X-Yachts nya superoptimerade ORC-modell XR 41

Insatsen är hög när sprillans nya XR 41 skär startlinjen nästa år. Ambitionen är att visa riktigt goda resultat under ORC 2025. Här följer ett pressmeddelande från det danska varvet.

– Det känns fantastiskt att vara tillbaka på kappseglingsbanan igen, säger VD Kræn Brinck Nielsen och fortsätter:
– X-Yachts är känt för att bygga hantverksmässiga performance-cruisers, men ursprungligen byggdes vårt varumärke på vinster från kappseglingar på högsta nivå.

Tidigt togs beslutet att inte göra detta till ytterligare en designklass. Istället utarbetades ett helt nytt sätt att närma sig ändrade betygsparametrar. XR 41 kan kontinuerligt utvecklas och alla ägare kommer erbjudas årliga uppgraderingar. Ändringar kan göras på varvet. Handikappsapekten åsido, är XR 41 en snabb racer som kommer att vara konkurrenskraftig i ett brett spektrum av tävlingsformat.

En viktig parameter har varit att säkra båtens framtid, inklusive andrahandsvärdet. X-Yachts är känt för att bygga båtar som håller i årtionden. XR 41 är inte bara en racer, utan också designad för sportig cruising. För att tillgodose detta är delar av interiören inbyggda i moduler som kan tas bort för racing och återinstalleras för snabb cruising. Dessutom kommer XR 41 i två versioner; Race och Sport.

Det danska varvet har en lång tradition av att göra allting ”inhouse”, men den här gången behövdes ett team förstärkt med externa specialister.
– Vi ville försäkra oss om att arbeta utifrån bästa möjliga kunskap, särskilt när det gäller optimering för ORC, men också IRC, den näst mest använda betygsregeln i världen, säger Kræn.

Designteamet som satts samman för XR 41 inkluderar C-Performance med Casper Nielsen, en CFD-expert med lång erfarenhet av optimering med avseende på handikappsystem.

En annan central kraft i projektet är Vmax Yachting med Max Gurgel, en ledande expert inom området. Surge Projects med Javier Jaudenes har varit involverad, särskilt när det kommer till däcklayout och inredning. Dessutom har proffs som Bouwe Bekking och Jesper Radich delat med sig av sina praktiska erfarenheter. North Sails arbetar med rigg och segel.

– Vi ser den här båten som en ”game-changer”, säger Kræn och fortsätter:
– Vad jag vet har ingen gjort det här tidigare, utvecklat en produktionsbåt med ett så högteknologiskt tillvägagångssätt. Vi har till exempel använt neurala nätverk och AI för att optimera skrovet. Strategin har varit att fokusera specifikt på ORC kategori B, för att placera båten bland de snabbaste i den flottan, avslutar Kræn.

XR 41 kommer att göra officiell premiär på Boot Düsseldorf i januari 2025.

Top