Elan GT6
Gran Turismo (Grand Tourer på engelska), eller kort och gott GT, är en italiensk term med rötterna i bilvärlden. En GT utmärks av att den är sportig och elegant, men samtidigt funktionell. Den är oftast avsedd att snabbt och bekvämt transportera en mindre skara personer (två) med lätt bagage till läckra destinationer. Jag föreställer mig att båtvärldens GT skall erbjuda exakt samma sak. Det är uppfriskande att Elan Yachts väljer att bygga en så nischad båt, dessutom i nära samarbete med en designbyrå från bilbranschen, och det är med nyfikenhet jag åker ner till Portorož i Slovenien för att se om det finns någon substans bakom den där berömda loggan.
Grand Tourer per definition
Vad jag gillar med den här båten är att den har en tydlig identitet, den är en Grand Tourer, en GT. Punkt. Den har god prestanda, men är varken byggd för att vinna race eller slå rekord. Elan GT6 har en enda uppgift; det är att snabbt och smidigt med hög komfort och oklanderlig stil ta dig till dina favoritdestinationer.
Design
Först tog man skrovet från en prestanda-elan, designad av Rob Humphreys, gjorde det något större och lade in lite extra volym för komfortens skull. Sedan ringde man Studio F.A. Porsche och bad dem om hjälp med resten. Det är lätt att misstänka att syftet bakom ett sådant samarbete mest handlar om att skapa rätt ”look”, men i det här fallet påstår jag motsatsen. Det har säkerligen inte varit en lätt resa, i alla fall inte för Elan. Porsche är som vi vet inte specialister på segelbåtar. Jag kan tänka mig att de presenterade en hel del galna idéer, mer eller mindre omöjliga att genomföra i praktiken. Men här har varvet uppenbarligen ansträngt sig. Jag har till exempel aldrig sett snyggare kolfiberrattar på en båt. Designen är extremt enkel, det är i princip bara en enda liten kurvatur som skiljer den från en vanlig standardratt, men den gör hela skillnaden.
Skrov och däck är tillverkat i glasfiber och vinylester med divinycell som distansmaterial. Båten är utrustad med aluminiummast med svepta spridare och vanten fästa i relingen, peke, dubbelroder, två rattar, T-formad bulbköl och en chine baktill för ökad prestanda.
Porsche har verkligen dragit sitt strå till stacken, alla detaljer de rört vid utmärker sig. På plats känns lösningarna enkla och självklara. Jag hade kanske valt en storlek fetare mantåg, och försökt smälta ner sprayhodden ytterligare, men ärligt talat vet jag inte och det skulle göra varken till eller ifrån. Båten ser fantastisk ut.
Exteriör
Däcket ser fantastiskt ut, ytorna är rena och linjerna eleganta. Fönster och luckor är flushmonterade. Samtliga fall löper under däck och resterande längder stoppas snyggt undan i diskreta uppsamlingsfack. På fördäck, bakom ankarboxen, finns ett förvaringsfack dedikerat till segel. De flesta moderna båtar i den här storleksklassen har det idag, vilket jag uppskattar. Peket är snyggt integrerat. Den breda sittbrunnen ligger väl skyddad bakom en upp- och nedtagbar sprayhood som vid behov kan kompletteras med bimini. Här finns ett gigantiskt bord med mugghållare och grabbtag som i nedfällt läge erbjuder direkt passage till ruffnedgången. Rattarna har jag redan nämnt. Akter om dem finns ett litet utekök, med grill på babord sida och kyl mitt emot. Sittbrunnsduschen ger tillgång på vatten, men en diskho hade inte skadat. Det är dock ofta begränsningar av rum och yta som styr, och med det i åtanke tycker jag man har prioriterat rätt. Badplattformen är elektrisk och innanför den kan exempelvis en uppblåsbar dinge förvaras.
Interiör
Om mötet med utsidan var kärlek vid första ögonkasten, kände jag mig initialt mer tveksam till interiören. Nu när jag tagit den till mig framstår, kanske inte allt men mycket, annat utdaterat. Det första jag noterar är det väldigt vita taket. Vad Porsche har försökt göra här är att skapa synergier mellan tak, fönster och ljus för att skapa en känsla av rymd vilket de lyckats med. När man går ner i salongen möts man av två soffor längs med vardera sida och ett fällbart bord till babord. På styrbord sida har man installerat en navigeringsstation som snabbt trollas fram med ett enkelt handgrepp ur soffan. Genialt. En annan detalj som jag gillar är den specialdesignade elektronikpanelen. Normalt lägger jag inte mycket vikt vid TV ombord men gör här ett undantag. Anledningen är inte att den är nedsänkbar, utan att den går att vrida vilket gör den extremt användbar. Vill man löpa hela linan ut skulle man kunna montera ett dekorativt lock till baksidan. Det kompakta, men välutrustade pentryt har man placerat centralt i båten, ovanför kölen, där rörelserna är minimala.
Ägarhytten längst fram i båten är rymlig med gott om förvaringsplatser och läcker ljussättning. Den har ett eget badrum med snygg duschdörr i plexiglas och elektrisk toalett. Gillar man som jag att sitta i sängen med datorn i knät får man dock hitta något annat att luta huvudet emot än hyllan ovanför sängen. Akter ut finns ytterligare två dubbelhytter med gott om plats. Styrbordshytten kan, om man så önskar, bytas mot ett hobbyrum med extra förvaring och kanske en tvättmaskin beroende på vad man har för behov.
Under segel
Vi spenderar tre dagar på båten och seglar två av dessa. Första dagen bjuder på lätt vind som mycket väl kan vara besvärliga för en båt med relativt stor våt yta och dubbelroder, men inte. Med seglen platta som pannkakor gör vi 5-6 knop båtfart i 8-10 knop vind. Det är inte dåligt, men kan bli bättre. Genom att dra focken närmare centerlinjen ökade vi farten med en halv knop, men hur många ägare skulle bry sig om det? Sannolikt inte en enda. Här bör nämnas att vi seglade med prestandasegel skall nämnas, vilket kan tyckas överflödigt på en båt som denna. På undanvinden gör vi ansträngningslöst 7-7,5 knop båtfart med gennaker. Det skall dock nämnas att båten har prestandasegel vilket känns överflödigt på en båt som denna, vilket säkert gjorde sitt till.
Andra dagen möts vi av byar på uppemot 30 knop och två meter vågor. Vi seglar med revad stor och gör 6-7 knop med en vinkel som inte är helt optimal på grund
av vågorna. På undanvinden gör vi stabila 9+ knop båtfart utan gennaker och dryga 12 med hjälp av vågorna. Inne i båten är komforten hög med tanke på vad som pågår utanför. Det hörs inte heller några suspekta ljud.
Över lag bjuder Elan GT6 på en mycket trevlig upplevelse. En rullbom skulle antagligen förstärka GT-loggan ytterligare, speciellt vid tillfällen som revning. Man skulle också kunna tänka sig självslående fock, dock till priset av en ledskena som sällan ser bra ut på däck. Det finns förbättringspotential här och där men generellt sett få, om ens några, saker att klaga på.
Slutsats
Vad förväntar man sig av en båt som denna utöver att den skall vara snygg? Fart? Fullt tillräcklig. Komfort? Utan tvekan. Vem köper den? Hur nischad den än är tycker jag alla som går i båtköpartankar i det här segmentet i alla fall borde överväga Elan GT6 som ett alternativ. Med det menar jag inte att man skall slå till, men testa. Det är mycket möjligt att du kommer att överraska dig själv.
Vill du se fler bilder? Klicka på första och bläddra med pilarna till höger och vänster.
Test Danny Inkyov
Text Anna-Lena Elled