Dehler 38C

Snygg tysk design, smarta lösningar och FINA seglingsegenskaper

Nya Dehler 38, designad av Judel/Vrolijk, har fått många att höja på ögonbrynen. Båten ser snabb och kraftfull ut. Den har en modern design med långsmala fönsterrutor som tillsammans med skrovlinjen ger ett väldigt sportigt intryck. Från vissa vinklar kan man nästan skönja ett släktskap med de kraftfulla TP-52orna som Judel/Vrolijk har visat sig duktiga på att rita.

När Hanse köpte Dehler för några år sedan var det många som funderade på vilken strategi Hanse egentligen hade. Det fanns de som trodde att man köpte bara för att begrava varumärket och slippa framtida konkurrens, men i och med lanseringen av nya Dehler 38 visar Hanse att man på allvar vill förvalta Dehlers position bland välpresterande crusingbåtar. Satsningen lönade sig och Dehler 38 fick utmärkelsen ”European Yacht of the Year 2014” i klassen Performance Cruiser. Så fort vårsolen tittade fram gav sig Search-redaktionen till Tyskland för att testa båten. Vi var med på en tvådagars leveranssegling av en 38C längs med Tysklands östersjökust. Dessa båtar levereras med en något högre mast i kolfiber i stället för aluminium och en djupare T-köl (L-köl är standard). Förutom detta finns en mängd smarta val man kan göra avseende båtens inredning för att göra den lättare och bättre lämpad för kappsegling, som öppen sittbrunn akterut och garderober av tyg för att nämna några.

Konstruktion och utrustning


Båten verkar vara ett stabilt bygge där man varit mån om detaljerna. Både skrov och bottenstock är av handlagd glasfiber. Fogen mellan skrov och däck är gedigen. Den har ett rejält överlapp och är limmad med epoxi i stället för mjukare lim som ibland används. Fogen kommer definitivt vara tät och stark nog att bidra till att styva upp skrovet. Överlag har man satsat på bra komponenter; motor från Volvo, rigg från Seldén och vinschar från Harken (Lewmar på standardmodellen) samt instrument från B&G.

Exteriört

Båten är utan tvekan snygg med rak för och akter och modernt kraftfulla skrovlinjer. Judel/Vrolijk är erkänt duktiga på att rita snabba och tilltalande båtar i kappseglingsvärlden och här har man fått till ytterligare ett vackert skrov. Salongsrutorna är långa och mot fören avsmalnande. Dessa rutor tillsammans med den ganska platta och smala överbyggnaden ger en snabb lite hukande look. I snobbranden sitter tre små rutor som bryter linjerna snyggt. På det hela taget ger båten ett intryck av att var större än den är.  En bidragande orsak är att man specificerat upp rören i mantågsstöttor och push/pull-pit från de vanliga 30 mm till 35 mm i diameter. Står man på avstånd och anstränger sig lite känns det som om man tittar på en Wally i miniatyr. Det finns många fina detaljer som både tillför estetik och höjer båtens kappseglingsförmåga, till exempel smarta och snygga ”pop-up” knapar, öglor längs relingslisten och begravda fall neddragna till sittbrunnen.

Interiört

Insidan har en rymlig och fin design. Det är rejäl ståhöjd (187 cm) i större delen av båten. Dehler har tagit hjälp av en utomstående inredningsarkitekt och det märks att man satsat på nytänkande utan att det för den skull har blivit konstigt eller att sjömannamässigheten går förlorad. Materialval och kvalité på interiören är genomgående god. Det sitter två ventiler i varje rum. Det finns snygg och strömsnål LED-belysning som man kan välja att koppla direkt på batteriet.  Det finns dimmer på i princip alla lampor. Utöver den snygga ljussättningen är det ett par lösningar som sticker ut. Toalett- och duschrummet sitter i anslutning till aktre kabinen. Man har på ett smart sätt delat upp toaletten i en tvättdel och en WC/dusch-del med en separat dörr. Dörren kan öppnas åt två håll och passar i två dörrkarmar. Du kan alltså komma in i akterkabinen även om WC/duschen är upptagen och samma dörr används sedan för att stänga ut mot kabinen, genialiskt. I alla dörrar sitter det låskolvar som med hjälp av en magnet dras in i dörrkarmen när man stänger. Den andra riktigt smarta lösningen är navigationsbordet. Det kan antingen placeras längst akterut mot väggen till toaletten och blir då ett praktiskt sidobord till den breda soffan. Vill man sitta och navigera på riktigt skjuter man bordet på en liten räls in i soffan och det byter plats med dynorna från soffstolen närmast. Man har nu en nav-plats värdig en femtiofotare med bra ergonomi, radio och instrument tillgängligt i skåpet bredvid. Smart, snyggt och praktiskt.

Seglingsupplevelsen

Under den två dagar långa seglatsen bjöds vi på flera sorters väder och fick en bra känsla för båten. På det hela taget är vi mycket nöjda. Båten seglar fint och är enkel att arbeta med. Hon är lätt på styrningen så till den gräns att det ibland var svårt att hålla kursen. Det var inga problem på dagen men när det blev mörkt, och vi skulle styra på kompass, var det lurigare. Vi experimenterade med trimmet för att få mer rodertryck men fick aldrig riktigt till det. I övrigt är hon en fröjd att segla. Sittbrunnen är bred, rymlig och skön för besättningen att jobba i. Piten är välordnad med bra förvaring av fallen. Förutom att den låga och smala överbyggnaden är snygg märker vi en stor fördel när vi skall fram på fördäck då det blir en fin bred ”korridor” mellan mantåg och överbyggnad. Detta kommer att uppskattas av passagerarna på en solig semestersegling lika mycket som fördäcksteamet som skall släpa fram en mindre fock under havskappsegling. Sittbrunnen har en öppen akterspegel med möjlighet att köpa till en fällbar akterspegel/badbrygga i glasfiber och teak. Den är ganska tung (60 kg), går förvisso att ta bort men det kräver lite jobb, så skall man kappsegla är den kanske inte optimal. Häckstaget har en utväxling på 1-24 och det räcker gott och väl. Storskotet är av tysk modell och ligger på vinscharna längst akterut och kan trimmas av den som styr, praktiskt om man seglar shorthanded. Storskotet går genom en avlastare så det finns möjlighet att frigöra den vinschen på ett smidigt sätt.  Storskotstravaren är snyggt nedsänkt i däcket och trimmas med en ändlös tamp som kan nås från båda sidor. Det känns lätt att hålla fart i båten och vi gör oftast strax över sju knop på kryssen. På länsen kommer vi upp till 9-10 knop. Båten är utrustad med symmetrisk spinnaker och en bom för ”end-to-end” gippar. Man kan även beställa båten med gennaker och det känns som om det passar den moderna designen bättre. Vad som blir mätetalsmässigt bäst tål att tänkas på.

Slutsats

Detta är en båt som seglar fint och ser bra ut – en kompetent familjeseglare med kappseglarambitioner. Man kan specificera den till att vara antingen en ganska extrem racer eller en bekväm familjeseglare. Naturligtvis kommer utförande och tillval att påverka ditt ORCi-mätetal, ett spännande optimeringsproblem att ta tag i när man beställer.  Vi hittade inget riktigt negativt att anmärka på men inom följande områden finns det förbättringspotential. Ibland upplever vi som sagt båten som för lätt på rodret. Man har placerat vattenpumpen under sängen i förpiken precis vid huvudet, möjligen en bra lösning om man behöver väcka personen i förpiken och inte orkar gå fram, det är en hemsk väckarklocka. På en modern båt i den här klassen borde man ha med en snygg lösning med solceller, åtminstone i tillvalslistan tycker vi.

För att summera – Dehler 38C är en riktigt snygg båt som ser ett större intryck än vad den är.  Den har tilltalande och funktionell inredning. Den lämpar sig väl för den som vill kappsegla och samtidigt äga en båt av bra kvalité som är bekväm och praktisk att semestersegling med.

Teknisk data

Design:  Judel / Vrolijk
Båtvarv:  Dehler Yachts      
Längd:  11,30 m        
Bredd:  3,75 m    
Djupgående:  2,30 m (Std: 2,0m)  
Kölvikt:  2000 kg (Std: 2250)      
Deplacement:  6750 kg
Masthöjd:  18,55 m (Std: 17,82m)
Storsegel:  49,0 m² (Std: 43,7 m²)
Fock:
  37,5 m² (Std: 35,6 m²)               
Motor diesel:  Volvo D1-30, 28 hp
Bränsletank:  160 Ltr
Vattentank:  300 Ltr

SEGLINGSKLAR
2 300 366 sek (välutrustad)   

Top