Team Pro4u

Team Pro4u sticker ut inom svensk storbåtssegling. Teamet har varit verksamt länge och är för närvarande ett av Sveriges mest professionella amatörprojekt. Föregående säsong (2017) går till historien med nästan idel pallplaceringar, varav EM-guldet i Gdańsk, Polen resultatmässigt räknas till den absoluta höjdpunkten. Här möter vi mannen bakom teamet: skeppare, rorsman och projektledare Patrik Forsgren, samt hans vapendragare Peter Thorwid. Peter är taktiker och navigatör ombord.


Utöver Patrik och Peter består Team Pro4u av Joakim Hoppe (Bow/Weather/Routing), Oskar Hellblom (Keyboard), Oskar Sömermaa (Mast), Anders Björk (Trim), Johan Tuvstedt (Trim) och Anders Mårtensson (Trim). Mer om teamet hittar du på 

Namn: Team Pro4u

Båt: Malin, en modifierad First 36.7 ritad av Farr Yacht Design. Den har kappseglats i organiserad form av nuvarande ägaren sedan 2011 och seglar sedan 2014 under namnet ”Team Pro4u”.

Klubb: KSSS

Främsta merit så här långt: EM-gulden i Polen 2017 och Estland 2015.

Målsättning 2018: Prestera bra på VM i Haag.

Framgångskoncept: Gemensam, lärande attityd i teamet och fokus på detaljer.

Patrik Forsgren har jollebakgrund. Efter ungdomsåren seglade han olika klasser halvprofessionellt fram tills sonen föddes, det är nu 18 år sedan. Därefter började han segla F18. Efter en framgångsrik satsning i klassen med fem raka RM/SM-tecken och några topp 20 på VM var det dags att gå vidare.

– Det var svårt att komma så mycket längre med de förutsättningar vi hade, berättar Patrik och fortsätter: Björn Österberg har sagt att havskappsegling är som tiokamp. Man är inte bäst på någonting, men man måste hantera alla discipliner: meteorologi, taktik, regler, ban- och havskappsegling, projektledning, ekonomi och teknik (listan går att göra längre). Att driva ett eget projekt med en större båt för att på så sätt samla alla pusselbitar man samlat på sig under åren i en och samma satsning lockade.

Patrik köpte First 36.7:an Malin 2005. De första åren kappseglade han doublehanded men sedan 2011 kör han med full besättning. Många ryggar för tanken på större team och jag är naturligtvis nyfiken på hur Team Pro4u hanterar tidsekvationen privatliv, jobb och segling.

– Ambitionen är högsta möjliga amatörnivå. Det skall vara möjligt att ha familj och ett jobb vid sidan av. Vi har en utgångsnivå som projektet ungefär skall ligga på och inom de ramarna har vi ett resonemang inför varje år för att hitta ett upplägg som kärntruppen vill köra på.

 

Team Pro4u  har som mål att uppnå “ständiga förbättringar” i stort och smått och varje sak. Alla i projektet uppmuntras att ta initiativ till förbättringar. Man har också jobbat med att dela upp ansvar för att verkligen utnyttja hela lagets kapacitet. Det hänger inte på en person utan det hänger på teamet.

Ordning och reda samt god framförhållning genomsyrar verksamheten och bidrar sannolikt till att man får det att fungera: – Att försöka dra ihop åtta gubbar med kort varsel finns inte på världskartan. Vi har ett årshjul som vilket företag som helst. Från oktober till början av december har vi ”medarbetarsamtal” med alla som har seglat under året och de som eventuellt kan vara intresserade av att segla kommande säsong. Planeringsprocessen drar igång efter nyår och vecka 8 har vi spikat schema för kommande säsong.

Man jobbar också strategiskt med HR-planering.

– Vi har ett excellark med de åtta rollerna ombord. I första kolumnen står namnet på ordinarie seglare, i andra och tredje står det namn på personer som kan hoppa in. Vi måste ha en robusthet i upplägget för att kunna hantera oförutsedda situationer.

Jag frågar om antalet timmar. Patrik skrattar och säger ”att det där får man inte räkna på” men jag insisterar.

– Som projektledare och skeppare lägger jag i snitt två timmar om dagen 365 dagar om året och då räknar jag inte de dagar som vi tränar med båten, har seminarier eller andra aktiviteter. Om man bara är med på kappsegling och träning ligger man någonstans runt 40 dagar per år beroende på hur programmet ser ut.

Drivkraften handlar inte om att få kliva högst upp på pallen, det ser Patrik mer som en bonus. Den verkliga belöningen kommer med förbättringar och när allt flyter. Patrik förklarar:

– Det är väldigt tillfredställande när någonting blir bättre. Det kan vara allt ifrån formuläret vi diskuterar kring vid medarbetarsamtalen eller designen av ett segel, till hur vi jobbar med väderrouting. Det är också väldigt tillfredställande när saker och ting bara rullar på. Ett exempel på det är när vi etablerar ”basecamp”. Oskar ser till att det finns frukost och müsli utan nötter till junior. Johan fixar mätbrevet. Joakim går upp en timma före alla andra för att göra en sammanställning om väderläget, det gör han alltid. Jag går direkt till morgongympan som är sju minuter lång och som avslutas med 15 minuter yoga. Därefter väntar frukost med genomgång av dagens förutsättningar. Det enda jag behöver göra är att komma i tid och komma ihåg att ta med mig seglarkläderna och glasögonen till båten.

Resultatmässigt slog 2017 alla rekord, men för Patrik är det inte en förutsättning för en lyckad säsong.

– Projektet består av så många delar. Vi lär oss meteorologi, hur olika gribfiler är uppbyggda, hur våra segel fungerar, vi slipar på manövrar och så vidare. Genom att förbättra alla delar i projektet skapar vi värde i teamet. Ibland kommer det ut bra resultat och ibland kommer det ut mindre bra resultat. Men visst ger det en liten knuff för alla inblandade när det går bra. Det gör också att folk runt omkring projektet: familjer, arbetsgivare och kollegor förstår vad vi håller på med, avslutar Patrik.

Peter Thorwid kommer från en seglarfamilj. När de tre bröderna växte ur trissjollen började pappa Thorwid bygga optimister. Det blev en flotta på fem jollar. Peter kappseglade för första gången 1969 i Västerås. Åtta år senare, 1976, vann han lag-VM i optimist. Därefter blev det laser och en OS-satsning i Flying Dutchman. Peter själv säger sig segla på talang, men jag är övertygad om att det ligger en hel del hårt arbete bakom hans prestationer. Han säger sig också vara en intuitiv seglare, som trivs bäst när det är riktigt svårt.

– Ju mer vindskiften och konstiga saker som händer på banan, desto tryggare blir jag och desto bättre går det. På ställen som Baggensfjärden och Västerås är jag den som är tryggast när vi sticker ut på morgonen, säger Peter.

Första gången Peter seglade med Patrik var i början på 90-talet. Därefter har han hoppat in som taktiker med jämna mellanrum. Team Pro4u började han segla med för ett par år sedan.

– Skall man segla med Patrik måste man satsa. Det har jag inte riktigt kunnat göra tidigare. Jag har den taktiska, strategiska beslutsuppgiften ombord.

Peter berättar vidare att i år är första gången som laget startar säsongen med samma gäng som man slutade.

– Det var fullt tryck från första träningspasset med plötsliga 360-svängar och andra avancerade övningar. 

Det har vi inte upplevt tidigare. Det är inte lätt att behålla åtta personer som kan engagera sig två år i rad på den här nivån.

Jag frågar Peter vad han tycker är viktiga egenskaper för en taktiker och han nämner ett gott självförtroende och tillit.

– En taktiker som velar och är tveksam eller inte vågar göra fel, den sluter inte besättningen upp kring. En taktiker som vågar vinna, men också göra misstag, det tror jag är viktigt för teamet. Dialogen finns i teamet, informationen jobbar vi fram gemensamt, men någon måste ta det avgörande beslutet. Är det så att vi missar och gör fel är det delvis ett kollektivt beslut, men det är till syvende och sist mitt beslut. Det är bra att ha en taktiker med obrutet självförtroende, och lite ödmjukhet. Det händer ju att man gör fel, då får man bryta ihop och komma igen.

VM i ORCi

VM i ORCi är årets stora höjdpunkt och seglas i Haag i Holland den 12-20 juli. Totalt förväntas cirka 100 båtar slåss om mästerskapstiteln i tre olika klasser med båtar från cirka 9 till 17 meter. Team Pro4u seglar i den största klassen, klass C.

– Vi är 56 båtar i vår klass varav fyra seglar med svensk flagg. Planen är att köra två distansrace och sju banrace, totalt nio race. Jag tror det blir ett rättvist format, säger Peter och fortsätter: Vi har lagt upp säsongen så att vi skall få så mycket havsliknande segling som möjligt, gärna med ström, en parameter som vi i Stockholms skärgård inte ser så ofta. Men med dagens instrument är informationen om vad strömmen gör med båten i varje givet ögonblick väldigt exakt. Däremot vad strömmen kommer att vara om 500 meter är det som måste inhämtas via strömkartor och prognoser. Jag tror dock inte att det är strömmen som kommer att avgöra vem det blir som vinner VM.

När det kommer till de största konkurrenterna nämner Peter några duktiga italienare och ester. Man tror också att det kommer några vassa team från arrangörslandet Holland som kan de lokala förhållandena bra.

– Det finns några båtar som kommer igen år efter år och som jobbar lika målmedvetet som vi. Sedan har vi nybyggena som vi inte vet så mycket om. Det är alltid lite speciellt, man vet ju inte riktigt vad de har för generella egenskaper. Jag tror att årets VM kommer att bli ett riktigt getingbo och ovisst långt in i regattan.

Team Pro4u har varit på prispallen på EM och VM de senaste sex åren men aldrig vunnit något VM.

– Det är klart att det blir roligt den dagen vi gör det, säger Patrik och fortsätter: Men det är mycket som måste klaffa. Vi skall ha förberett oss på ett sådant sätt, att vi skulle kunna vinna om bollen trillar vår väg, avslutar Patrik.

Följ Team Pro4u på bloggen swe88.wordpress.com och

facebooksidan Pro4uSailRacingTeam.

Text Search Magazine

Top