Var ankrar ni när ni seglar på havet?

Många saker som ter sig som självklara för oss seglare är ytterst förbluffande för många landkrabbor. Den saltasjöbjörnen Magnus Lindén delar med sig av några av de frågor han brukar få. 

Magnus har spenderat en stor del av sitt liv ombord segelbåtar, både egna och som charterskeppare, där han samlat på sig över 100 000 sjömil i benen och ett virtuellt biblotek av erfarenheter och rövarhistorier i huvudet. På sin hemsida skriver han om sina äventyr och delar med sig av sina erfarenheter.

När jag har levt och arbetet ombord på egna och andras båtar under många år så har det blivit tydligt att båtlivet kan vara ett mysterium för en del landkrabbor. Det visar sig med de frågor som ställs med jämna mellanrum, dels beroende på okunskap men ibland även av lite obetänksamhet. Något jag kan ha respekt för då jag säkert skulle ställa vad som skulle betraktas som ”okunniga” frågor om t ex knyppling eller krukväxter. Snarare kul att de funderar över hur det fungerar. Jag har samlat några exempel från min egen och andras erfarenhet.

Den mest klassiska frågan, som kommer i olika varianter, fick jag i Grekland av en amerikansk familj som var där på semester när de såg den amerikanska flaggan i aktern på båten. ”Har ni seglat ända från USA?” Och reaktionen när jag berättade att så var fallet blev ”Åh, seglade ni på natten då också?”. Bilden av en 2000 meter lång ankarkätting för att ankra i mitten av Atlanten smyger sig på.

På en låst Facebooksida där seglare har fått bidra med sina upplevelser av konstiga frågor är just denna fråga dominerande i olika versioner. ”Var ankrar ni på havet?”, ”Var stannar ni på natten när ni seglar över Atlanten?” och ”Hur kan ni segla på natten, det är ju mörkt och ni har ingen strålkastare?” är några varianter.

Många frågor handlar om öar och deras anatomi som ”Går den här ön hela vägen runt?”, ”Kan man simma under ön?”, ”Är det vatten hela vägen runt ön?” och ”Går ön ända ner till botten?”. Men en klassiker är ”Flygbiljetterna är billigare på sommaren, flyttar de öarna närmare fastlandet då?” liksom ”Öar har vatten runt om, hur kommer det sig då att de inte flyter iväg?”.

Men en av de bättre frågorna fick en kompis som seglat kappseglingen Transpac från USA:s västkust till Hawaii och nu provianterade båten tillsammans med en kompis för återseglingen till San Fransisco. Det var nog en lite udda syn med två killar i kön till kassan i ett snabbkök med sex överfulla kundvagnar med mat. Två amerikanska äldre damer på semester stod bakom dem i kön och tittade på kundvagnarna lite förundrat. Till slut tog de mod till och frågade vad två killar skulle med så mycket mat till. ”Vi ska segla till San Francisco”, svarade min kompis. Det blev tyst några sekunder och sen kom frågan: ”Men har de inga mataffärer där?”

Och brist för förståelse för hur livet till sjöss är visas ofta också av ägare till båtar som jag och andra arbetat på och av gäster som chartrat dessa båtar. Frågor och påstående från ägare och gäster visar ofta inte bara på brist på förståelse för livet ombord utan till livet i största allmänhet. En ägare mellanlandade på Bermuda på väg från Europa till USA bara för att besöka oss när vi var på väg åt andra hållet med hans båt. Han kom ner till båten och sa med en nonchalant leende som visade att han visste något som inte vi visste och sa: ”Grabbar, jag tror ni kommer få en behaglig översegling, jag så inga vita gäss på havet från planet”.

Många kommentarer och krav från ägare och gäster handlar om hur de ska få det bekvämare ombord där båtens placering är viktigt. Kommentarer som ”Kan ni åka fortare så jag inte bränner mig så mycket i solen”, ”Kan ni ankra så jag får solen på akterdäck vid frukosten” Kan ni se till att ankra i skugga” och ”Kan ni få båten att sluta röra sig så mycket” när den låg på svaj. Men även andra krav kan komma som: ”Det är maneter i vattnet, kan ni se till att de försvinner”, ”Du får se till att jag inte blir stungen av maneter när jag badar” och ”Jag hoppas det inte är någon fisk i vattnet, jag tycker de är otäcka”. Andra exempel på krav är ”Ni får se till att det inte är några moln runt toppen på Etna när vi kommer upp dit”. 

Men det kan också vara förfrågningar om hur lång tid det skulle ta båten att ta sig till Geneve från Monaco, där ägaren befann sig på en fest. Eller hur de ska få en ponny ombord för dotterns födelsedagsfest. Många kommentarer visar också på okunskap om fysiska lagar. ”Om alla båtar i världen lyftes ut ur vattnet, skulle vattennivån i haven öka då?”, ”Vad är altituden (höjd över havet) här på havet?”, ”Har ni stjärnor där du kommer ifrån?” ”Flyger planen under eller över stjärnorna?”, ”Hur högt upp på sidan av båten kommer högvattnet att komma?” och när en gäst återbesökte en hamn vid högvatten ”Otäckt hur den globala uppvärmningen gör att vattenståndet i havet stiger, här var det inget vatten förra gången jag var här”.

Men även det som för oss seglare är naturligt kan vara konstigt för landkrabbor och frågor från förbipasserande kan te sig underliga, som om varför trumman till tvättmaskinen måste göras ren när en vinsch tas isär eller missuppfattning och att ankarklotet är en satellitdisk. Frågor om vem som betalar elräkningarna ombord, vilken ände som är fram på båten, vem som äger delfinerna som simmar vid bogen, var regnet kommer ifrån, hur gräshoppor kan komma så långt ut till havs (efter tittat på flygfisken som landat på däck), vad som driver vindturbinen som väsnas så (vindgeneratorn) och hur man ska få bort det söta i den nypressade apelsinjuicen är andra frågor som ställts.

Och en del gäster är nog inte vana att hjälpa till med vardagssysslor vilket kan resultera i en fråga som ”Hur man vet när vattnet kokar?”. Eller som en kompis som berättade att han förslog för en gäst som ville ha te att hon skulle göra det i diskhon (av säkerhetsskäl för att undvika att spilla). Och det gjorde hon bokstavligen då hela diskhon fylldes med tepåsar och vatten. En annan berättade att gästen efter att ha ankrat undrade var de skulle få ett nytt ankare ifrån nästa gång de skulle ankra. Och en berättelse handlade om gästen som kom tillbaks till båten och klagade på att hon fick in vatten i snorkeln hela tiden. Problemet visade sig vara att hon för att ta det lugnt och vänja sig vid vattnet simmade på rygg.

Det är heller inte ovanligt att ägare och gäster propsar på att vara med på havsseglingar som de senare ångrar. Kommentarer varierar då från att jag vill gå av, kör så det inte gungar, starta stabilatorerna eller parkera båten så den ligger still. Men en hel del kommentarer handlar också om navigation, eller snarare orientering av omgivningen. En gäst pekade på Italien och frågade var det var och efter att fått reda på att det var det Italienska fastlandet blev följdfrågan vad ett fastland var. För en gäst räckte det med ett slag på kryssen för att han skulle undra var det var för ny ö som dykt upp när det var samma han tittat på innan slaget. Eller att ankarplatsen som båten kom tillbaks till efter en dagssegling såg annorlunda ut bara för att båten la till med fören före istället för med aktern som när de anlände. Och att undra varför inte den vackra ankarplatsen chartern avslutades på besökts tidigare, trots att det var just den platsen chartern startade ifrån.

När jag arbetade på en 48 meters lyxig motorbåt så fick vi alltid massa frågor när vi låg vid kajen. Frågorna kunde variera lite, men tre var alltid desamma; hur lång är båten, hur mycket kostar den och vem är ägaren? Den första frågan var inget problem att svara på men de övriga är något man aldrig avslöjar som besättning. Men vid kajen i Köpenhamn blev en i besättningen till slut trött på frågorna, vid det tillfället var också ägaren ombord. Så han drog till på skoj med Mick Jagger på andra frågan. Ingen tänkte mer på det förrän efter en halvtimme då det blivit en folksamling på kajen med TV-kameror och mikrofoner. Ägaren undrade vad som var på gång och sanningen kom fram om den felaktiga informationen. Men han tyckte det var roligt så han gick ut och mötte reportrarna som frågade om ägaren var ombord. Han svarade sanningsenligt ja, och gick in med ett leende. Efter någon timme utan att något hände började sen TV-teamen droppa av.

Top