Vendée Globe dygn 25: Närkontakt för Sam Davies

Det måste vara något i luften, eller snarare något i vattnet - senast igår rapporterade vi att Sébastien Simon körde på ett UFO, och skadade sitt styrbordsfoil allvarligt - I natt var det Sam Davies tur. Imorse när hon tagit sig ur det stökigaste vädret vände hon norr ut för att utvärdera hur allvarlig skadan var. 

I ett samtal med tävlingsledningen imorse berättade Davies:

 Jag seglade i går natt och hade gippat i vridet i fronten, det blåste mellan 30-35 knop när jag genomförde manövern, som turligt nog gick bra, och jag var nöjd med min positionering. Och självklart visste jag om att jag befann mig i områden med ström och jag var medveten om riskerna, men jag seglade väldigt bra, eller så bra som nu är möjligt i dessa vågorna. Så mellan 15-22 knop, och jag hade faktiskt precis fixat något varmt att äta efter att ha stackat allting efter gippen och det höl precis på att bli mörkt.

Jag körde på något. Jag såg ingenting. Jag vet inte vad det var. Det var nästan helt mörkt när det hände. Men det var som jag hade kört på en sten. Båten gick från att göra 20 knop till att stanna helt. Båten dök framåt när objektet träffade kölen. Jag visste att det var kölen. Jag hörde ett knakande därifrån. Jag och alla saker flög frammåt, inklusive min middag som målade om hela båtens interiör. Jag flög in i ett ringspant, som tur är, för det kunde ha varit mycket värre. Det var våldsamt, men som tur är har jag bara lite ont i några revben. Inget allvarligt, bara smärtsamt. 

Men jag stannade båten och droppade storen, och gick för att kolla till kölen, köllagren och strukturen runt kölinfästningen - vilken är hel, vad jag kan se. Den längsgående strukturen runt kölboxen är sprucken. Det var det som tog kraften av smällen. Hyudralarmarna somm håller kölen går genom ett skott på vardera sida båten, och genomgången tätas med en packning, den har slitits loss. Så det läcker in vatten i båten men jag har en bra länspump som jag fick igång fort för att hålla vattennivån i schack. Men det är fortfarande illa, 30 knops vind, så jag håller en kurs som minimerar lasterna på kölen och skotten. 

Sen har jag varit i kontakt med mitt team, könstruktörerna och ingenjörerna för att kolla så att jag inte är i omedelbar fara. Men det känns ganska safe just nu. Jag kan inte segla fort, så jag rör mig i sakta mak mot Kapstaden

Texten är fritt översatt från denna transkribering

Top