en vacuumpåse och limmet injiceras direkt in i påsen först när allt är på plats. Med denna metod bygger man ett starkt och lätt laminat med släta ytor, attraktiva egenskaper för en kappseglingsbåt. Båten är välbyggd och har mycket utrustning som standard redan från fabrik. Till exempel finns det vattentäta skott i både för och akter, folding propeller och bordgenomföringar med pluggar som blir helt släta mot skrovsidan när de trycks ner.
Skrovformen är modern utan att vara extrem. Man har till exempel valt en ganska neutral undervattenskropp med en förlåtande mängd rocker. Båten har en tung L-köl där 2 av båtens 4,5 ton sitter. Båten har dubbla roder och kan beställas med rattar eller rorkulter. På däck (varför inte på kölen undrar vi) har man ställt en hög mast med kraftfullt svepta spridare. Vanten går hela vägen ut till relingslisten och förseglet skotas innanför. I masttoppen sitter en rejäl ”kran” som gör att man kan köra med ”fathead”-storsegel. I bakkant på denna sitter ett häckstag som lätt kan justeras från rorsmansplatsen. Ett fast kolfiberpeke är standard. Man behöver bara bestämma sig för om man vill ha det korta eller långa på 44 cm respektive 100 cm. Båten vi provseglade har det korta peket.
Exteriört
På utsidan känner man igen designspråket från 3200. Båten har en bred kraftfull akter som för tankarna till Open 60 och Volvo Ocean Race-båtar. Det ser snabbt och snyggt ut. Den lodrätta fören och peket bidrar också till att ge båten en snabb look. Den största förändringen i skrovdesign sedan 3200 är att man lagt till ett kraftigt slag, en så kallad ”chine” på skrovsidan. Den är tänkt att bidra med stabilitet och öka båtens slörprestanda.
Många snygga lösningar skvallrar om att vi är ombord på en väldesignad båt byggd för att kappsegla, till exempel de förstärkta mantågsstöttorna som har en undre del med tre ben som gör att de står stadigt. Längre fram sitter det nylonhjul, snyggt integrerade i toppen av mantågsstöttan, som bidrar till att förseglet rullar över utan att skadas. Själva mantågswiren är gjord av dyneema med skal. En snygg och säkerhetshöjande detalj är att man valt ett skal med inflätad reflex. Framme på pulpit kommer ytterligare en smart detalj, där finns nämligen ett litet hjul inbyggt i basen på pulpitens främre ben. Detta fungerar som halkip men ger också lite utväxling när man skall dra tamp. En detalj som vi tror skulle kunna förbättras är knaparna. Problem med knapar som fångat fel lina under kappsegling känner säkert många igen och här kan man änka sig en lösning som sjunker ner i däck eller liknande. Det är en snyggt och funktionellt designade båt. Skall man anmärka på något är det kanske den stora och klumpiga instrumenthållaren på masten som Raymarine har eftermonterat. Här kunde man hittat en smäckrare lösning.
Interiört
Interiören är ljus och avskalad men funktionell. De två dubbelkojerna i aktern är rymliga med raceinspirerad inredning. Här finns i princip bara madrasser samt garderober och ”dörr” av tyg (all textil är av kvalitetstyget Sunbrella). Vid ena sidan av trappan har man placerat ett kök och på den andra en navplats. På båda sidor finns en bekväm fåtöljliknande stol av plast där man kan sitta antingen med ryggen akterut eller mot skrovet. Detta kommer säkert bli en favoritplats på doublehandedseglingar när man måste vara lite halvt standby. Salongen är även den rymlig och enkelt inredd med två soffor och ett smalt bord i mitten. Det finns gott om plats på golvet för att förvara segel. I förpiken finner vi ett avskalat våtutrymme med toalett. Ett bra ställe att hänga av sig blöta sjöställ under en tuff havskappsegling, eller ett idealiskt utrymme för att ta emot en spinnaker som man dumpar genom förpiksluckan. Kort och gott funktionell inredning som lockar till kappsegling. Familjen som skall ut och nöjessegla får nog anstränga sig för att göra det hemtrevligt, men det är klart, de blir säkert så peppade på den roliga seglingen att ingen vill spendera tid under däck.
Seglingsupplevelsen
Efter att ha inspekterat båten vid bryggan, är det äntligen dags för oss att kasta loss. Vi testseglar den här båten två gånger, först med full besättning och sedan på tre. Första gången seglar vi inomskärs och det blåser stadigt tio meter per sekund och ibland mer i byarna. En perfekt dag att testa en kaxig racer med mycket köl på. Sittbrunnen är rymlig, välutrustad (Harken och Spinlock) och lätt att arbeta i. Båten levereras med ett fint paket tågvirke där Jeanneau ansträngt sig med tampar av bra kvalité, många fina splitsar, skalade fall, loopar et c. Dock hade besättningen tydligen haft lite huvudbry med att reda ut var tamparna hörde hemma. De var prydligt uppmärkta vid leverans men bara på franska.
Detta är en båt gjord för aktiv segling vilket känns så fort vi börjar hissa. Det märks att Jeanneau har en lång tradition av att bygga kappseglingsbåtar och det mesta sitter där det ska och är lättjobbat. Vi kommer snabbt igång med seglingen. Vi uppskattar verkligen rorsmansplatsen där man, förutom att sitta bekvämt och har lätt för att styra, även kan arbeta med storskot, storskotets finjustering, travare och häckstag på ett bra sätt. Uppe på railen har besättningen det ganska drägligt då fotlisten och mantågen är designade så att man sitter och hänger ganska bekvämt. Den tvådelade pulpiten ger mycket plats runt förstagsinfästningen vilket kommer göra många fördäckare glada då det ger plats för segelskiften och spinnakerbom. Återigen får vi intrycket av en kompetent kappseglare.
I den hårda byiga vinden kommer tyngden i kölen och de dubbla roderna väl till pass. Båten är lättstyrd på kryssen. Man har en bra känsla i styrningen och hon svarar snabbt på roderutslag. När vi fick till trim och styrning var det inga problem att hålla farten över 7,5. Men allra bäst känns båten när vi faller av lite. På halvvinden accelererar hon och är hela tiden kontrollerad och lättstyrd. Med gennaker uppe går det riktigt fint, det har nu lättat ut betydligt och blåser 7-8 m/s, ändå gör vi 11 knop. Det mest anmärkningsvärda är dock hur stabil båtens känns. När vi provocerar och lovar broachar vi först när vi kommer upp på 60-70 grader. Men är storskotstrimmer alert och jobbar med lutningen kan man segla högt länge. Vi hade aldrig chansen att testa båten utomskärs eller i riktig lättvind. Lättvinden tror vi kan vara en svag punkt och frågan är om båten seglar upp till sitt mätetal med den tunga kölen och breda aktern, men det får kappseglingsresultaten utvisa. Däremot gissar vi att detta är en väldigt kul båt att segla öppna bogar i lite hårdare vind med. En skön code-zerorepa eller en hård slör i lite vågor med gennaker och stagsegel uppe tackar man inte nej till.
Slutsats
Det här är en väldesignad kappseglingsbåt för den som tycker det är kul att tävla. Den fungerar lika bra shorthanded, som med full besättning. Det skall bli spännande att följa båttypens framfart på de skandinaviska kappseglingsbanorna. Däremot undrar vi om svenska båtköpare är redo att se en så här spartanskt inredd båt som en potentiell nöjesseglare. Vi hoppas det, och tror att det finns många familjer som snart skulle hitta glädjen i seglingen och uppleva fantastiskt roliga seglingssemestrar. Antagligen skulle det tända seglingsglöden hos de unga i familjen och kanske till och med dana väg för en helt ny generation unga havskappseglare.
PRIS SEGLINGSKLAR
1 825 000 sek (välutrustad)
Teknisk data
Design: Andrieu Yacht Design
Båtvarv: Jeanneau (FRA)
Längd: 11.25 m
Bredd: 3.55 m
Djupgående: 2.13 m
Kölvikt standard: 2153 kg 44%
deplacement: 4700 kg
Storsegel: 38.8 m²
Genoa 106%: 32.35 m²
GENNAKER: 113.23 m²
Motor diesel: 15 kW
Bränsletank: 75 Ltr
Vattentank: 100 Ltr