Ensamseglare räddas efter 18 timmar i livflotte

Den tyske ensamseglaren och youtubeprofilen Martin Daldrup räddades efter 18 timmar i livflotte då han under dramatiska omständigheter fick överge sin segelbåt.

Martin hade korsat Atlanten själv och var på väg söderut i hans Bavaria 34 Holiday Jambo, flera hundra natutiska mil utanför Brasiliens kust. I frisk bris kryssade han fram när det plötsligt hördes en kraftig smäll i båten. Efter det tappade Daldrup helt styrningen på rodret, men märkte just då inget annat uppe från sittbrunnen. Daldrup fick ta ner focken och säkrade det under storseglet för att sedan inspektera rodret. Från akterhytten i båten kunde han komma åt längst bak i aktern där styrningen sitter. Han hade precis gått ner i båten när han märkte att det forsade in vatten.

Martin Daldrup, 59, har över 50 000 följare på sin youtubekanal @mjambo697 och närmare 14 000 följare på Instagram @martin_jambo. Han har även skrivit boken To the Horizon and Beyond som handlar om att köpa segelbåten Jambo och korsa Atlanten för första gången, med allt vad det innebär. I boken berättar Daldrup om hans erfarenheter att segla i Karibien under pandemin och hans returresa som ensamseglare över Nordatlanten tillbaka till Heligoland, en liten ögrupp utanför nordvästra Tyskland.

Bavaria 34 Holiday "Jambo". Foto: Martin Daldrup

Natten innan olyckan uppdaterar Daldrup sin facebooksida med följande ord.

“The evening sky is full of squalls and does not promise good. Should be a restless night.”

Under natten fick han erfara flera squalls med vindar upp till 30 knop. Daldrup skriver att han fick reva segstorseglet till 3/4 för de starka vindarna som passerade med molnen. Strax innan klockan 7 följande morgon hade han vaknat upp till soligt väder med stadiga östliga vindar runt 22 knop och vågor runt 3-4 meter.

“Regularly a wave comes over the boat and gives the Jambo a good shower. Overall, the day is going well and so I will probably sail for the next few days until the wind subsides and turns clearly right.”

Revade segel innan olyckan. Foto: Martin Daldrup

Två dagar senare uppdaterar Daldrup sina sociala medier igen med den dramatiska bilden från livflotten och Jambo som fortfarande flyter i bakgrunden.

Martin Daldrup i sin livflotte och Jambo som fortfarande flyter i bakgrunden. Foto: Martin Daldrup

“I rested a lot after my rescue and I'm doing pretty well again.”

Daldrup fick överge sin segelbåt efter att den plötsligt hade börjat ta in stora mängder vatten. Han berättar att inte ens flera länspumpar kunde pumpa ut den mängd vatten som båten hade tagit in. Då han hade gått ner i båten för att ta sig fram till roderinfästningen såg han att vattennivån redan nått över golvbrädorna. Daldrup hade omedelbart satt på länspumparna men båten gick inte att rädda. Han fick kasta i livflotten och hoppa i. Daldrup antar att anledningen till det stora vattenintaget berodde på att hans Bavaria 34 hade stött på ett objekt delvis nedsänkt UFO under ytan, rimligtvis en lastcontainer vilken hade slagit hål på skrovet på båten och slitit av rodret.

Vatten forsar in i Jambo efter att, vad Daldrup anar – ha stött på ett objekt delvis nedsänkt under ytan, rimligtvis en lastcontainer. Foto: Martin Daldrup.

Efter övergivandet väntade 18 dramatiska och svåra timmar för Daldrup. Han stannade i sin livflotte, frös och väntade på räddning. Under natten kom äntligen fraktfartyget Alanis till undsättning. Daldrup klättrade upp på en repstege längst fartygssidan i kraftig sjö. Han berättar att han blev varmt omhändertagen med exemplarisk initial vård då han äntligen kommit ombord Alanis. Som tur var så var Daldrup bara väldigt kall men led inte av några andra skador eller tillstånd. Fraktfartyget Alanis var på väg till Saldanha Bay i Sydafrika, där hon (i skrivande stund) väntas anlända inom ett par dagar med Daldrup ombord.

I sitt inlägg efter att ha blivit räddad tackar han de otaliga människor och organisationer som varit involverade i räddningen; Anke och Chris som drog i trådarna från Tyskland och höll Daldrup uppdaterad via IridiumGo. Bremen Rescue Team, som koordinerade den internationella räddningsinsatsen, den brasilianska sjöräddningstjänsten, kaptenen och besättningen ombord Alanis samt övriga involverade.

Jambos position vid olyckan.

Martin Daldrup hade lagt mycket tid och kärlek på sin segelbåt och seglat närmare 7000NM med Jambo utan några problem.

“Having to give up my Jambo is very difficult for me. I sailed with her for many years and experienced so much with her.”

Martin Daldrup hade korsat Atlanten, seglat själv i Karibien, korsat Atlanten själv tillbaka och var på väg söderut, flera hundra nautiska mil utanför Brasiliens kust.

Slutligen skriver Daldrup att han inte riktigt vet vad som kommer att hända härnäst. Först behöver han smälta allt som skett. Då han anländer till Sydafrika vill han åka hem så snabbt som möjligt och varva ner med nära och kära. Men han tror att han kommer segla igen.

Text: Madeleine Lithvall

Top