Vendée Globe dygn 9: Doldrums ahead

Och så var de bara 32: CORUM L'Eparge blir först att bryta Vendée Globe 2020, blir han den enda? Samtidigt ska resten av fältet tackla the Doldrums och Charal plocka upp jakten. Det händer mycket i Vendée Globe

Andra gången gillt för Charal 
Jeremie Beyou, som efter en serie skador fick segla 600 sjömil tillbaka till Les Sable’s d’Olonne för att reparerar sin båt Charal, kommer att starta igen och plocka upp jakten på sina konkurrenter. Detta meddelades igår vid en presskonferens. 

Beyous team har jobbat dag och natt med att reparera båten sen den kom in i hamn i fredags eftermiddag. Förutom att konkurrenterna får ett större försprång för varje dag som går så har man bara tio dagar på sig att starta om. Beyou ger sig av med tidvattnet idag 9 dagar efter att starskottet gick. 

Först att bryta
I går morse vaknade vi sjusovare till nyheten att CORUM L’Epargne, ritad av Juan K och systerskepp till Arkea Paprec, hade brutit masten väster om Kap Verde 

“Precis innan soluppgången hörde jag ett högt oljud och när jag sprang ut hade jag ingen mast kvar. Och det var slutet på Vendée Globe 2020-äventyret. Nu måste vi komma tillbaka och utvärdera allt” säger skepparen Nico Troussel. 

Troussel var definitivt med i racet och låg top 10 med sin splitter nya båt. CORUM är den av alla nya IMOCA 60 som sjösatts senast, båten åkte i plurret i maj i år, och kanske hade man inte hunnit segla båten nog för att lära känna den. 

Efter att ha kapat masten för att inte skada däcket är Nico nu på väg till Mindelo på Kap Verde för motor, dit han förväntas anlända om 4 dagar. 

Doldrums ahead
Passagen genom the Doldrums fortsätter att se ganska lovande ut för ledande HUGO BOSS, som har en marginal på lite över 100 sjömil till tvåan LinkedOut. 

Thomas Ruyant (LinkedOut) och Charlie Dalin (Apivia) på fjärde plats var de som gick fortast under natten, båda seglar båtar designade av Verdier, som är rätt lika, och var nära att slå Thomsons 24 timmars distansrekord, men gick bet när vinden lättade ur. Det börjar tyvärr bli väldigt tydligt att trean Jean Le Cam inte har foils på båten och han snittar ca två knop mindre än sina konkurrenter i nyare båtar. 

“Just nu är den södra Passadvinden mer ostlig än sydostlig, vilket gör att det är mindre konflikt mellan Passadvindarna in den Intertropiska Konvergenszonen. Ju mer parallella Passadvindarna är desto lättare är det att korsa the Doldrums. Det är bra förhållanden, men ändå är vinden ganska instabil, jag kanske ligger lite för långt österut…” säger Kevin Escoffier (PRB) på femte plats. 

Top