Maxi 1200

I FOKUS MAXI 1200

Vacker, lättdriven, bekväm och lättseglad

När Pelle Petterson satte sig ner för att skissa på nya Maxi 1200 var målsättning att skapa en båt som är okomplicerad och säker att segla och lätt att äga. Dessutom ville han ta varumärket Maxi in i framtiden. Efter ett besök i polska Sopot och en hel dag ombord på båten är vi benägna att utan större betänkligheter konstatera att han har lyckats med uppdraget. Med sina rena och eleganta yttre linjer i kombination med ny fräsch interiör är Maxi 1200 en mycket tilltalande, modern cruiser som man utan problem hanterar solo.

Vill du se mer bilder av båten? Klicka på översta bilden för att öppna biblioteket!

Delphia Yachts och Maxi 1200

Vi tar färjan över från Ystad till Polen och Swinoujscie. Därifrån kör vi de 35 milen till Sopot. Bilresan tar över 5 timmar. Vägarna är med några få undantag bra men smala och trafikerade. Vi möter upp med Maciej Kot från Delphiavarvet. Maciej berättar att Delphia Yachts grundades 1990 av de två bröderna Piotr och Wojciech Kot (Maciejs farbror och pappa). På den tiden kallades företaget Sportlake. Idag, 25 år senare, är Delphia Yachts Polens största båtvarv och ett av de större i Central- och Östeuropa med över 600 anställda. Huvudkontoret ligger i Warszawa och varvet i Olecko. Ett av de första viktiga stegen i varvets historia var när man etablerade samarbetet med den polske designern Andrzej Skrzat och började producera båten ”Sportina 680”. Därifrån expanderade portföljen med varumärket Delphia som idag erbjuder nio modeller från 16 till 47 fot. 2012 köpte Delphia Yachts Maxi.

– Vi hade länge letat efter en möjlighet att expandera vårt utbud av segelbåtar och när Maxi dök upp som en av kandidaterna tvekade vi inte en sekund, berättar Maciej.

Interiört

Inredningen är designad av Pelle i samarbete med Tony Castro. Hantverket är gediget och utrymmet väldisponerat. Just den här båten har två hytter och ett större badrum med en standard som för tankarna till ett 5-stjärnigt hotell med smarta, snygga lösningar samt ett torkskåp för våta kläder, briljant! Man kan också välja en båt med tre hytter och mindre toalett. I salongen finns ett välutrustat pentry med toppmatad kyl, frys och mikrovågsugn (tillval), U-soffa om styrbord med integrerad navigationsstation och vanlig soffa mitt emot. Förpiken är rymlig och inbjudande. Hytten bak känns något mer komprimerad. Det är dock ståhöjd i båda. Mixen av enkla linjer, vita ytor och trä skapar ljusa och gemytliga rum. Vi misstänker att man har lagt extra krut på belysningen som höjer mysfaktorn rejält. Man har också tänkt till vad det gäller service och underhåll med lätt åtkomst till både bogpropeller (som ingår i standardutförandet) och ankarspel via förpiken.

”Mixen av vita ytor och trä skapar ljusa och gemytliga rum. Man har också lyckats väl med belysningen som höjer mysfaktorn rejält. I salongen finns ett välutrustat pentry med toppmatad kyl, frys och mikrovågsugn, U-soffa om styrbord med integrerad navigationsstation och vanlig soffa mitt emot. Förpiken är rymlig och inbjudande. Hytten bak känns något mer komprimerad. Det är dock ståhöjd i båda.”

”Just den här båten har två hytter och ett större badrum med en standard som för tankarna till ett 5-stjärnigt hotell med smarta och snygga lösningar samt ett torkskåp för våta kläder, briljant! ”

Konstruktion

Alla varv har sitt sätt att bygga båtar på och sina specialområden och Maciej berättar att Delphia Yachts sätter en stolthet i att göra det mesta under sitt eget tak.

– Bortsett från köl, mast och däckutrustning som levereras till varvet gör vi det andra ”in house”, berättar Maciej och fortsätter. Vi bygger och monterar allt ifrån skott och formar till skrov, däck, teakgolv och detaljer i rostfritt stål samt inredning och kuddar.

Maxi 1200 är CE-märkt vilket innebär att tillverkaren garanterar att produkten uppfyller EG:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav. Ramen är av rostfritt stål och laminerat till skrovet. Skrov och däck är byggt med vinylesterharts och handupplagt sandwichlaminat på PVC-kärna. Flera speciellt utsatta områden har förstärkts med kolfiber som infästningar för vant och roder samt strukturer för köl och mast.

Exteriört– däck och sittbrunn

Båten vi skall provsegla är en prototyp vilket lyser igenom i vissa detaljer men samtliga som vi påpekar är redan uppmärksammade och åtgärdade. Det allmänna helhetsintrycket är mycket positivt. Båten ser elegant ut där hon ligger vid bryggan med sina enkla, rena linjer och ostörda ytor. Den vita gelcoaten gifter sig fint med det vällagda teakgolvet och detaljerna i rostfritt stål. Man har ansträngt sig för att hålla ytorna rena, inte minst genom de nedfällbara knaparna, det i peket inbyggda ankaret samt skoten som leds i inbyggda tunnlar genom sittbrunnen och samlas upp i smart placerade förvaringslådor. Snyggt och säkert!

Själva sittbrunnen upplevs bekväm och användarvänlig. De ovan nämnda dolda skoten löper ut i sittbrunnens bakre del nära till hands för rorsman. Det finns fem vinschar, två bakom avlastarna för fall och rev vid sidan av nedgången, en i mitten till storseglet, ett system som vi känner igen från föregångaren Maxi 1300 och som vi kommer återkomma till, samt två på vardera sida till fock- och gennakerskot snett framför respektive ratt. Vi påpekar att det känns aningen trångt mellan vinsch och ratt men det har man redan åtgärdat genom att flytta sittbrunnsbordet fem cm framåt på produktionsbåtarna. Storskotet löper direkt ner från bommen till den elektriska, reversibla vinschen i mitten som står på en piedestal integrerade i sittbrunnsbordets bakre ända. Maciej försäkrade oss att arrangemanget är starkt nog för okontrollerade manövrar oavsett vindstyrka. Han har tydligen testat. Fördelarna med systemet är uppenbara; du slipper travaren som tar upp en massa plats i sittbrunnen, bommen kan dimensioneras i en mer normal storlek och trimpunkten för storskotet är lätt att komma åt för både rorsman och besättning vilket underlättar arbetet ombord. Man kan dessutom snabbt dumpa storskotet om det skulle behövas. Den stora nackdelen är att man är mer begränsad i sitt storesegeltrim och kanske inte alltid lyckas få ut maximal kraft ur seglet på kryssen. Man skall dock komma ihåg att detta i första han är en båt designad för cruising och kanske någon regatta då och då med familj och vänner.

”Skoten leds i inbyggda tunnlar genom sittbrunnen. De löper ut i sittbrunnens bakre del nära till hands för rorsman och samlas upp i smart placerade förvaringslådor. Snyggt och säkert! ”

Vad som mer är värt att nämna är de två läckra kolfiberrattarna och badbryggan längst bak. Det finns också gott om stuvutrymme för verktyg, utrustning och fendrar med mera. Återigen ser vi att Pelle genomgående har tänkt till när det gäller båtens underhåll och man kommer till exempel lätt åt styrsystemet genom golvluckan bakom ratten.

Rigg och segel

Båten kommer med genomgående mast i aluminium med två spridarpar och bom med fixerad vang. Akterstaget trimmas mekaniskt. Riggutrustningen kommer från Seldén. Vi gillar att man valt dyneemalina till fallen för storsegel och fock. Seglen kommer från North Sails. Man kan också välja att köpa segel från polska Bryt Sails. Önskas gennaker köper man den som tillval.

Seglingsupplevelsen

Sopot bjuder på 5 – 8 m/s och platt till krabb sjö. Vi inleder med att gå för gennaker. Det är lätt att sätta seglet (som kommer på furler) med två personer på däck och autopilot, bara hissa och rulla ut. Vi provar att gå på vinklar från 90 till 160 grader TWA och överraskas av hur lättdriven båten är över hela spannet. Vid 120 grader har vi bra tryck i seglen och gör cirka 8 knops båtfart. När vi går djupare mot 150-160 grader TWA och med löst trimmade segel gör vi omkring 6 knop. Arbetet i sittbrunnen fungerar fint under de här förhållandena och vi ser inte att det skulle uppstå några större bekymmer i tuffare väder heller.

”På undanvinden provar vi att gå på vinklar från 90 till 160 grader TWA och överraskas av hur lättdriven båten är över hela spannet.”

Manövrarna går lätt och det är riktigt kul att på egen hand hantera båten. Vi gillar att man valt gennaker istället för spinnaker, och trots att detta är en fullt utrustad cruisingbåt med några kilo extra känns det inte alls som att hon skulle vara för tung för seglet.

Vi rullar in och tar ner gennakern och rullar ut focken. Det är dags att undersöka båtens egenskaper på kryssen. Vi testar vinklar från 40 till 50 grader. Vi får tyvärr aldrig riktigt till focktrimmet och har svårt att hålla höjd. Med en vinkel på 48 – 52 grader TWA gör vi 6 – 7 knop. Rodret är väldigt neutralt. Ibland är det nästan som att man skulle önskat lite mera svar men det där är en smaksak, och det tar mer tid än ett par timmar längs med kusten att lära känna en båt ordentligt. I övrigt har båten ett väldigt bra grepp i vattnet och det är lätt att hålla kursen. Manövrarna går återigen smidigt och arbetet ombord faller sig naturligt.

Mycket båt för pengarna

I det redan generöst tilltagna grundutförandet kostar båten 178 000 Euro (netto). Just nu kör varvet en kampanj, ett slags introduktionserbjudande till de 10 först sålda båtarna (sex köpekontrakt skall enligt uppgift redan vara påskrivan) i form av 8000 Euro i rabatt på båt i grundutförandet alternativt 7000 Euro i rabatt på paket där man bland annat inkluderar värmare, autopilot, plotter och ankarspel med mera.

Slutsats

Mötet med Maciej Kot från Delphiavarvet gav oss intrycket av ett passionsdrivet företag som är superseriöst vad gäller både Maxi som varumärke och den senaste modellen 1200.

Maxi 1200 är en båt som man lätt tycker om. På samma sätt som vi människor ofta har en sida som är snäppet mer tilltalande än den andra, har båtar det också. Vi fotade ombord, från ribb och från ovan med drönare men lyckades inte fånga en enda vinkel från vilken Maxi 1200 inte såg tilltalande ut. Hon är vacker. Hon är lättdriven, bekväm och lättseglad. För att vara en prototyp är hon dessutom väldigt välbyggd vilket bådar gott för produktionsbåtarna som kommer med en hel del uppdateringar och förfinade detaljer. Det är ingen tvekan om att man får mycket båt för pengarna, oavsett om man köper standardpaketet, satsar på varvets introduktionserbjudande eller sätter ihop ett specialanpassat paket.

Text Search Magazine

Teknisk data MAXI 1200

Pris: 178 000 Euro (inklusive segel, netto)

Design: Pelle Pettersson

Interiör: Tony Castro

Båtvarv: Delphia Yacht

LAÄndD: 12,16 m

Bredd: 3,75 m

Djupgåendee: 2,32 / 2,00 / 1,75 m

Deplacement: 7300 kg

Ballast:2500 kg

Storsegel: 46,5 m2

Fock: 37,5 m2

Motor: VOLVO D2-40 S-DRIVE

Bränsletank: 150 liter

Vattentank: 260 liter

CE-kategori: A, 8 personer

Top