Klassisk lyxcruising i Karibien

Är du nyfiken på hur det är att segla ombord en klassisk lyxyacht? Samt få reda på ett par gömda pärlor till destinationer inför din nästkommande seglats i Karibien? Läs då vidare.

Den här artikeln publiceras i samarbete med Sailing Classics.

Med sina tre klassiska skepp; Chronos, Kairos och Rhea erbjuder Sailing Classics seglingar i Medelhavet, Karibien samt överfarterna på Atlanten. Skeppen seglar året runt, nästan varje dag och alltid med gäster ombord. Det finns inget minimiantal för att en seglats ska bli av, men maxantalet är 26 gäster. Vår reporter Madeleine klev ombord som gäst för en veckas kryssning från Martinique till Antigua. En vecka som skulle präglas av avkopplande segling, tropiska vindar, vulkaniska vyer och unika små utflykter på öarna.   

Med sina tre klassiska skepp; Chronos, Kairos och Rhea erbjuder Sailing Classics seglingar i Medelhavet, Karibien samt överfarterna på Atlanten.

Dag 1: Martinique 

Utflykt till Forte-de-France och ombordstigning i Le Marin

Ombordstigning sker klockan 18 på kvällen, så anländer man tidigare finns det tid för en liten dagsutflykt. Varje seglats och rutt är unik i sig, men då just denna seglats hade sin början på Martinique fanns det tid att upptäcka Forte-de-France, Martiniques huvudstad.

Martinique, eller blommornas ö som den kallades en gång i tiden, är en fusion av karibisk livsglädje och fransk elegans.

Både arawaker och karibier hade befolkat Martinique i flera hundra år innan Columbus upptäckte ön 1493. Spanjorerna brydde sig emellertid föga om ön och i stället var det fransmännen som lade beslag på Martinique. Som en utomeuropeisk fransk region är dess officiella språk franska och valutan är euro. I Fort-de-France bor det cirka 100 000 invånare, vilket gör staden till en av de större i Karibien. Forte-de-France är verkligen som ett mini-Paris i Karibien. Här finns ett Galeries Lafayette, en katedral och en sprudlande marknad. Om du har en förmiddag över rekommenderas en jogging- eller cykeltur. Börja med att ta dig upp längst de frodiga kullarna bakom staden. Känn doften av blommorna och den varma karibiska brisen medan du blickar ut över staden och havet. Ta sedan sikte mot centrum för ett besök på marknaden vars stånd är fyllda med frukt, lokala delikatesser och prylar. Rör dig vidare mot Cathédrale Saint-Louis vid Place Mgr Roméro och ta rutten genom La Savane Park ner längst strandkanten för att se Fort Saint-Louis. Avsluta med ett dopp vid Plage La Française i stan innan du beger dig mot båten.  

Cathédrale Saint-Louis vid Place Mgr Roméro. 

Marknaden i hjärtat av Forte-de-France är fylld med frukt, lokala delikatesser och prylar. 

Le Marin är den stora småbåtshamnen på Martinique. Det finns inte särskilt mycket att se som turist, men hamnen är bra för bunkring och här finns alla faciliteter om något skulle gå sönder. Längs med hamnen finns det ett par restauranger och barer där man kan ta en drink i skuggan i väntan på att få gå ombord.

Vi välkomnades på Le Mango Bay Bar av Chronos deck crew och host, alla stiligt klädda i vita polotröjor. I jollar åkte alla ut till Chronos som låg ankrad en bit utanför den stora hamnen. Väl ombord blev vi mötta av first stew Rosie med en kall handduk och välkomstdrink. Skorna fick man lägga i skolådan och en stund senare var dags för middag mot en bakgrund av glittrande byar och masttoppar. Tankarna gick till Netflix-serien Below Deck. 

Väl ombord blev vi mötta av first stew Rosie med en kall handduk och välkomstdrink.

Under middagen samlades hela besättningen och presenterade sig själva. Redan samma kväll hade besättningen lärt sig alla 18 gästernas namn. Riktigt proffsigt. Rosie visade hytten när man så önskade.  

Det var inte bara besättningen som lärde sig namnen, även alla gäster hälsade varmt på varandra och lärde sig allas namn. Hela stämningen var personlig, gemytlig och avslappnad. Vissa av gästerna hade redan seglat med under en vecka, andra var återkommande och hade varit med på seglatser 3-4 gånger, några var helt nya.

Hytten "Notos" är en av Chronos 13 hytter för gäster.

Dag 2: Martinique 

Vi sätter segel.

Efter en god natts sömn kan man gå upp och avnjuta en lugn morgon i sin egen takt. Badstegen sänks ner 07.00. Kaffe och te finns från 07.30 och 08.30 serveras den stora frukostbuffén. Ombord Chronos finns det tjocka mattor att lägga ut på däck, till för att använda som soldynor eller träningsmattor. Semesterkänslan blir genast påtaglig då man får starta dagen med en halvtimmes morgonyoga följt av ett hopp ner i det klarblåa vattnet från Chronos reling på 2,5 meters höjd. Är man modig kan man dyka, för den som vill kliva i är det såklart bara att använda badstegen. 

Kaffe och te finns från 07.30 och 08.30 serveras den stora frukostbuffén.

Strax efter frukost hissade vi upp ankararet och satte segel. Rutten gick från Le Marin längst Martiniques kust till Les Trois-Îlets för badstopp och snorkling. Det var en ny vik för besättningen på Chronos som de inte hade ankrat i förut men ville utforska. I viken finns tre små öar (där av namnet). För den som känner sig lite äventyrlig kan man testa att snorkla och dyka kring de övergivna halvsjunkna vraken. Kaptenen bestämde sig för att vi skulle kasta loss igen och styra vidare mot Pointe Du Bout, en söt by med strand, restauranger och butiker. Byn i sig är ganska exploaterad med stora resorts, men den har sina intressanta gömmor. Längst ut på halvön, ungefär en 10-15 minuters promenad bort ligger Fort de la Pointe du Bout gömt bland mangroveträd och aloe vera. Fortet är lite spöklikt, men det är helt klart spännande att ta sig en tur bland de övergivna ruinerna och ödlorna.

För den som känner sig lite äventyrlig kan man testa att snorkla och dyka kring de övergivna halvsjunkna vraken vid Les Trois-Îlets. 

Fort de la Pointe du Bout.

Pointe Du Bout.

Väl ombord på Chronos igen serverades sundowner i form av Pina Colada, mot en bakgrund av den mest perfekta solnedgången i väst ut mot havet, och en fullmåne som samtidigt gick upp i öst över byn, följt av trerätters. 

Magiska kvällar med solnedgång i väst och fullmåne i öst.

Dag 3: Martinique - Dominica 

Långsegling

Nästa stopp skulle bli Portsmouth på Dominica. Dit var det 70 distans vilket innebar start i ottan. Klockan 5 gick ankarkedjan upp och strax där efter sattes segel. För mig ringde klockan inte 05.00. Däremot vaknade jag av mig själv (och kanske lite till ljudet av ankaret), fortfarande rätt jetlaggad. Jag klättrade ut i nätet för att få den bästa utsikten över soluppgången. “Would you like your morning coffee in the net?” hörde jag kapten Kevin fråga mig som hade kommit fram till fören. Jag sken upp “Självklart!” Så morgonkaffet intogs i nätet i fören med solen som gick upp över Forte-de-France i takt med att vi lämnade Martinique bakom oss. 

Jag klättrade ut i nätet för att få den bästa utsikten över soluppgången.

Morgonkaffet intogs i nätet i fören med solen som gick upp över Forte-de-France i takt med att vi lämnade Martinique bakom oss. 

Frågar man får man både testa på att styra och hjälpa till att hantera seglen. Det är en mäktig känsla att styra den 54 meter långa Bermudaketchen. Rodret är hydrauliskt och det krävs 30 varv på ratten för att gira helt från babord till styrbord. Man har med andra ord inte samma känsla av vattenmotstånd som på en mindre segelbåt. Istället får man vara tålmodig, arbeta med små rörelser samt hålla ordentlig koll på rodervinkeln och instrumentpanelen. 

Det är en mäktig känsla att styra den 54 meter långa Bermudaketchen. Rodret är hydrauliskt och det krävs 30 varv på ratten för att gira helt från babord till styrbord.

Vinscharna. 

Frågar man får man både testa på att styra och hjälpa till att hantera seglen. Foto: Andrew / Sailing Classics

Väl framme i Portsmouth kunde man ta en tur i land innan besättningen anordnade sundowner på stranden. För dig med lite spring i benen rekommenderas en löptur i solnedgången längst Portsmouths gator, vilka är kantade av höns, hundar och getter som går fritt. 

Väl framme i Portsmouth kunde man ta en tur i land innan besättningen anordnade sundowner på stranden.

Klockan 13.00 ringer den för lunch och 16.00 för kaffe och kaka.

Vulkanön Dominica är en fattig ö vars ekonomi är beroende av jordbruk, vilket förstörs årligen av tropiska stormar. I september 2017 drog orkanen Maria (kategori 5) över ön och förstörde 95% av öns hushåll, jordbruk och infrastruktur. Dominica återhämtar sig än idag efter orkanen och det syns på byggnaderna och gatorna i Portsmouth vilka är simpla och ihåliga. Men det finns något fint och autentiskt i att besöka dessa platser. Invånarna är vänliga och glada för vad de har. Som europé måste man förstå att detta är en del av Karibien också. Varje ö är unik i sig där kultur och ekonomiska förutsättningar skiljer sig. Till skillnad från andra öar i Karibien har Dominica nästan inga stränder. Däremot bär ön namnet “The Nature Island of the Caribbean”, känt för sin frodiga regnskog, sina heta källor, vandringsleder och floder. För den äventyrslystna är Dominica ett paradis att upptäcka.  

För den äventyrslystna är Dominica ett paradis att upptäcka.

Dag 4: Dominica - Terre-de-Haut

Djungelflod och besök i färgglad by

Sailing Classics anordnar flertalet unika utflykter beroende av vart skeppen befinner sig. På Dominica hade vi möjligheten att åka på en sightseeingtur längst sötvattensfloden Indian River vilken rinner precis utanför Portsmouth. Det var den lokala guiden Albert och hans son som tog Chronos gäster i varsina färgglada ekor längst med floden.

Indian River.

Längs Indian River kryllar det av landkrabbor som bor längst strandbanken och i leran. Uppe i träden klättrar guanos mellan kokosnötter och färgglada blommor. En liten bit in längst floden ligger ett märkligt litet trähus med en brygga som ser exakt ut som att en djungelhäxa skulle kunna bo där. Och mycket riktigt så är det djungelhäxan Tia Dalma från Pirates of the Caribbeans hem – House of Calypso! Huset byggdes särskilt för filmen men är baserat på hur traditionella hus, byggda kring sekelskiftet på Dominica såg ut. Att färdas längst med floden känns precis som att man är med i Pirates of the Caribbean, omhuldad av mangroveträskets virvlande rötter och regnskogens trädkronor.

En liten bit in längst floden ligger ett märkligt litet trähus med en brygga som ser exakt ut som att en djungelhäxa skulle kunna bo där. Och mycket riktigt så är det djungelhäxan Tia Dalma från Pirates of the Caribbeans hem – House of Calypso.

Det är faktiskt helt ofarligt att simma i Indian River.

Efter en spännande morgon seglade Chronos vidare till ögruppen Terre-de-Haut strax söder om Guadeloupe. På Terre-de-Haut finns en pittoresk by med pastellfärgade hus längst stranden. Ön är den mest turistvänliga bland Les Saintesskärgården med hotell, bungalows, barer och restauranger. Turismen är informell men det går att hyra mopeder och antingen åka eller vandra upp till Fort Napoleon, väl värt ett besök för dess vyer och historik. 

Terre-de-Haut strax söder om Guadeloupe.

På Terre-de-Haut finns en pittoresk by med pastellfärgade hus längst stranden. 

Fort Napoleon – väl värt ett besök för dess vyer och historik. 

Dag 5: Terre-de-Haut - Deshaies

Snorkling vid Îlets Pigeon  

På vägen till Deshaies ankrade vi vid Îlets Pigeon, två små skär längst Guadeloupes västkust. Här kan man uppleva snorkling och dykning bland korallreven runt den mindre av de två öarna. För den som ger sig ut på ett snorkeläventyr, se till att simma medsols då strömmen är stark. Har man tur kan man också simma med sköldpaddor längst den lilla stranden på huvudön, precis norr om Plage de Malendure. Man kan utan problem spendera en hel dag bland de gula korallerna och många färgglada fiskstimmen.

Vid Îlets Pigeon, två små skär längst Guadeloupes västkust – kan man uppleva snorkling och dykning bland korallreven runt den mindre av de två öarna.

Man kan utan problem spendera en hel dag bland de gula korallerna och många färgglada fiskstimmen.

Efter stoppet seglade vi vidare mot Deshaies, en liten by längst Guadeloupes nordvästra del av den västra ön. 

Deshaies, en liten by längst Guadeloupes nordvästra del av den västra ön. 

Språket ombord Chronos är en blandning av engelska och tyska. I besättningen finns alla möjliga nationaliteter. Alla är passionerade över sina yrken och älskar att vistas på havet. Kapten Kevin berättar att det bästa med hans jobb är att arbeta tillsammans med människor från olika delar av världen samt det gemensamma uppdraget att bjuda på unika seglingsupplevelser. “Segling är som ett snällt virus. Med det kommer frihet, att vara oberoende i sin egna lilla båt,” säger han och ler.  

Kapten Kevin berättar att det bästa med hans jobb är att arbeta tillsammans med människor från olika delar av världen samt det gemensamma uppdraget att bjuda på unika seglingsupplevelser.

Åtminstone en gång under veckan anordnar Sailing Classics en middag på land för gästerna. Vår host Andrew hade sett till att boka bord på en pittoresk restaurang längst stranden vid namn L’amer. Middagen avnjöts till ljudet av skvalpande vågor precis utanför terassen.

Dag 6: Deshaies - Antigua

SUP-äventyr

Ombord Chronos finns det två SUP:ar och två kajaker. Då man ligger för ankare kan man ägna sig åt vattensport, en perfekt aktivitet mellan frukosten och nästa seglats. 

Under den sjätte dagen seglade vi en lång etapp på 45 distans norrut mot Antigua.  

Att segla ombord Chronos är oerhört avslappnande. Ta med en bok, en solhatt och rejält med solkräm. Man äter, sover och solar och såklart hjälpa till att segla om man vill. Klockan ringer när det är mat eller ett meddelande. Klockan 13.00 ringer den för lunch och 16.00 för kaffe och kaka. Det är inte en resa för den som söker en aktiv seglats, men desto mer uppskattat hos den som önskar avkoppling, bästa tänkbara service och vackra vulkaniska vyer bland de Karibiska öarna. Kanske något för en bröllopsresa? Chronos har faktiskt haft många par under årens lopp som har firat sin bröllopsresa ombord. Det skall dock tilläggas att ett visst mått av fysik och rörlighet krävs för att kunna kliva mellan yachten, jollarna och land.  

Att segla ombord Chronos är oerhört avslappnande. Ta med en bok, en solhatt och rejält med solkräm.

När vi ankrade i Falmouth Harbour på Antigua fanns möjligheten återigen för lite SUP-äventyr. En bit ut längst vikens sydvästra sida finns en avskild strand dit man kunde SUP:a från skeppet. Att paddla ut på upptäcksfärd i stillheten bland sköldpaddor, strandkrabbor och bergsgetter i solnedgången är så vackert att man får nypa sig själv i armen. 

Ut på SUP-äventyr i Falmouth Harbour.

Dag 7: Antigua

Dagsegling och Captain’s dinner

Innan vi kastade loss gav kapten Kevin en rundtur i maskinrummet. Chronos har ett maskinrum som håller tre generatorer, vilka alla ser till att hålla skeppet igång vad gäller elektricitet, luftkonditionering, instrument och all nödvändig utrustning ombord. De två större generatorerna håller allt rullande dagtid medan den lilla arbetar nattetid då det är mindre aktivitet. Huvudmotorn ombord Chronos är en Volvo Penta som drar diesel från de 2 000 liter stora dagtankarna medan lagringstankarna håller upp emot 21 000 liter.  

På rundtur i Chronos maskinrum.

I maskinrummet finns också tre watermakers, vardera klarar av att rena 150 liter per timme. Med tre water makers igång samtidigt kan Chronos rena upp till 500 liter vatten i timmen. Det räcker gott för allt dricksvatten, duschar, kök med mera. Chronos behöver med andra ord aldrig bunkra vatten utan är helt självförsörjande.   

First Mate Jonas gav också en rundvandring på bryggan där han förklarade Chronos instrument för navigation och säkerhet. 

First Mate Jonas.

Chronos navigationsplats.

Efter en dagsegling i varm kryss längst med Antiguas klippkantade kust och ett stopp för snorkling vid Cades Reef ankrade vi åter i Falmouth Harbour. Hela besättningen och alla gäster hade klätt upp sig lite extra kvällen till ära för att gemensamt fira veckan som gått med en Captain’s Dinner bestående av plockmat och polenta till förrätt, lammkotelett med risotto och zucchini till huvudrätt samt en äppelkaka till efterrätt. Hela veckans meny var av europeisk stil med huvudrätt och efterrätt till lunch och trerätters till middag. Man rullade i stort set iväg från bordet av mättnad varje måltid.

Captain's Dinner.

På besök hos skeppskocken.

Hela veckans meny var av europeisk stil med huvudrätt och efterrätt till lunch och trerätters till middag. 

Dag 8: Antigua

Nelsons Dockyard 

Efter frukost var det dags att säga adjö och tack för veckan som gått. Besättningen såg till att allas bagage kom tryggt iland och alla gäster likaså. Om man ankrar i Falmouth Harbour är en varm rekommendation att besöka Nelsons Dockyard. Denna historiska hamn är del av UNESCO:s världsarv och har mycket att berätta.

Nelsons Dockyard.

Nelson's Dockyard är ett gammalt örlogsvarv, etablerat kring 1740 och tjänade som huvudbas för den engelska hjälteamiralen Horatio Nelson, som verkade som fartygskapten i Västindien 1784 till 1787. Varvet utgör en del av Nelson's Dockyards nationalpark som också inkluderar Clarence House och Shirley Heights. De gamla verkstäderna, bostadshusen och lagerbyggnaderna har restaurerats och används idag för turism, marina och startpunkt för en del av Antiguas seglingsevenemang såsom Antigua Sailing Week och Antigua Charter Yacht Meeting. Här finns flertalet barer och restauranger samt ett museum med gratis inträde. Strosa runt mellan de historiska byggnaderna, de stora yachterna som ligger ankrade längst kajen och känn in århundraden av sjöfartshistoria. 

Segelmakeri i Nelson's Dockyard.

I Falmouth Harbour finns ett fint sjöfartsmuseum med gratis inträde. Undrar vem som kammade hem vinsten av English Harbour Rum Challenge Trophy?

Falmouth Harbour.

Mellan Fort Berkley och Pigeon Beach löper Middle Ground Trail, en drygt två kilometer lång vandringsled som tar en upp på höjd med fantastisk utsikt över Nelson's Dockyard och Falmouth Harbour. Här kan man också lära sig om Fort Cuyler, Middle Ground och One-Gun Battery, alla historiska platser på ön. Vandringsleden är ganska stenig och brant på sina håll, så välsittande sneakers och mycket vatten rekommenderas. När man kommer ner till Pigeon Beach är det bara slänga sig i vattnet för ett svalkande dopp. 

Mellan Fort Berkley och Pigeon Beach löper Middle Ground Trail, en drygt två kilometer lång vandringsled.

Pigeon Beach.

Veckan avslutades på stranden i skuggan av ett palmträd, blickandes ut mot Chronos som låg ankrad i det glittrande vattnet. “Fair winds” var de sista orden vi bytte med varandra; Kevin, Jonas, Andrew, Rosie, alla gäster och övrig besättning. 

Karibien bjuder på mycket, inte minst sol och blå himmel.

“Fair winds” var de sista orden vi bytte med varandra; Kevin, Jonas, Andrew, Rosie, alla gäster och övrig besättning. 

Fakta Chronos

Längd: 54 meter 
Segel: 1000 kvm
Vikt: 270 ton
Språk ombord: engelska och tyska 
Antal besättningsmedlemmar: 10
Kapacitet: max 26 gäster
Mer information och bokning: www.sailing-classics.com

Text och foto: Madeleine Lithvall 

Top