Statusuppdatering VM i doublehanded
Finalen är igång sedan ett dygn tillbaka. Här bjuder Mikael Ryking på ett par "snabba rader" direkt från Lorient.
"Hela veckan med elimineringsrace och finalrace har karakteriserats av en hel serie med lågtryck som rullar in från Atlanten. Fem lågtryck närmare bestämt. Utmaningen för kappseglingsledningen har varit att få in tre race mellan dessa lågtryckssystem och göra det säkert för båtar och besättning. Man kan tycka att havskappseglare ska klara vad som helst, men det finns ju inget egenvärde att skicka ut fleeten i 40+ knops vind för att slå sönder båtar och tävla i överlevnad. Raceledningen har gjort ett bra jobb och lyckats pricka in race bra där man även justerat banlängd och sträckning för att möta vädrets makter.
Foto: Anne Beaugé/LGL
Svenska teamet med Anna Drougge och Martin Angsell har gjort en stark inledning med en andraplats i sitt elimineringsrace. Undertecknad, Mikael Ryking, bistår med lokalkännedom och preppar väder och elektronik. Det är kul att vara här i Lorient och extra kul när man känner någon eller båda i nästan varje team och hela tävlingsledningen.
Natten innan finalracet i VM för Double Handed Mixed i One Design Sunfast 30 drog en kraftig storm förbi. När vi kommer till båten klockan 07:00 på morgonen visslar det fortfarande rejält i hamnen och dörren på bilen slets upp av blåsten. Men prognosen var sakta avtagande och det stämde som vanligt. Martin och Anna preppar segel, skot, roderinställning och funderar återigen på segelval och andra detaljer. Min roll är att koppla in dator och router i båtens el och elektroniksystem och sätta upp initiala kalibreringar och inställningar. Inget lämnas åt slumpen, andra har seglat båten dagen innan och man vet inte alls hur de ändrat inställningar. Jag har gjort en checklista och följer upp noggrant.
Routingen innan start. Foto: Mikael Ryking
Uppsättningen är en laptop, en Thinkpad X1 carbon, samt en vattentät och mycket ljusstark touchskärm som sitter monterad på en platta i kolfiber som ersätter nedersta nedgångsluckan. På så vis blir Expedition (programvaran för navigation) synlig utifrån sittbrunnen med viktig information om laylines, nuvarande och nästa märke samt själva sjökortet. Det finns ingen plotter ombord, bara en B&G H5000 grafisk display. Vidare har vi en Teltonika 5G-router som kopplar ihop båtens processor/CPU med datorn. Men vi har också en Actisense NMEA 2000 till USB-omvandlare.
Med routern har vi även satt upp fjärstyrning av datorn. Så när Anna och Martin kastat loss sätter jag mig på La Base med en kaffe, loggar in på båtens dator via Splashtop (som Remote Desktop) och påbörjar kalibreringen av instrumenten medan de kör ut genom hamnen. Båtfart har vi så pass väl klart för oss att jag matar in ett färdigtestat värde som stämmer för båten. Men kompassens offset kalibrerar jag när de passerar ett område där tidvattenströmmen bara kan vara med eller mot båtens färdriktning. Väl ute i startområdet tar Anna och Martin ett par slag och jag kollar slutligen kalibreringen av vindgivaren. Tio minuter innan start släpper jag kontrollen av datorn eftersom man inte får ha någon yttre hjälp under racet.
Anna Drougge och Martin Angsell. Foto: Anne Beaugé/LGL
Finalracet börjar i sportiga förhållanden. Medelvinden ligger runt 20 knop, men lyckligtvis så ligger själva startområdet i sjölä från ön Ile de Groix. Det är en öppen halvvind, cirka 120 grader sann vindvinkel. Båtarna sprintar iväg och spektakulära scener utspelar sig på livesändningen från starten. Snart kommer de ut i den grövre sjön som ligger kvar efter nattens storm. Det går fort och Anna och Martin gör bra ifrån sig. Som bäst ligger de tvåa. Men i höjd med Quiberon, en smal landtunga som går ut från La Trinité, och på väg in mot nytt sjölä från Belle Ile, händer något. Vinden toppar nu på 32 knop och området är ökänt för mycket svåra sjöförhållanden i samband med storm och grov sjö. Vi vet i skrivande stund inte vad som hände, men från trackingen ser vi att de fallit av kraftigt innan de slutligen lovar upp på kurs igen. Spontant gissar jag på att de antingen valt att ta ner Code 0 när det inte fungerar längre, eller att, som man säger, Gud tog ned Coden (alltså, den gick sönder). I manövern förlorar Anna och Martin tätpositionen och de halkar ner rejält i rankingen.
Det fortsatta racet har sedan karakteriserats av ett ständigt jagande, men fleeten är oerhört stark och alla seglar perfekt. Med lite smarta drag och val att separera, så har Martin och Anna nu i skrivande stund seglat upp sig till en sjätteplats.
Hälsningar Mikael Ryking
Här följer reprisen av starten som sändes live på YouTube @classc30. Elva minuter in i klippet intervjuas Anna och Martin.