Yrvind: Mina tankar om storlek

Varje båt är en kompromiss, men på olika nivåer, ju färre kompromisser du måste göra, desto bättre båt får du. Därför är det viktigt att ha en tydlig bild av syftet med båten. Om du inte har det, så finns det en risk att båten blir en schweizisk armékniv, med skruvmejsel, korkskruv, pincett, penna, linjal, nagelfil osv. En produkt som kan göra många saker halvbra, men ingenting riktigt bra. Om jag har en bra funktionell kniv så sätter jag inte dit en korkskruv, för då kommer jag få en sämre kniv. 

Detta är en översatt text från Yrvinds blogg

Det är därför jag inte tycker man ska sätta dit watermakers, kylskåp, toaletter och andra bekvämligheter i en båt, för det kommer göra henne till en schweizisk armékniv. Jag föredrar att ha en mindre, mer avskalad, båt för att lägga min tid på att segla på havet, inte i en marina meckandes kostandes pengar. 

I cirka 60 år har jag letat efter den ultimata båten. 1962 var första gången jag lämnade Sverige för egen köl. Jag var 23 år och envis som en get. Jag hade ett enormt självförtroende. Jag var missanpassad i samhället men i mitt element på havet. Jag hade redan upplevt mer än de flesta vuxna män. Jag hade insett att det måste finnas mer i livet än att jobba 9 till 5, och att det fanns en värld bortom borgerligheten som jag ville upptäcka, men jag hade nästan inga pengar. 

Lösningen var en liten båt. Jag är säker på att det finns tusentals människor, unga som gamla, som känner samma sak, som också vill utforska världen i en båt. Om du är en av dem, då är detta för dig. 

Tyvärr så sätter seglingstidningar, mer ofta än sällan, stora blanka superyachts på sina framsidor. De försöker få dig att tro att en båt måste vara stor, ha en djup köl, och en stor dieselmotor för att den ska vara sjövärdig. Det är helt fel. Stormiga hav är snälla mot små båtar. 

För att vara attraktiv, enligt rådande normer, måste en båt vara bekväm. Det är också fel. Komfort skapar leda och det gör dig tjock och lat. Därmed uppfyller det inte sitt syfte. Det är bara ett irritationsmoment som kostar pengar och tar tid. 

Min båt, den jag hade 1962, var 15 fot lång, eller 4.5 meter. Syftet vara att skydda mig och mina ägodelar från vädrets makter, en plats där jag kunde läsa och reflektera över den mystiska värld jag lever i. 

I lugna väder kunde jag segla henne säkert från hamn till hamn. Hamnavgifter var inga problem, det låg så få båtar i hamn att det inte var någon idé att samla in dem. 

Jag sporrades av hur väl min filosofi fungerade och ambitionsnivån höjdes. Fjärran länder lockade. Detta var en tid innan lågprisflyg. En enkel båt var lösningen jag sökte. Den behövde dock vara mer sjövärdig: den behövde kunna klara ursinniga stormar, samtidigt som den inte fick vara för stor eller komplicerad. Den måste vara billig. 

Det tar inte mer arbete att bygga en bra båt än en dålig, men du måste veta vad du håller på med. 

En klok vän till mig, från tiden då jag satt i fängelse, med en farlig mördare i cellen bredvid, hade get mig ett råd närt våra vägar skiljdes. 

“Yrvind” sa han, 

“Gör aldrig det jag har gjort. Istället, om du har ett problem, gå till biblioteket. Böckerna kommer att vägleda dig.” 

“Om du vill bygga en radiomottagare så finns det en bok om det. Om du vill lära dig franska, så finns det en bok om det. Om du vill vet om livet efter döden finns det en bok om det.”

“Och” tillade han, “det är de smartaste människorna som existerat som skrivit de böckerna” 

Det var potenta råd. Nu när jag ville korsa världshaven, klart att det måste finnas böcker om det. Det fanns det. På biblioteket fanns hyllmeter efter hyllmeter med böcker i ämnet. I flera år läste jag, inte bara om båtbyggande och navigation, men också om meteorologi, flödesmekanik, fysiologi, näringslära och massa mer. Jag läste och läste, och blev klokare och klokare, samtidigt som jag experimenterade med små farkoster. 

1967 hade jag äntligen en bra båt, jag döpte henne till Anna. Hon var en 4.25 meter (13 fot) lång roddbåt som jag satt ett däck på och gjort om till en cruiser. 

Vill du läsa mer om Yrvinds filosofi? Här hittar du hela historien. 
 

Top