Dan Ljungsvik
Jag träffar Dan i hans studio på Vasagatan i Göteborg. Han är alldeles för solbränd för årstiden.
Som så många gånger förr har han kombinerat fotograferandet med sin passion
för sport men den här gången var det varken segling, vindsurfing eller freestyleskidåkning
som stod på programmet utan vågsurfing i Portugal.
”Bilden är tagen under Louis Vuitton Cup 2007 i Valencia och för mig är den lite surrealistisk.
Den är ovanlig och jag gillar den mer och mer hela tiden. Det oskarpa havet och
reflexionen i vattnet är ett lite oförklarligt fenomen som bara uppstod just då.”
Dan var ung och hängiven när han stapplade upp på företaget Bildreportage i Göteborg och sökte sommarvikariat som pressfotograf. Han anställdes på prov och fick några uppdrag för att bevisa sig värdig. I samma veva hände det omtalade Tuveraset. Dan hade slutat för dagen och skulle precis åka hem när han hörde polisradion på redaktionen. Han tog kameran och åkte till Tuve och var bland de första på platsen. Han gick upp på toppen, ställde kameran på en sten, öppnade slutaren och gick och sprejade med en blixt så att rimfrosten reflekterade ljuset. Med sig hem fick han en väldigt bra översiktsbild på hela området. När brandkår, polis och andra fotografer anlände var Dan redan klar. – Det blev ett jätterabalder, berättar Dan. Det var en sådan extrem nyhet och just den bilden sålde över hela Europa och efter det fick jag fast anställning.
Dan jobbade på bildbyrån och snackade en hel del skidåkning, vindsurfing och segling med sina kollegor. Efter fyra år kom chefen in och tyckte att han skulle säga upp sig. – Han såg säkert att jag inte var pressfotograf i själ och hjärta, att jag hade andra ambitioner och ville arbeta mer konstnärligt. Han föreslog att jag skulle dra till Hawaii och plåta surfing vilket jag också gjorde.
Under nästan ett helt decennium reste Dan till olika platser i världen och frilansade för diverse magasin och tidningar. – Under den här perioden var efterfrågan på t ex surfbilder stor och det gagnade naturligtvis mig. Hela utvecklingen fram till funboards var otrolig och tidningar beställde material hela tiden. Plötsligt tvärdog det men i samma veva blev det hippt med yachting. Segling är av naturen inte publikvänlig och man måste hitta andra sätt att förmedla sporten på vilket jag har ägnat mig mycket åt. Idag finns det alltid en fotograf knuten till ett team eller en regatta.
Dan har även plåtat i studio och han tycker att det ena hjälper det andra. – Det är kul att jobba i båda världarna. Står du i en studio har du full kontroll och när du är ute på havet måste du fånga ögonblicket när det dyker upp. Har man satt mycket ljus i en studio förstår man hur det fungerar samtidigt som arbetet utanför studion lärt mig att skapa liv åt en bild.
Dans mål är att ta få men bra bilder. – Idag är tekniken inte så svår, kameran sköter mycket av arbetet men det underlättar om man förstår hur den jobbar. När jag började var både fokusering och exponering manuell. Man tränar upp sitt öga, sitt bildseende med åren och nu sitter det i ryggmärgen. Det är också viktigt att känna sin sport så att man kan förutse tuffa dueller eller en broach. Jag har fångat mastbrott i serie för att jag har kunnat läsa av situationen och vara beredd med kameran i rätt ögonblick.
”Anton Dahlberg någon gång i augusti. Vi hade bara två timmar på oss men med lite tur fick vi både vind och sol. Jag älskar den här typen av bilder. Jag är inte så intresserad av båten utan vill snarare se människorna som upplever seglingen och den här bilden är skön för man kommer så nära.”
Dan vill inte ha fotograferandet som brödföda och jobbar därför som AD i egna företaget. – Jag har förenat foto med reklamuppdrag där jag är självförsörjande från bild till färdig produkt och företrädesvis jobbar jag med företag i den marina sfären. Jag har varit konsekvent och hållit mig till det som jag tycker är roligt att göra. Det har inte alltid varit lätt men just nu ligger jag på en nivå som gör att jag får roliga uppdrag hela tiden. Jag gillar speciellt att jobba med större produktioner på intressanta platser med många personer involverade och en rejäl budget. Det är utmanande och inspirerande.
När jag frågar om framtiden nämner Dan ett påbörjat filmprojekt, en dokumentär med personer som alla har anknytning till sporter som segling, vågsurfing, kajakpaddling och skidåkning. – Jag gör en film tillsammans med Carro Ekman och Johanna Mattsson. Jag och Carro insåg en gång när vi var i Verbier att vi båda hade en längtan till Lofoten och vi skulle egentligen bara resa dit när hon kom med idén. Vi var där i maj i fjol och gjorde en pilotfilm och nu jobbar vi med att ta fram en färdig produktion, avslutar Dan.
”Vi hade en väldigt lyckosam dag utanför Vinga. Seglarna är duktiga men inte elittränade och de börjar bli lite trötta men just här är balansen i båten hyfsad. Jag gillar kontrasterna, den gröna spinnakern, det svarta nedtonade havet och kompositionen med diagonalen i bilden.”
“Les Voiles de Saint-Tropez. Tävlingen är till för seglare som tycker att det yttersta man kan äga är en känd gammal välbevarad skönhet. Du är ensam om båten, det finns bara ett exemplar, du förvaltar den en tid och låter sedan någon annan ta över. Det finns något tidlöst över den här bilden. Man tröttnar inte på gamla båtar.”
“En 12:a i Marstrandsfjorden under Höstsol. Stäven dyker, jag är ganska nära med ett 400 objektiv och skummet blev så skönt i den här bilden. Ibland har man tur. Det gäller förstås att man ger turen rätt förutsättningar.”
Jag har alltid varit fascinerad av vågsurfing. Den yppersta sporten på något vis, frihetsgrejen, konsten att bemästra en våg, det är en skönhetsupplevelse att utöva och se på surfing som tilltalar mig som fotograf. Bilden är knappt två veckor gammal och tagen i Ericeira.
Gå in på http://www.ljungsvik.com för fler bilder av Dan.
Text SEARCHMAGAZINE
Bild Dan Ljungsvik