Veckans regelsituation: Trångt vid toppmärket

Claes Lundin har sedan tidig ålder seglat allt från Laser, Flying Dutchman till kölbåtar. Han var tidigt intresserad av regler och sedan 90-talet har han varit domare paralellt med sin egen segling. Idag är han huvuddomare på Allsvenskan och är ibland regelrådgivare åt det svenska landslaget.


Nu tänkte jag ställa till det lite med ett kanske väl teoretiskt, men ändå fullt möjligt, scenario. Vi diskuterade detta på KSSS senaste regelträff i början av veckan.

Röd och Ljusblå närmar sig kryssmärket, där det är väldigt trångt. Ljusblå är innerbåt och har rätt till märkesplats från Röd, men Röd vill stagvända för att hålla undan för styrbordsbåtarna. Röd anropar Ljusblå om plats att stagvända enligt regel 20 och Ljusblå svarar genom att stagvända. Därefter kan Röd också stagvända och hålla undan för styrbordsbåtarna. På köpet lyckas Röd runda märket, men tyvärr inte Ljusblå.

Är det här verkligen ok? Ja, det är det enligt regel 20. I den här animeringen lämnade jag lite utrymme för Röd att kunna runda märket. I verkligheten kanske det oftast är osannolikt. Men strikt ur regelsynpunkt kan det gå till så här. Det är sådant här som gör reglerna så roliga.

Text Claes Lundin

Top