X4³ 2.0 – mer än bara ett facelift

Det finns de som menar att X-Yachts är överskattade och att prislappen är en tillräckligt stor anledning att inte äga en. Men är det ens meningsfullt att ha en sådan diskussion? Det finns inget direkt samband mellan passion och pris.

X-Yachts talar till seglaren som vill komma ut på vattnet med en snabb och pålitlig båt som alltid sätter ett leende på läpparna. Jag älskade föregångaren (100 sålda X4³ under 4 år), samtidigt gjorde den mig en aning förbryllad. X:et lyste klart, men med en mer lyxig glans än jag var van vid. Gillade jag rullbommen? Nej. Idag skulle jag inte köpa båten utan – och så håller det på. En åsikt som jag dock står fast vid är den om sittbrunnsbordet.

X4³ bjuder på mer än bara ett ansiktslyft. Foto: Search Magazine

Några av nyheterna

Nya X4³ har fått en lång rad uppdateringar. Designen av skrov och däck är ny. Akterspegeln har breddats med 520 mm, rattarna sitter 200 mm längre ifrån varandra och slagen högre upp på skrovet för att reducera den våta ytan. Bogsprötet har förstärkts och är mer integrerat än tidigare – riktigt snyggt. Det ger också möjligheten att flytta fram förstaget med 70 mm vilket bäddar för större yta för samtliga segel; stor, fock och gennaker (3, 2,5 och 5,5 %). Jag ser fler lösningar som faller mig i smaken, som infälld skena för den självslående focken, smäckrare sprayhood samt förvaringsutrymmet i sittbrunnen på styrbord sida som har blivit både större och lättare att komma åt. Vidare har sittbrunnsgolvet höjts med 60 mm. Man har också tagit bort babords sittbrunnsbox till förmån för akterkabinen som i och med det förvandlats till ett mer komplett rum. Däckutrustningen är generellt mer påkostad, inte minst för att klara de högre lasterna som kommer med den 500 mm längre masten. Redan här börjar man ana att nylanseringen av X4³ bjuder på mer än bara ett ansiktslyft.

Designen av skrov och däck är ny. Foto: Search Magazine

Akterspegeln är bredare och slagen sitter högre upp på skrovet. Foto: Search Magazine

Konstruktion

Skrovet är en sandwishkonstruktion som vakuuminjiceras med epoxiharts för att därefter bakas i ugn. En kul detalj är att de blå linjerna inte är en efterkonstruktion, utan en del av skrovet. Stålramen, som är fundamental, inte bara för båtens prestanda, utan också för dess tillförlitlighet är laminerad till skrovet och tar upp de dynamiska lasterna från köl och mast. Under vinscharna har man förstärkt däcket med bultade aluminiumplattor.

Interiör

X-Yachts kvalitetsstämpel genomsyrar interiören under däck. Stilen är modern och tidlös med skandinaviska rena linjer. Båten vi provseglar har två hytter; en fram och en bak. På babord sida möts vi av ett stort L-format pentry med diskbänk (dubbla hoar), två kylskåp (varav det ena toppmatas) samt lådor och skåp som ser ut att erbjuda plats för det mesta man behöver för en bekväm tillvaro till sjöss. På andra sidan (styrbord) ligger navigeringsstationen med nödvändigt ditt och datt. Salongen är rymlig och ljus med ståhöjd såklart. Stora skrov- och däcksfönster släpper in mängder med härligt ljus. Runt salongsbordet sitter man bekvämt sex personer. Ägarhytt längst fram i fören gör ingen besviken med säng i mitten och stora garderober. Som nämnts tidigare har akterhytten växt jämfört med tidigare generation.

Det L-formade pentryt erbjuder plats för det mesta man behöver för en bekväm tillvaro till sjöss. Foto: Search Magazine

Salongen är rymlig och ljus. Foto: Search Magazine

Ägarhytten med säng mitt i rummet och stora garderober. Foto: Search Magazine

Däck och sittbrunn

Sittbrunnen är stor och stilren, med undangömda fall och skot. Det enda jag inte riktigt förstår mig på är sittbrunnsbordet, men det är en högst personlig åsikt och lätt löst – det går att ta bort. Jag konstaterar nöjt att segelboxen, akter om ankarboxen, är kvar. Lika mycket som jag älskar segling kan just hanteringen av segel skapa en hel del onödigt och tungt arbete. Det finns fyra olika konfigurationer för rattpiedestalerna för att säkerställa att varje skeppare har sitt val av instrument nära till hands. I tillvalslistan finns också en badplattform med stor avtagbar badstege som lätt manövreras med en enkel repmekanism.

Mast och roder

Riggen är designad för lätt hantering med svepta spridare och häckstag. Rodret har fått en större re-make för optimal balans och grepp.

Under gång

Dagen bjuder på 22 friska knop i vindbyarna och platt vatten. Vi är två personer ombord, undertecknad och X-Yachts marknadsutvecklare Torben Kornum. Det är ingen tvekan om att båten är snabb, lätt och styv. Något annat hade varit en besvikelse. Det som fångar min uppmärksamhet på första kryssen är det nya rodret som känns lätt på handen med drag åt lovart – skönt med en gnutta återkoppling när man styr. Det breda skrovet gör båten mycket styv och rodret ger bra grepp. Vi gör dryga 7,2 knop i 40-45 graders vindvinkel (TWA). I byarna närmar vi oss 37-40 grader (TWA) och håller farten längre perioder. Tänk på att anpassa segelytan till förhållandena. När vinden tilltar bör man reva för att avlasta rodret och med storen på rulle finns inga ursäkter. Med koll på vinkeln mellan mast och bom går det lätt som en plätt. För motor gör vi 6,7 knop 2000 rpm med tvåbladig, fällbar propeller.

X4³ är snabb, lätt och styv. Foto: Search Magazine

X4³ är stabil, det breda skrovet vill liksom inte ner och rodret ger bra grepp. Foto: Search Magazine

Sammanfattningsvis

X4³ är en seriöst cool båt; lika mycket en racer när man jagar runt märkena på kappseglingsbanan, som drömhemmet under semestern. X4³ påminner om sin föregångare, men är väldigt annorlunda. Man har behållit det som var bra, samt lagt till några godbitar. För att knyta an till mina inledande ord; produktionskostnaden är underordnad kvalitet vilket förklarar en hel del. Resultatet blir en dyrare båt, men med största sannolikhet också en bättre. En sak skall man ha i åtanke, historien har visat att X-Yachts är ett av ganska få moderna varv som bygger framtida klassiker; båtarna åldras i största allmänhet med värdighet, vilket statusen på andrahandsmarknaden är ett bevis på. För närvarande råder det dock kö, men X-Yachts Sweden har varit förutseende och har ett exemplar (tre hytter samt toaletter) till salu för baspriset 372500 Euro (exkl. moms) för leverans redan i vår. Bara du kan avgöra om det är värt pengarna för dig.

Text: Danny Inkyov
Fri översättning: Anna-Lena Elled
Foto: Search Magazine

Specifikationer

Konstruktör: X-Yachts Design Team
Längd: 13,24 m
Skrovlängd: 12,67 m
Vattenlinje: 11,33 m
Bredd (max): 3,99 m
Djupgående: 1,85/2,2/2,5 m
Höjd (exklusive Windex): 20,26 m
Ballast: 3700 kg
Deplacement: 9400 kg
Motor (diesel): 33 kW/45 hp
Bränsle: 200 l
Vatten: 340 l

Top