606 fyller 50 år

Skisserna till 606:an låg klara på Pelle Petterson ritbord 1968 och året därpå var båten i produktion. Det blev en lyckad och mycket omtyckt design, dessutom hållbar. De senaste 5+ åren har 606 utan konkurrens kunnat titulera sig ”Sveriges största kölbåtsklass” sett till antal startande båtar på SM. Imponerande. Här bjuder skaparen till mästerverket själv på historien om hur tankarna gick under framtagningsprocessen. Vi får också ta del av pionjären Björn Österbergs erfarenheter av både båten och klassen. Artikeln publicerades i Search Magazine #2 2019.

På fyrtio- och femtiotalet seglade Pelle Petterson den tidens typiska juniorbåtar och de två mest populära kappseglingsklasserna var GKSS-ekan och Stjärnbåten. När tillverkningen av plastbåtar kom igång i början av sextiotalet tyckte Pelle att det var dags att ersätta GKSS-ekan med något mer modernare: GKSS-giggen. Därefter var steget inte långt att göra samma sak med Stjärnbåten.

– Jag ville skapa en efterföljare till Stjärnbåten, ungefär med samma tankar som originalet: en dagseglare och kappseglare för folk i allmänhet. Så kom idén upp med 606:an som ersättare för Stjärnbåten, berättar Pelle.

Pelle som hade ägnat mycket tid åt att optimera Starbåten hämtade både inspiration och erfarenhet därifrån.

– Den nya metoden att bygga båtar i plast gav bättre möjligheter att forma skrov och jag hade många tankar om linjer på båten, vilka egenskaper den skulle ha, hur kölen skulle se ut och så vidare.

606 blev något större än Stjärnbåten. Den var tänkt att fungera både som en dagseglare och som en populär kappseglingsklass. Att det blev Monark Crescent i Varberg som tillverkade båten var en självklarhet.

– Jag hade redan ett väldigt bra samarbete med dem, de var duktiga på att komma igång och tillverka plastbåtar, berättar Pelle och fortsätter: Ole Bundgaard, en dansk, duktig ᴀnnjolleseglare, adept till Paul Elfström, blev lite av en eldsjäl i projektet. Han ägnade sig helhjärtat åt att lansera den här båten och gjorde en stor insats. Det bildades klassförbund och försäljningen av båtar tog fart.

Pelle tycker det är kul att se båten igång.

– Den fungerar fortfarande på ett väldigt bra sätt tycker jag, det har väl varit någon liten ändring på senare år, som när man införde dubbelbotten för att göra den självlänsande. En justering som är gjord till det bättre, menar Pelle.

Pelle har inte själv seglat i klassen aktivt. Tiden räckte helt enkelt inte till. Designuppdragen från industrin ramlade in och utöver båtar ritade han allt från bilar, motorcyklar till gräsklippare. Det var också under 60-talet som seglingskarriären tog fart med olympiskt brons i Tokyo 1964, VM-guld 1969 och OS-silver i München 1972.

– Men jag och min dåvarande gast Stellan Westerdahl ägnade förstås en hel del tid till att testa och trimma båten, vi gav oss inte förrän vi var nöjda.

Många svenska seglarprofiler har seglat 606. En av dem är Björn Österberg. Han började segla 606 under militärtjänsten i flottan 1981 och så här går hans tankar kring båten och klassen.

– Fram till mitten av åttiotalet hade klassen en stark koppling till försvaret. Flottan och kustartilleriet hade ett hundratal båtar om jag minns rätt. 1985 köpte jag och några kompisar två båtar och startade seglarskola för vuxna. Jag behöll sedan en av båtarna som vi också kappseglade en del.

”606:an är en kölbåt som seglas med stor, fock och spinnaker. I hårt väder uppför sig båten som en jolle och i lätta vindar mer som en kölbåt. Den surfar på både slör och läns i hård vind. Besättningsvikten är fri men bör inte överstiga 210 kg. Den är lätt att transportera efter en vanlig personbil på släpvagn eller flaksläp med vagga, minimivikten ligger på 550 kg.”

Under flera decennier var Express och 606 de två stora SM-klasserna för mindre kölbåtar i Sverige. Express var då den tuffa klassen medan det i 606-klassen var en mycket mer avslappnad stämning.

– Jag slogs av det när besättningar bytte klass och som jag såg det blev helt andra människor, berättar Björn och fortsätter. Jag gillar 606:an för att den är fysisk. Jag brukar tänka att 606:an är en kölbåt upp till 7 m/s. Över det är det en jolle. För mig har 606 varit en båt som givit massor av seglingsglädje. Även om konkurrensen varit hård, speciellt sedan Ålandsgänget kom igång i mitten på nittiotalet, så har det alltid känts som 606-segling varit något jag gjort bara för att det är så kul.

De flesta 606:or är tillverkade på sjuttiotalet. 1990 gjordes en omkonstruktion där båten utrustades med en dubbelbotten vilket gör båten självlänsande och säkrare. Ett hundratal båtar är tillverkade efter omkonstruktionen, numreringen började på 800. Många av båtarna byggda på sjuttiotalet har också försetts med dubbelbotten. Glädjande nog tävlar ändå gamla och nya båtar på väldigt lika villkor, vilket avspeglas i resultatlistorna. Åländska Baltic har byggt 123 stycken båtar mellan 1994-2013. De tre sista var ”Geilo”, en klubbåt till ÅSS och en båt som levererades till finska fastlandet. Leveranstiden för en ny båt är cirka tre månader med reservation för att personen som byggde sista båten har uppnått pensionsåldern och eventuellt måste ersättas av någon annan. Baltic säljer fortfarande reservdelar som relingslister, metallbeslag och roder med mera till båten.

Text Search Magazine

Foto Gunnar Alaeus

Top