Slutspurten nära för Charles Caudrelier

Charles Caudrelier (Gitana Team) har korsat ekvatorn med sin ultimetrimaran Maxi Edmond de Rothschild och är i skrivande stund på väg upp genom Nordatlanten med siktet inställt på mållinjen utanför Brest. Charles ledning är mer eller mindre ointaglig. Han är dock väl medveten om att mycket kan hända de närmaste cirka sex dygnen som återstår, inte minst med tanke på trötthet och brist på sömn.

Efter en långsam och frustrerande passage genom Atlantens stiltjebälte korsade Charles ekvatorn under fredagsmorgonen. Nu väntar mer behagliga passadvindar från nordost som ser ut att ta honom mer eller mindre raka vägen till Kanarieöarna. Därefter väntar två saftiga utmaningar; det azoriska högtrycket (som ser ovanligt dominant ut just nu) och ett med stor sannolikhet brutalt lågtryck i Biscaya.

Hur står det då till med motståndet? Tvåan Armel Le Cléac’h (Maxi Banque Populaire XI) seglar norrut mot Rio de Janeiros hamn efter skada på rodret (mittenskrovet).

Armel Le Cléac’h (Maxi Banque Populaire XI). Foto: arkeaultimchallengebrest.com

Trean Thomas Coville (Sodebo Ultim 3) har äntligen hittat lite bris efter 48 klibbiga timmar med knappt någon vind alls (högtryck). Thomas ligger 2230 M efter Charles.

Fyran Anthony Marchand (Actual Ultim 3) befinner sig i Södra ishavet i närheten av Punkt Nemo. Han seglar i relativt låga hastigheter mot nordost för att undvika hårdvind och grov sjö. Går allt enligt plan är han vid Kap Horn den 21 februari, cirak 12 timmar för konkurrenten Éric Péron (Adagio) som just nu har fördel då han ligger i framkanten av en depression och kan gasa på då vattnet är plattare. Femman Tom Laperche (SVR Lazartigue) tvingades bryta racet efter en kollison som orsakade skada på centerbordet.

Ungefär så här ser det ut ombord Charles och Gitana Teams Maxi Edmond de Rothschild:

Top