Över Stilla Havet - en långsegling stundar

Search redaktör Madeleine ska ut på långsegling. I april 2024 bär det stora äventyret av men förberedelserna är redan i full fart. Båten som skall korsa södra Stilla Havet är en X4⁹ och besättningen har hon aldrig träffat innan. I den här första delen av artikelserien berättar Madeleine om båten, tävlingen de ska delta i samt de första förberedelserna.

I skrivande stund har jag anlänt till Oxnard i Kalifornien där Joia har sin hemmahamn. Jag är här för att testsegla den båt och träffa besättningen som jag om några veckor ska korsa ett hav tillsammans med. Det var under ARC 2021 som jag kom i kontakt med den trevliga båtägaren Stuart. Ett år senare frågade han mig om jag ville hänga med på ännu ett äventyr som han planerade skulle äga rum våren 2024, och jag tackade självklart ja.


På plats i Oxnard, Californien. Utanför ligger Santa Cruz Island dit vi ska testsegla med besättningen som senare ska korsa Stilla Havet. Foto: Madeleine Lithvall

Vi ska delta i något som heter Pacific Puddle Jump, vilket, liksom Atlantic Rally for Cruisers är en vänskapstävling över ett hav. Den här går dock från USAs västkust till Franska Polynesien. Tävlingen daterar bak till 1997 och har med åren utvecklats till en av världens största offshoretävlingar för cruisers.

Pacific Puddle Jump är en löst strukturerad kappsegling som är öppen för alla internationella cruisers, designade och byggda för krävande offshore-förhållanden, och som har underhållits och utrustats lämpligt därefter. De deltagande båtarna kastar vanligtvis loss individuellt i mindre grupper från diverse hamnar mellan San Fransisco och Panama, där Banderas Bay, Mexico och Panama City är de mest vanliga utgångspunkterna. Mars, april och maj är de mest fördelaktiga månaderna att korsa södra Stilla Havet västerut. De flesta kastar loss i början av april, men flottan sprids ut från allt mellan februari till juli.

Är du nyfiken på att läsa mer om Pacific Puddle Jump eller kanske till och med delta? Gå till www.pacificpuddlejump.com.

Båten som jag ska segla är en specialbyggd X4⁹, fullt utrustad för så kallad “Blue Water Sailing”. Med en stålram i skrovet som gör det mer eller mindre omöjligt för kölen att få skador, skyddat roder samt alla fall och skot dragna bak till elektriska vinschar är Joia ämnad till att korsa hav säkert och komfortabelt. I klippet nedan kan ni se X-Yachts berätta mer i detalj om båten Joia.

Första dagen här i Kalifornien har spenderats med förberedelser inför helgen då vi ska ut och testsegla. Håll utkik för nästa uppdatering på detta äventyr.

Top