Dagen med stort D för ultime-klassen

Söndagen den 7 januari är dagen med stort D för de sex ultimetrimaranerna som skall delta i solokappseglingen runt jorden; ARKEA ULTIM CHALLENGE-Brest. Starten går klockan 13:30 och sänds live (på engelska) via tävlingens hemsida (arkeaultimchallengebrest.com) och YouTube (@arkeaultimchallenge-brest7666). Kommentatorer är Andi Robertson och regerande IMOCA Globe Series-mästaren Sam Goodchild.

Mer om tävlingen hittar du i artikeln ARKEA ULTIM CHALLENGE - ett nytt världsrekordsförsök.

UTMANINGEN

Sex av världens snabbaste segelbåtar (foilande 32 x 23 meter plattformar som lätt når 40 knop och kan avverka mellan 700-800 M per dygn) skall kappsegla solo jorden runt med start från Brest på franska västkusten. Banan följer den klassiska jordenruntbanan som passerar de tre stora uddarna i söder. Den sträcker teoretiskt 22 460 M. Arkea Ultim är en kappsegling, men öppnar också upp för möjligheten att slå hastighetsrekordet runt jorden för segelbåt. Det är dock inte troligt att detta kommer att ske då man startar på bestämd tid och inte efter det mest ultimata väderfönstret.

Om de normala säsongsbetonade vädersystemen är på plats längs med banan förutspås vinnaren nå mållinjen efter 43-45 dagar. Världsrekordet solo sattes 2017 av François Gabart med tiden 42 dagar, 16 timmar och 40 minuter. Rekordet för full besättning (Jules Verne Trophy) sattes samma år 2017 av Francis Joyon med besättning med IDEC. Det ligger på 40 dagar, 23 timmar och 30 minuter.

SKEPPARNA

Anthony Marchand (Actual Ultim 3) är relativt ny inom ultimklassen. Han är dock ingen duvunge. Anthony har med sig en lång och framgångsrik La Solitaire de Figaro-karriär i erfarenhetssäcken. 38-åringen tog över rodret för Actual Ultim 3 vintern 2022. Sedan dess har han arbetat hårt för att lägga sjömilen bakom sig med den VPLP-designade båten som är banrekordhållaren (Francois Gabart 2017). Båten har uppdaterats med nya foils, roder och centerbord. Vidare är den bland de minsta och lättaste designerna.

Det var inte så länge sedan Armel Le Cléac'h (Maxi Banque Populaire XI) vann Transat Jacques Vabre tillsammans med Seb Josse (46-åringens första vinst med flerskrov). Armel har vunnit La Solitaire du Figaro tre gånger. Han har seglat Vendée Globe tre gånger; vunnit 2016 och slutat tvåa 2012 och 2008. Han är en extremt fokuserad perfektionist. Hans VPLP-designade Banque Populaire uppgraderades 2021 och har sedan dess haft hastighetsfördelar på undanvinden under vissa förhållanden.

De sex skepparna i Arkea Ultim.Foto: arkeaultimchallengebrest.com

Charles Caudrelier (Maxi Edmond de Rothschild) har stått högst upp på pallen i The Ocean Race, inte bara en utan två gånger. Han har också framgångar med sig i bagaget från ultimeklassen; vinst i Route du Rum 2022 och Transat Jacques Vabre 2021. Gitana-teamets trimaran är designad av Guillaume Verdier. Den är bland de tyngsta och kraftfullaste båtarna i flottan och ansses särskilt snabb på kryssen i hårdvind.

Éric Péron (Adagio) var sist in i gänget. Han seglar den äldsta båten i tävlingen; Sodebo från 2015, utan foils. 42-åringen har lång erfarenhet från diverse havskappsglingssammanhang. Målsättningen är att ta sig runt på bästa sätt och under tiden lära sig mer om sina personliga gränser.

Thomas Coville (Sodebo Ultim 3) har åtta varv runt jorden under bältet, varav fem med flerskrov. 55-åringen är den mest erfarna soloseglaren i fältet. Efter fem försök satte han äntligen hastighetsrekordet för solosegling jorden runt med 49 dagar 2016. Thomas Sodebo Ultim 3 sjösattes 2019. Bäten har uppdaterats väsentligt inför den här säsongen, men har ännu inte visat sig tillhöra de snabbaste. Thomas kan dock kompensera detta med sin mentala uthållighet och erfarenhet.

Tom Laperche (SVR Lazartigue) är yngst i klassen med sina 26 år. Hans mentor är ingen mindre än Vendée Globe-vinnaren och världsrekordhållaren François Gabart. Likheterna mellan lärare och elev sägs vara många. Liksom François är Tom en talangfull ingenjör med snabb inlärningsförmåga och förmåga att pressa sig hårt. Han vann La Solitaire du Figaro 2022 och har seglat som co-skipper med François på SVR Lazartigue sedan båten sjösattes. VPLP-designen visade sig vara snabb nu senast under Transat Jacques Vabre, även om den sägs vara mindre lättsegald jämfört med Banque Populaire XI (samma designstudio dock olika team). Banque Populaire XI är en utveckling Banque Populaire IX som kapsejsade och sjönk under Route du Rhum 2018 (Le Cléac'h räddades med helikopter), medan resan med SVR Lazartigue utgick från ett tomt pappersark. Båtens sittbrunn är integrerad lågt i centerskrovet vilket ger en lägre tyngdpunkt och förbättrad aerodynamik samt tillåter storseglet tangera däcket.

Top