Maxus 22
Maxus 22 lanserades förra året och är en trailerbar segelbåt med sänkköl. Den är liten och kompakt men fullt utrustad och inredd för bekväm nöjessegling, både inom- och utomskärs. Med lite vilja och smart stuvande kan fyra personer bo bekvämt ombord. Båten är lätthanterlig och överraskande kul att segla.
I FOKUS MAXUS 22
Vill du se mer bilder av båten? Klicka på översta bilden för att öppna biblioteket!
Liten båt med stor potential för äventyr
Maxusbåtarna byggs på Northman i nordöstra Polen. Northman är ett familjeägt varv som specialiserat sig på mindre båtar. Varvet startade 1999 och har växt snabbt, enligt egen utsago har man 100 anställda och producerar cirka 100 segelbåtar per år. Förutom Maxus tillverkar man Nexus motorbåtar, husbåtar och olika specialbyggen. Segelbåtarna byggs i storlekarna 21, 22, 24, 28 och 33 fot. Dessa modeller kan dessutom beställas med olika typer av köl, mastlängder och val av interiör. Designkonceptet för hela serien är lättanvända, trailerbara nöjesseglare som trots att de är små är fullt utrustade för krävande segling och god komfort. 22an som vi provseglade är en vidareutveckling av den populära 24an som kom 2011.
Konstruktion och utrustning
Grundkonstruktionen är klassisk. Båten är byggd i handlagd glasfiber med hantverk av god kvalité. Båten är dessutom väldesignad och har många innovativa lösningar som till exempel sänkkölen och den enkelt fällbara riggen som gör att en person kan sjösätta båten på en slip och själv sätta upp masten. Båten har ett utanpåliggande roder, utombordare och en enspridarrigg som står på rufftaket. Riggen har många trimmöjligheter och var kul att jobba med utan att för den sakens skull kännas överdrivet krånglig. På däck satt det bra utrustning från Harken, Barton och Spinlock. Båten kommer som standard med en fällköl, ett stort ”centerbord”, som sitter fast i framkant och som fälls in i en centerbodstrumma.
Men båten kan också beställas med fast köl eller med sänkköl (den varianten vi testseglade). Sänkkölen har en smalare, tyngre och djupare kölfena som kräver mindre barlast för att uppnå samma stabilitet. Den höjs och sänks lodrätt med hjälp av rep och block som sitter i rufftaket, en snygg lösning som integrerats i salongsbordet. Vår båt hade dessutom utrustats med en liten batteridriven vinsch för att lyfta och sänka kölen.
Exteriört
Vi tycker att man efter omständigheterna lyckats mycket väl med båtens utseende. Båten ser snabb och lite sportig ut och det får man anse vara en bedrift med tanke på att den egentligen är hopplöst kort-hög-tjock i sina proportioner (skrovet är bara lite över 6 meter långt och 2,5 meter brett). Men tack vare rena däckslinjer, ett snyggt språng i överbyggnaden och det spetsiga fönstret har man fått till ett spänstigt uttryck. Akterspegeln är modernt ”avkapad” och stäven är åt det raka hållet. Båten går även att beställa med ett litet peke/landstigningssteg vilket ger båten ytterligare lite längd och en snabbare look.
Interiört
Båten vi provseglade har beställts med ett minimum av inredning då planen är att den skall kappseglas. Utrymmet under däck känns rymligt och praktiskt, man skulle kunna sova fyra personer ganska bekvämt, ståhöjd för långa personer är dock en bristvara.
Stefan Brunzell som företräder generalagenten Dynamic Yachts berättar för oss att en positiv sak med att beställa båt från Northman och Maxus är att varvet verkligen anstränger sig för att anpassa produktion och tillbehörslista så att köparen själv har inflytande både över båtens utrustning och interiör. En kul process som gör att man kan få båten precis som man vill ha den och det ger köparen möjligheten att vara med och påverka priset. Förutom estetiska val som till exempel färg på gelcoat och dynornas klädsel kan köparen även påverka större beslut som költyp, huruvida du vill ha ett toalettrum eller om du vill kosta på dig en lucka i taket i förpiken. Med dessa optimeringsmöjligheter borde båten kunna passa en uppsjö av köpare, allt ifrån ett äventyrslystet kompisgäng, den lilla familjen eller det äldre paret som vill ha det bekvämt men lätthanterligt.
Seglingsupplevelsen
Båten var enkel att hantera inne i hamn under motor, men det var när vi väl hissat segel som det blev riktigt roligt. Båten är förvånansvärt snabb och kul att segla. Den gör fin fart utan att man anstränger sig men glädjande nog händer det ännu mer om man börjar trimma lite. Från att testpatrullen bara diskuterat trailerbarhet, mastfällningslösningar, ståhöjd och sovutrymmen upptäcker vi plötsligt att sådant lagts åt sidan och i stället njuter vi till fullo av seglingen. Vi börjar till och med prata om att det hade varit kul att kappsegla vilket får anses vara ett riktigt gott betyg. Båten kändes snabb för sin storlek, vi länsade i över åtta knop och på kryssen höll vi stadigt över 5 trots att det var byigt och lite svårseglat. Men så hade också båten vi testseglade utrustats för kappsegling med fina laminatsegel, fock-cunnigham, trimbart förstag, spinnaker och annat godis för den kappseglingssugne.
Vi seglade båten inomskärs i varierande förhållanden upp till 10 m/s. När det blåste som mest borde vi nog ha revat för då fick man vara aktiv med stortrimmet för att inte förlora grepp med rodret. Båten finns att få med dubbla roder. Detta tror vi är ett bra tillval om man vill segla båten lite hårdare. För övrigt känns det som en sjövärdig båt som utan problem skulle klara lite tuffare förhållanden och vågor även om det nog blir svårare att hålla farten på kryssen med det bulliga skrovet i motsjö. Szymon Kuczynski verkar i alla fall övertygad om sjövärdigheten. Han är en polsk seglare som till hösten börjar en ensamsegling runt jorden med en specialutrustad Maxus 22.
Slutsats
Är man intresserad av konceptet liten trailerbar båt är Maxus 22 ett alternativ värt att titta på. Men innan man slår till skall man naturligtvis fundera över konkurrenterna. Elan 210 kan ses som ett alternativ men den ligger avsevärt högre i pris. Den svenskritade Campus 7.4 är då mycket mer lik både som koncept och till pris.
Vilka för- och nackdelar finns med Maxus 22? På minuskontot skulle man kunna sätta upp att båtvarvet är något okänt för oss i Norden, å andra sidan har de lyckats sälja 500 Maxusbåtar i olika storlekar sedan 2007 och kvalitén på bygget verkar vara helt acceptabel. Sedan upplevde vi båten som lite vek på kryssen när det blåste, men detta kan påverkas genom att man beställer den köl och mastkonfiguration som bäst passar den segling man tänkt sig. Kanske att tillvalet med dubbla roder skulle hjälpa rorsman att få bättre grepp på kryssen när båten kränger till.
På plussidan vill vi nämna den ambitiösa tillbehörslistan och möjligheten att kunna påverka båtens specifikation i grunden. Det ger dig som köpare möjligheten att få en båt som är perfekt för just dig samtidigt som du kan hålla nere kostnaderna genom att hoppa över sådant du inte vill betala för. Vi uppskattade verkligen seglingen. Båten var kvick och lättdriven. Det var kul att segla och den lockade oss till att trimma utan att det kändes krävande eller jobbigt. Med en så här lätthanterlig båt försvinner många av båtägandets bekymmer. Underhåll, sjösättning och vinterförvaring behöver aldrig bli svårt eller kosta för mycket pengar. Liten båt, små problem helt enkelt.
Eftersom den är lätt att transportera är det bara fantasin som sätter gränser med nya äventyr runt varje krök. Varför inte slänga upp den på trailern, korsa Sverige och avsluta sommaren med en skärgårdstur på motsatt kust? Så för att summera. Detta är en välseglande och prisvärd liten båt som definitivt är intressant att titta på när man är sugen på en trailerbar båt med goda seglingsegenskaper.
Pris seglingsklar
260000 sek
Teknisk data
Design: Jacek Daszkiewicz
Båtvarv: Northman Shipyard
Längd: 6,36 m
Bredd: 2,48 m
Djupgående: 0,30 / 1,45
Kölvikt: 280 kg
Deplacement: 1200 kg
Masthöjd: 9m
Storsegel: 19 kvm
Fock: 5 kvm
Motor diesel: Utombordare
Bränsletank: 20 liter
Vattentank: 20 liter