Veckans övning v50

En vecka till jul, två veckor till nyår. Varför inte redan nu börja fila på nyårslöftet? Tävla med kompisen, partnern eller kanske barnen? 


Veckans övning är: CHINS

Hitta en plats med en stabil och högt hängande stång. Placera händerna bekvämt brett isär. I början kan det vara enklare att göra smala chins, med händerna strax utanför axelbredd. Nu börjar tekniken. Själv kallar jag det för att aktivera axlarna, att rulla bak skulderbladen och se till att det är latsen (musklerna utanför skuldrorna) som lyfter, inte axlarna. Se bilderna nedanför att avgöra skillnaden. Den första är med avaktiverade, den andra är med aktiverade axlar.

Sen är det dags att börja dra sig upp. Det är tugnt i början, innan man lärt sig och fått in styrkan, så använd gärna ett gummiband som fästs uppe vid stången och dras runt ditt knä. Tänk på att båda sidorna ska dra lika mycket, så titta gärna i en spegel så inte den starkare sidan drar mer. Brösta gärna upp dig också, och tänk på att det är bröstet som ska upp mot stången. När du väl klarat en utan hjälp, kommer det snabbt att ticka uppåt!

Chins är övningen som ofta används för att mäta styrka. Jag vet att det på skolor används som betygsgrund, där killar ska klara tio, och tjejer en för att få högsta betyg. Men det ligger mycket teknik bakom en chin, och gör man det rätt går det faktiskt relativt snabbt att jobba sig fram till att klara den där första. 

avaktiverade

aktiverade

Top