YRVIND SEGLAR IGEN

I hallen till den lilla ettan i Västervik snörar Sven på sig de slitna löparskorna. Det är söndag så Sven har ledigt från båtbyggandet och ägnar sig istället åt löpning och gymnastik. Löprundan tar lite längre tid för varje år, men Sven känner sig frisk och stark. Mycket starkare än andra 79-åringar han ser omkring sig. Kalla februarivindar blåser runt hans bara ben. Bra, tänker Sven, nu härdar jag mig inför Södra oceanen. Medan han springer ser han framför sig hur han anlöper Dunedin på Nya Zeelands sydö efter ungefär 400 dagar till sjöss. Han kommer troligen att vara lite klen i benen. Det blir till att börja med att springa igen så att han blir stark inför nästa båtbygge. Den båten skall heta Exlex Verified. Han har redan börjat rita på den.

Gillar du Sven Yrvind? Bildfrossa genom att klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna på höger och vänster sida.

Vi har varit på besök i Sven Yrvinds verkstad. Vår meste ensamseglare är så gott som klar med den senaste båten Exlex. Han planerar att lämna Europa den första juni.

 

Hur kom du fram till Nya Zeeland som resans mål?

 – Jag vill segla långt. Vad är riktigt långt, tänkte jag. Jag tog fram jordgloben och såg att Nya Zeelands sydö ligger precis på andra sidan jorden. Antipoden, så långt bort man kan komma. Där hittade jag Dunedin. En vackert belägen, lagom stor och trevlig universitetsstad. Den ligger omgiven av skyddande fjordar och har en egen chokladfabrik. Det är lite synd på chokladfabriken att jag inte äter socker längre, men det blir ett utmärkt mål för min resa.

Sven Yrvind 

För resan till Nya Zeeland har Sven Yrvind med sig 400 dagars proviant i form av müsli, rågbröd och sardiner. Med hjälp av sina blå vatteninsamlare hoppas han kunna fylla på med regnvatten under resans gång.

Hur ser ruttplaneringen ut?

 – Om jag lämnar Europa i juni och dessutom seglar lagom fort kommer jag att få vackert sommarväder och långa ljusa dagar på både norra och södra halvklotet. Jag startar från Dingle på Irland i början på juni. Detta är Europas västligaste hamn och härifrån kommer jag snabbt ut på öppet och otrafikerat hav. Jag vill segla väster om Madeira, Kanarieöarna och Kap Verde. Nästa utmaning blir att ta sig förbi stiltjebältena norr om ekvatorn och in i sydostpassaden. Men det är ju tredje gången jag passerar här så det borde gå bra. Jag räknar med att runda Afrika i november och då är halva sträckan avklarad. Längre söderut blir det kallare och blåsigare och där kan det finnas isberg. Det var länge sedan jag var så här längt söderut sist, jag längtar tillbaka.

En vanlig dag ombord, hur kommer den att se ut?

 – Det kanske låter lite motsägelsefullt, men livet ensam till havs är en tillvaro full av rutiner. Men samtidigt är den ena dagen aldrig den andra lik med ett liv som levs i samklang med solen, vädret och naturen. Första veckan till sjöss brukar vara besvärlig för mig. Det är knöligt, obekvämt och ovant. Det är mycket som skall fixas och justeras. Men det blir sakta bättre och efter en månad känns det riktigt bra. Dag läggs till dag och man kommer in i en skön rytm och tankarna klarnar.

Yrvind fortsätter:

- När jag stiger upp med solen har jag oftast sovit gott i åtta timmar. Jag äter en frukost bestående av hemmagjord müsli med nötter och bär, en skiva rågbröd och en burk sardiner. Eventuellt har jag med mig lite ost också. Till lunch äter jag samma måltid som till frukost fast utan sardinerna. Kosten är näringsmässigt ganska komplett men jag kommer också att äta multivitaminer. Efter lunch äter jag inget mer under de nästkommande 16 timmarna. Jag har testat den här dieten. Upplägget fungerar mycket bra. Jag känner mig pigg, har tillräckligt med energi och magen mår bra. Naturligtvis hade jag gärna ätit mer färsk mat, men det har jag inte plats till den här gången. Jag har fått kommentarer om att jag måste variera kosten. Jag undrar varför. Kor äter bara gräs. Vargar äter bara kött. Det är det ostimulerande moderna samhället som gör att vi letar efter stimulans lite här och var, bland annat i omständlig och varierad mat. Ute till sjöss är livet stimulerande så jag klarar mig gott på min enkla kost. Jag har även rationaliserat bort kök, det spar plats och minskar risken för brand.

 

Hur gör du med vatten?

 – På tidigare resor har jag klarat mig på 0,75 liter vatten per dag. Men då har jag ätit en hel del frukt och annan vätskerik kost. Den här gången räknar jag därför med att jag kommer att behöva cirka 1,2 liter. Skulle det bli torrt i tankarna kan jag säkerligen gå ner under halvlitern i väntan på regn. Jag har 56 liter vatten ombord och jag har konstruerat två regnvattensamlare av galon som är kopplade till ett system så att vattnet rinner rakt ner i dunkarna.

 

Hur fördriver du ledig tid? – Jag fördriver inte tid. Jag tycker om att ta vara på tid och att vara konstruktiv. Ute till sjöss har jag aldrig tråkigt. Det finns mycket att stå i. Båten skall vara rätt trimmad och på väg åt rätt håll. När det är lugnt njuter jag av stunder av underbar klartänkthet. På tidigare resor har jag haft med mig många böcker, främst i ämnen som filosofi, vetenskap, samhälle och båtkonstruktion. Den här gången har jag platsbrist så jag tänker istället ladda Wikipedia på sex olika språk. Jag skall även ha med mig Wiktionary, en ordbok. Jag har sedan 1990 haft för vana att slå upp ord jag inte helt förstår. Det har varit fantastiskt spännande och har berikat mitt språk. Men det stora nöjet, och det jag kommer att lägga mest tid på, är att rita klart min nästa båt Exlex Verified och skriva på någon ny bok.

 

Har du seglat så här långt tidigare?

 – Med aluminium-Bris seglade jag tre månader som längst, det här blir den längsta sträckan jag seglat och den längsta tiden ensam. Det längsta jag seglat ensam tidigare är 45 dagar, men det har jag gjort flera gånger. Under mina resor har jag varit runt cirka 1000 dygn till havs, lite mindre än hälften av dem har jag varit ensam. Jag tror inte det blir några problem.

 

Det här bygget tog lite längre tid än vanligt, vad hände?

 – 2012 påbörjade jag en båt, Yrvind Ten. Tanken var att försöka vara den förste som seglade runt jorden non-stop i en båt kortare än 10 fot/3,3 meter. Till en början var det spännande, men allteftersom kände jag att det inte var i överenstämmelse med min moraliska övertygelse eller min filosofi kring små, sjövärdiga båtar. Jag hade drabbats av pengahunger och fåfänga. Jag tänkte att om jag satsar på rekord kommer sponsorer och media att vara intresserade. Men har man inte rätt motivation blir inget bra. Turligt nog kom jag till insikt om att det inte kunde komma något gott ur detta. Våren 2015 blev jag tvungen att sätta sågen i den nästan färdiga båten och börja om från början.

Berätta om den nya båten.

 – Den har en design mycket mer i linje med mina idéer om sunda båtar. Den är långsmal, låg, grundgående, stabil och sjövärdig. Den kommer att vara enkel att segla. Den blir lite mindre än vad jag egentligen hade önskat; 5,76 meter lång och 1,04 meter bred. Att den blev lite mindre kom sig av att jag var sugen på att snabbt komma ut efter all tid jag lagt på Yrvind Ten. Jag hade redan börjat bygga på en dagseglare så jag tog helt enkelt det skrovet och förlängde det något. Nästa båt Exlex Verified kommer bli 5,8 x 1,44 meter och ha flyttbar vattenbarlast. Det är en bra storlek och den blir lagom lång för att få in i en 20 fots container. Även om det tog mycket på krafterna var Yrvind Ten-bygget inte helt och hållet ett misslyckande. Det var nyttigt för mig att utmanas och vara kreativ. Jag har med mig ganska mycket från den båten, bland annat är koncepten för styrning och rigg hämtade därifrån.

Yrvind fortsätter:

- Båten har två roder som man individuellt kan justera rodervinkeln på. Till exempel kan jag trimma ut akterkanterna på båda rodren. Båten bromsas upp något och blir kursstabil på läns. I fören finns två master med loggertsegel, placerade sida vid sida. Jag har aldrig sett någon annan båt med segel bredvid varandra på detta sätt. I aktern har jag ytterligare en mast som blir viktig då jag måste ta höjd. Målet är att kunna trimma så att båten blir självstyrande och balanserad på alla bogar.

 

Vad är det som driver dig?

 – Jag älskar att konstruera och lösa problem nästan lika mycket som jag älskar att segla. Men att välja mellan de två är omöjligt. Att bara bygga och inte segla hade varit lite som att laga mat och sedan inte äta den. Kombinationen av att utveckla och sedan testa är drivkraften i mitt liv. Sedan är jag envis och vetgirig också, det hjälper nog.

Sven Yrvind

 Kommer du att komma fram?

 – Jag tror att mina chanser att komma fram är mycket goda. Men visst finns det risker. Det gör det ju alltid när man är ute och seglar. De flesta riskerna är dock hanterbara. Min fysik är god och båten är välbyggd. De främsta riskerna tror jag är piratanfall, hajar och isberg. Förr oroade jag mig inte för pirater, men tydligen har pirater på senare tid gett sig på nöjesseglare i jakt på gisslan. Håller jag ut från Afrikas kust kommer det säkert att gå bra. Eftersom jag vill tvätta mig, och hålla botten ren från beväxning, kommer jag att bada med jämna mellanrum. Jag knyter alltid en säkerhetslina om livet, men skulle det komma en haj får jag försöka vara snabb upp i båten igen. Den tredje risken jag tar på allvar är att krocka med isberg. Inte för att jag seglar så fort, men med en liten båt kan en kollision med ett stort isberg på lovartsidan bli lika dramatisk som en grundstötning med fast land. Jag får aktivt hålla avstånd från stora isberg om jag upptäcker dem i tid. Men skall jag vara ärlig är jag mer orolig för er här hemma på landbacken än för mig själv ute till havs. Jag är nyfiken, men orolig över hur läget i världen kommer att utvecklas under mina 400 dagar där ute. Ibland undrar jag om det kommer finnas en värld att komma tillbaka till.

 

Vad kan du berätta om nästa projekt?

 – Med den här båten vill jag verifiera den nya designen och de nya systemen. När jag kommer iland ska jag sätta igång med att bygga den nya båten och sedan ge mig ut på nästa tur. Jag tror att det mesta kommer att fungera bra, men jag har redan kommit på  förbättringar. Till exempel har jag kommit på hur jag kan bygga bra fällbara centerbord i stället för sticksvärd. Framförallt vill jag bygga en något större båt. Det är trevligt med sällskap på båten ibland, just nu går det inte. Kanske kommer jag att få nya vänner på Nya Zeeland och bygger den nya båten där, annars kommer jag hem. Kul att bygga den nya båten blir det i alla fall.

Text Fredrik Aurell

Top