Search korsar Atlanten, bonusartikel: Fredrik svarar!

Hej Nils Hammarsten, tack för frågorna! 


Nedan kommer lite teknisk information. Hoppas ni prenumerar eller läser vår tryckta tidnings digitala version. Redan i nästa nummer, i början av nästa år, kommer det en artikel om atlantseglingen och senare kommer vi skriva ett utförligt båttest. Min kollega Hanna skrev en kortare text om båten på hemsidan för att par veckor sedan.  Kan ni inte hålla er finns det massor av information om båten på varvets hemsida ,har ni mer ingående funderingar svarar försäljningschefen Greg Tawaststjerna gärna på frågor, han nås via mail: greg@oceanexplorer.fi och har ni vägarna förbi Jakobsdal i Finland tar man gärna emot besök av båtintresserade.

OCEAN EXPLORER 60 

En kompetent oceangående katamaran designad av Germán Frers och byggd i Jakobstad Finland där både Svan och Baltic byggs.

Längd totalt: 18.50 m

Vattenlinje: 18.10 m

Bredd: 9.07 m

Vikt totalt: 20 ton

Min djupgående: 0.85 m

Max djupgående: 2.00 m

Segelfri höjd: ca 30 m       

Storsegel: ca 140 m²            

Genua: ca 66 m²

Fock: ca 40 m²               

Code 0: ca 160 m²

A4: ca 210 m²

A2: ca 320 m²            

Bränsle: 900 l

Vatten: 700 l

Svartvatten: 420 l

Motor   2 x Yanmar 80 hk

Generatorn        Fisherpanda 1500

Solceller               60 ampere 

Sängplaster         10 st

Design: Germán Frers

CE kategori: A(DNV)

Pris från: 40 miljoner, seglingsklar, fritt varv

Angående miljö och hållbarhet. 

Vi har snålspolande toaletter med elektrisk kvarn som är kopplade till vår svartvattentank på 470 l, de töms långt ut till havs eller sugs tomma i hamnar med tanktömning.

Naturligtvis slänger vi inget i havet förutom organiskt avfall. Allt annat skräp, inklusive de ca 100 kg fiskenät som vi bärgade, läs inlägg från dag 5, tar vi med oss till Saint Lucia.

Vi försöker plastbanta så gått det går, vi äter på porslin och dricker ur glas eller våra påfyllningsbara flaskor. Flaskorna är kreativt uppmärkta med, tejp, namn och smeknamn, så att vi känner igen dom även på natten då vi bara har de röda lamporna igång (jag har blå tejp på min och heter OCD, fotograf Fredrik har vi döpt till Bingo och Guiness). Vi började resan med fulla tankar och tillverkar vatten efterhand med båtens ”watermaker” som kan avsalta och rena 150 l havsvatten på en timma. Vattengöraren (bra svenska?) använder lågtrycksteknik så vi kan köra den på ström från batterierna så är det soligt behöver vi egentligen inte köra generatorn för att tillverka vatten. 

De svensktillverkade solcellspanelerna från Sunbeam har en kapacitet på 60 Ampere och då går vi oftast en del plus och behöver inte köra generatorn så mycket för att ladda. Solcellerna är placerade uppe på salongstaket, där kan man ha 27 m²solceller och på den här båten är de långt ifrån maximerat. På nästa Ocean Explorer, en 72 fotare som just nu byggs i Jakobsdal och skall levereras i maj 2020 har man tagit ett steg till och kommer att ha elektrisk framdrivning.

Text: Fredrik Aurell 

Top